Jagged Alliance 2 Reloaded

Astrid (lizardtattoo)

Logo

Jagged Alliance 2 Reloaded is een remake van de populaire tactical/strategy-game uit 1999. De grootste verandering is uiteraard te vinden in de totaal nieuwe graphics, maar ook de interface is op de schop gegaan en het spel is voorzien van een uitgebreide tutorial om tegemoet te komen aan de wensen van de huidige generatie gamers. De missies en de maps zijn echter hetzelfde gehouden zodat spelers die het oorspronkelijke spel gespeeld hebben heel veel zullen herkennen van weleer. Het spel is in ontwikkeling bij de Duitse uitgever/ontwikkelaar BitComposer. Op de Gamescom werd een demo getoond waarin helaas de vijandelijke aanvalsschade was uitgezet, zodat de speler ongestoord door kon lopen hoeveel er ook op hem geschoten werd.

Voor wie het geen idee heeft van wat Jagged Alliance is, een korte uitleg: Jagged Alliance kwam uit in 1994 en in 1999 volgde Jagged Alliance 2. Deze spellen kenden een 2D isometrische view en jij speelde de rol van een huurling. De kroonprins van de democratische monarchie Arulco, Enrico Chivaldori, is veroordeeld voor het ombrengen van zijn vader, de koning. Tijdens de rechtszaak wordt er een aanslag op zijn leven gepleegd en zijn vrouw Deidranna claimt de troon. Zij blijkt een tiran die het eiland-staatje met harde hand regeert. Gelukkig blijkt Enrico nog in leven te zijn, en hij neemt contact op met jou om ervoor te zorgen dat hij weer aan de macht kan komen. Dat doe je gelukkig niet alleen, je hebt de beschikking over een heel team in de vorm van The Association of International Mercenaries (A.I.M.).

Screen 1

Het spel bestond uit verschillende onderdelen, zo was er een laptop-screen waarop je via e-mail en internet in contact kwam met Enrico, huurlingen kon huren en instrueren, en wapens kon kopen. Daarnaast was er een overzichtskaart waarop je de 200 sectoren van het eiland kon bekijken. Sommige sectoren bevatten een stad of dorp, terwijl andere een bos of een mijn bevatten. Door sector voor sector te veroveren kreeg je steeds meer steun van de bevolking en ook meer geld tot je beschikking. Geld en respect kon je ook verdienen door opdrachten uit te voeren voor inwoners, andere inwoners gaven je informatie of waren in te huren voor je legertje, waardoor het spel dus ook RPG-elementen kende. Iedere huurling had zijn eigen persoonlijkheid en skills, en uiteraard vroeg iedereen een bepaald loon om voor je te vechten. Het uiteindelijke doel was de hoofdstad Meduna, waar de koningin zetelde.

Screen 2

De gevechten waren tactisch van aard. In iedere missie liep je in eerste instantie real time door de locatie, tot je een vijand tegenkwam. Dan veranderde het spel naar turn-based. Je kon je soldaten dan opdrachten geven om ze bijvoorbeeld te laten rennen, weg te duiken, een deur te openen, een dak op te klimmen, zichzelf te verbinden of op een vijand te schieten. Je kon daarbij ook (op een manier die te vergelijken is met Fallout) kiezen welk lichaamsdeel van de vijand het doelwit moest zijn. De statistieken van iedere huurling bepaalden hoe goed ze daarin waren en hoeveel acties ze per beurt konden uitvoeren. In het begin had je alleen watjes met zielige pistooltjes, maar zodra je wat geld had verdiend kon je een heel arsenaal aan high-tech wapens kopen en uiteraard betere mensen inhuren. Dat was ook hard nodig, want de vijanden waren taaie rakkers en konden wel een paar kogels hebben. Zodra je een sector had ontdaan van alle vijanden kon je er nog blijven rondlopen om met de inwoners te praten en klusjes voor ze te doen, je huurlingen te laten rusten of de omgeving te verkennen en wapens te zoeken. Sommige wapens kon je ook verbeteren door er nieuwe onderdelen op te zetten. Je huurlingen praatten onderling en konden ook een hekel aan elkaar hebben, zodat ze minder goed samenwerkten, deze onderonsjes zorgden voor wat welkome, grappige afwisseling op het serieuze werk.

Screen 3

Zoals gezegd zal Jagged Alliance 2 Reloaded compleet nieuwe graphics kennen, het spel wordt nu 3D isometrisch. Er zijn enkele screenshots vrijgegeven die helaas nogal klein zijn maar wel een idee geven van de nieuwe looks in vergelijking met de oude. Daarnaast is de interface flink aangepakt zodat het geheel soepeler en intuïtiever te besturen is. Nieuw zijn ook de filmpjes die je bijvoorbeeld een close-up blik geven op een geslaagde head-shot. Een punt van kritiek op Jagged Alliance 2 was dat de leercurve enorm steil was. Om tegemoet te komen aan de gamer van tegenwoordig, die volgens BitComposer kennelijk wat meer aan het handje gehouden wil worden, is er een uitgebreide tutorial aan het spel toegevoegd. Of deze optioneel of verplicht is, is helaas niet bekend. In totaal zal het spel zo'n 70 uur aan speeltijd gaan bieden. Omdat de developers de schade die vijanden aan de huurlingen toebrengen voor de demo hadden uitgezet konden we ons helaas geen goed beeld vormen van de daadwerkelijke gameplay, maar de mix van tactics, management, strategy en RPG klonk in ieder geval zeer interessant. Jagged Alliance 2 Reloaded staat gepland voor 2011, een meer precieze datum is nog niet bekend.