LEGO Universe

wc-eend
Header

Het LEGO-universum wordt bedreigd door de Maalstroom en maakt langzaam alles waar LEGO voor staat kapot, het is aan jou en de rest van het universum dit gevaar te stoppen en daarmee het universum te redden. Maar hoe kan een MMORPG zonder levels, klassen en rassen toch boeiend blijven? LEGO Universe gaat het proberen en mischien gaat het ze lukken na al 4,5 jaar in ontwikkeling te zijn.

LEGO Universe is geen standaard MMO-game zoals alle andere MMO-games. Je geeft je poppetje een bepaald uiterlijk en je bent klaar, dit uiterlijk kun je in het spel later ook weer aanpassen want LEGO-poppetjes zijn daar heel makkelijk in. Door het spel te spelen verzamel je verschillende LEGO-blokjes en uitrusting voor je karakter. Uitrusting kun je elk moment wisselen en je vaardigheden zijn gekoppeld aan je uitrusting.

Heb je bijvoorbeeld een volledige ridder-uitrusting gevonden en je trekt deze aan, dan ben je een ridder. Heb je een tovenaars-outfit en je trekt deze aan dan heb je verschillende magische krachten. Trek jij een ridderarmor aan over je torso en zet je een tovenaarshoed op je hoofd dan krijg je de bescherming van een ridder maar de toverkrachten van een tovenaar.

Lego Universe

Door vijanden te doden en objecten kapot te maken vind je LEGO-blokjes en zoals je weet zijn er veel LEGO-blokjes in de LEGO-wereld, gelukkig zijn de blokjes gewichtsloos en maakt het niet uit of je er nu één of honderd hebt. In het spel zul je op verschillende momenten dingen moeten bouwen aan de hand van bouwplannen en soms kun je ook vrij bouwen met de blokken die je hebt.

Je kunt in bouwplannen ook nog variëren in sommige blokjes zodat niet elk bouwwerk hetzelfde zal zijn. Bouwwerken zijn in eerste instantie alleen voor jezelf zichtbaar, als je goede vrienden hebt kunnen deze je bouwwerken ook aanschouwen en als je echt wilt dat iedereen je bouwwerk ziet kun je hem uploaden naar LEGO nadat hij goedgekeurd is door een moderator en zo is hij voor iedereen te aanschouwen.

Als je iets gebouwd hebt kun je daarna ook nog eens gaan programmeren, nu klinkt dit lastig maar het is heel makkelijk en innovatief. Je kunt bepaalde gedragingen aan een eigengemaakt voorwerp koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld een LEGO-boom uit elkaar laten vallen als één van je vrienden er tegenaan botst en deze boom kan zichzelf na tien seconden weer in elkaar zetten, of na dertig seconden.
Of wat dacht je van een voorwerp dat opzij schuift als je er tegenaan loopt? Of een platform dat de lucht in gaat als iemand een woord dat jij kiest in de chat uitspreekt?

De makers van het spel demonstreerden dit door tijdens de presentatie een minigame van LEGO te maken waarin twee zelfgemaakte eenden een race moesten afleggen, zigzaggend om LEGO-bomen, en je kon elkaar hinderen door op elkaars eend te springen want dan viel de eend uit elkaar en herbouwde zichzelf na vijf seconden. Dat dit soort dingen en nog meer mogelijk zijn kan leuke situaties opleveren.

Lego Universe

Alle zelfgemaakte content en ook de zelfverzonnen naam die je aan je karakter geeft, zal door een moderator goedgekeurd moeten worden. Deze LEGO-game is ook gericht op een iets jonger publiek dan de gemiddelde MMO-speler. Of dit een succes kan gaan worden, daar kom ik later op terug want komende week ga ik zelf meedoen aan de closed beta en hierna zal er een uitgebreidere preview komen van het spel dat in oktober zal uitkomen.

FOK!games mag daarnaast nog vijf closed-betasleutels weggeven en het enige wat je hoeft te doen is hieronder aan te geven welke game(serie) je graag in een LEGO-jasje gestoken ziet worden en waarom juist deze serie? De prijsvraag is open voor deelname tot en met zondag 29-08-2010 23:59.