GoldenEye 007

Kevin (KoosyNL)

Ruim tien jaar na de release van GoldenEye 64, en veel gezeur over rechten en licenties, komt game-uitgever Activision dit najaar met GoldenEye voor de Nintendo Wii. Deze moderne kijk op de klassieke shooter dient als een stukje nostalgie voor hen die de geboorte van het first person shooter-genre op een spelcomputer hebben meegemaakt.

Waarom alleen Wii?
GoldenEye is ooit uitgebracht op de Nintendo 64. Gamestudio Eurocom wilde het spel heel graag terugbrengen naar zijn roots. Dat betekent dat de Nintendo Wii de enige logische keuze is. Eurocom benadrukt dat de komst van de Classic Controller Pro bij heeft gedragen aan deze beslissing. Deze traditionele controller lijkt veel op de Xbox 360- en Playstation 3-controllers en doet qua mogelijkheden niet onder. Bovendien is de Nintendo Wii goed gepenetreerd in de markt. De gamestudio is niet bang dat GoldenEye dezelfde verkoopcijfers zal krijgen als ‘Madworld' en 'The Conduit'. Uit onderzoek van Activision zou blijken dat er genoeg Wii-gamers zijn om GoldenEye te ontwikkelen. Het is dus een strategische beslissing geweest van Activision en Eurocom.

GoldenEye 007 GoldenEye 007

Inspiratie
De mogelijkheid om de singleplayer-modus van GoldenEye te spelen, kregen we niet. Activision had alleen de splitscreen multiplayer-modus beschikbaar. In getoond beeldmateriaal was duidelijk te zien dat het verhaal van GoldenEye wat betreft de presentatie veel doet denken aan Call of Duty. Het spel zit namelijk vol met cinematische momenten waarbij de camera dwingt de speler ergens naar te kijken. Er komen ontzettend veel explosies voorbij. Daarnaast worden botsingen en gevechten spectaculair in beeld gebracht. Grafisch is GoldenEye natuurlijk minderwaardig aan het recent aangekondigde ‘Blood Stone', maar qua spektakel doet het niet onder.

De nadruk op het spektakel en het feit dat je Bond bent, gaat wel weer ten koste van bijvoorbeeld het aantal gadgets en de hoeveelheid vrouwen in de game. De producer van het spel noemt de game ‘hedendaags' en dat zou de reden zijn dat het verhaal van GoldenEye dit keer meer draait om het personage Bond, gespeeld door Daniel Craig.

De laatste loodjes
Gamestudio Eurocom nadert de laatste maanden van de ontwikkeling. Er is enkel nog ruimte om kleine aanpassingen door te voeren, voornamelijk op het gebied van de multiplayer-opties. Spelers kunnen in de huid kruipen van verschillende Bondpersonages waaronder Jaws en Scaramanga en Dr. No. Het spel biedt verschillende multiplayer-modi, een splitscreen-modus voor vier spelers, en de mogelijkheid om online tegen zeven andere gamers te spelen.

GoldenEye 007 GoldenEye 007

Op dit moment is men vooral bezig met de balans tussen nostalgie en plezier. Een typerend voorbeeld is het personage Oddjob. Fans van James Bond zullen deze hoedendrager wel kennen. Oddjob kan ook in de game met zijn hoed gooien. Wanneer de speler goed mikt, is het mogelijk om een vijand in één keer te doden. Oddjob werd altijd gezien als het sterkste personage, en de ontwikkelaars van Eurocom hebben dit idee in de game gehouden. Het is deze keer echter wel moeilijker om te mikken. Het gooien van de hoed vereist meer precisie. Op die manier wil Eurocom de balans tussen plezier, nostalgie en competitiviteit bewaren.

De nostalgie van GoldenEye komt ook in andere elementen naar voren. Zo is het in de game niet mogelijk om te springen, maar kan je wel over bepaalde kratten of hekjes heen klimmen. Op die manier kan je snel ontsnappen of verrassend uit de hoek komen. Echt verrassend ben je echter nooit, want iedere vijand is te zien op de kaart rechtsonder in je eigen beeldscherm. Precies zoals dat vroeger ook was. Het komt uiteindelijk neer op diegene die de eerste headshot uitdeelt. Dat is iets wat nog wel gebalanceerd mag worden, want een salvo aan schoten op het lichaam levert niet hetzelfde resultaat als één kogel door het hoofd.

Voorlopig oordeel
Het first person shooter-genre is ondervertegenwoordigd op de Nintendo Wii. Zonder twijfel is GoldenEye een welkome toevoeging aan het bestaande assortiment. De game speelt lekker, zeker met de Classic Controller Pro, en het spektakel is aanwezig. Ik heb alleen mijn twijfels of al die fans van GoldenEye op de Nintendo 64 niet zijn doorgegroeid naar games als Call of Duty, Halo en Killzone op spelcomputers die veel meer grafisch spektakel kunnen leveren. Het zou niet de eerste keer zijn dat een goede Nintendo Wii-game het grote publiek niet weet te bereiken.

GoldenEye 007

Door: Robert Hoogendoorn