Hunted: The Demon's Forge

koei

Bethesda had een mooie line-up op de Gamescom dit jaar. Fallout New Vegas, Brink en Rage zijn toch wel drie grote titels waar naar uitgekeken wordt. Een stuk minder bekend was de vierde game die ze op de Gamescom lieten zien: Hunted: The Demon's Forge.

In Hunted: The Demon's Forge is er weer eens flink wat mis in de middeleeuwse wereld. Kwaadaardige wezens zijn vanuit de grond verschenen en de gewone bevolking verdwijnt. De huurlingen E'lara en Caddoc is een flinke lading goud beloofd als ze achterhalen waar de burgers, en met name de dochter van de burgemeester, naartoe zijn genomen. Onderweg krijgen ze te maken met de dood, slavernij en offeringen. Tot zover weinig nieuws onder de zon dus.

Tegenstellingen in een team
Het spel is een hack & slash-game in een duistere sfeer. De hoofdrollen worden gespeeld door E'lara en Caddoc, twee totaal tegenovergestelde figuren. De tengere E'lara is erg behendig met langeafstandwapens zoals een boog. De dikkige Caddoc is daarentegen erg goed in close combat. Beide figuren vullen elkaar dus erg goed aan en samenwerken is erg belangrijk, zeker om bepaalde puzzels later in het spel op te lossen. Op een bepaald moment moet je bijvoorbeeld met een pijl een koord doorschieten, terwijl er allemaal wezens op je af blijven komen. In dit geval moet je dus met Caddoc alle wezens weg blijven slaan, terwijl E'lara dan rustig kan mikken om het touw door te schieten. Het spel draait dus helemaal om coöp. Hierbij ben je niet gelimiteerd tot continu met hetzelfde karakter spelen, maar kun je op bepaalde punten heel makkelijk van personage wisselen.

Hunted

Voor het vechten heb je twee mogelijkheden. Allereerst is er je wapen, maar daarnaast is er ook nog magie waarmee je de tegenstander te lijf kunt gaan. De hiervoor benodigde mana verzamel je door blauwe planten die je regelmatig tegenkomt kapot te slaan. Vijanden die je verslaat laten regelmatig power-ups achter zoals ijspijlen en extra ammo. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld een pijl in het vuur te houden en vervolgens een vuurpijl te schieten. Dit is niet alleen handig tegen vijanden, maar kan ook erg handig zijn in één van de vele donkere gangen die je in het spel tegen kunt komen. De pijl verlicht de boel waardoor je kunt zien waar je precies loopt en waar je heen gaat. Donkere gangen en geheimen om te ontdekken zitten er genoeg in deze game. Developer inXile wil van Hunted: The Demon's Forge een nieuw soort dungeon crawler maken met heel veel dingen die ontdekt kunnen worden voor mensen die er de tijd voor nemen. Overigens is zo'n veertig procent van de verborgen geheimen redelijk makkelijk te vinden en dus ook erg geschikt voor de mensen die niet de moeite willen nemen om elk hoekje of gaatje uit te pluizen. De mensen die dat wel willen kunnen waarschijnlijk hun hart ophalen met deze game.

Grafisch ziet het spel er erg goed uit. Het spel draait op de Unreal Engine 3 en tovert mooie plaatjes op het scherm, variërend van pikzwarte gangen tot grote open werelden met tig vijanden tegelijk. Helaas had ik de pech dat mijn spel na een minuut of tien crashte waardoor ik twee keer het grote gevecht buiten heb kunnen doen, maar weinig van de binnenruimte heb kunnen zien. Maar wat ik hoorde van mijn overburen zag ook dat deel van de game er goed uit.

Hunted

Voorlopige conclusie
Ik had tot mijn speelsessie nog nooit van Hunted: The Demon's Forge gehoord, terwijl het spel wel een prima hack & slash-game lijkt te gaan worden. Ik vraag me alleen af of de game wel echt iets heeft dat het de moeite waard maakt in vergelijking met alle andere soortgelijke games. Het lijkt alsof het spel nergens echt mee uitblinkt en dat is erg jammer. Afgezien daarvan lijkt het een degelijke game te gaan worden die vooral voor de online coöpmogelijkheid is gebouwd.

Hunted: The Demon's Forge verschijnt in 2011 voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. Deze preview is op basis van een Xbox 360-demo.