Hands-on: Alan Wake

Stefan (Nebo)

Mei 2005 – we krijgen de allereerste teaser te zien van Alan Wake.  De teaser zegt nog maar vrij weinig over de game, maar toch voelen vele gamers aan dat dit een game is met potentie, heel veel potentie. In de vijf jaren daarna is Alan Wake uitgegroeid tot één van de meest geanticipeerde games ooit, ondanks de lange stiltes in de ontwikkelingsperiode. Ontwikkelaar Remedy Entertainment is een kleine studio en dus had men alle tijd en liefde nodig om deze game te laten worden wat het verdient te zijn.  De game komt dit jaar, 21 mei om precies te zijn, eindelijk uit voor de Xbox 360. Ik heb onlangs de kans gekregen om het eerste deel van de game te spelen. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen dat ik deze kans met beide handen aangreep en met hoge verwachtingen vertrok richting het kantoor van Microsoft. Naast een lange speelsessie had ik ook de gelegenheid om Oskari Häkkinen, de Head Franchise Developer bij Remedy Studios, te interviewen over Alan Wake.

Alan Wat?
First things first; wat is Alan Wake precies voor een game? Alan Wake is een thriller en vertelt het verhaal rondom de gelijknamige hoofdpersoon. Alan is een bekende schrijver die kampt met serieuze problemen met zijn inspiratie. Zijn writer’s block houdt zo lang aan dat hij samen met zijn grote liefde Alice op vakantie besluit te gaan naar Bright Falls, een klein dorpje tussen de bergen, omgeven door meren en naaldbomen.  De game begint met Alan Wake terwijl hij midden in de nacht over een slecht verlichte weg rijdt. Het noodlot slaat toe en hij rijdt een lifter aan. Hij besluit te voet verder te gaan om hulp te zoeken, maar wanneer hij na honderd meter omkijkt, lijkt de lifter opgestaan te zijn. Een wazige schaduw loopt over zijn lichaam en hij kijkt alles behalve vrolijk. Na de verdere loop van deze nachtmerrie schrikt Alan wakker. Hij zit nog altijd in zijn auto, maar deze keer zit hij naast zijn geliefde. De auto staat op een veerboot richting Bright Falls. Alles lijkt weer goed te zijn. Al snel gaat er iets mis en Alan Wake raakt Alice kwijt na een ruzie tussen de twee. Wanneer Alan Wake naar haar op zoek gaat blijkt dat er een donkere kracht is ontwaakt in Bright Falls en de omgeving. Mensen, dieren en objecten lijken bezeten te zijn en doen er alles aan om Alan tegen te houden. Niet veel later vindt Alan een pagina van een boek dat hij zelf geschreven lijkt te hebben, maar waar hij zich niks van kan herinneren. Het ergste aan dit boek? Het lijkt allemaal ter plekke uit komen. En de lifter? Die wandelt nu ook buiten zijn nachtmerries rond.

When in darkness, fight with light... and shotguns
Gewapend met enkel een zaklamp en een eenvoudig pistool wandel je met Alan Wake door de pikdonkere bossen rondom Bright Falls. Al snel wordt duidelijk dat men er inderdaad alles aan doet om je dood te krijgen, want wanneer het avontuur eenmaal los komt word je keer op keer belaagd door  donkere figuren met hakbijlen en andere, spitse voorwerpen. Domweg je revolver leegschieten op deze figuur heeft weinig zin. Waar ze echter slecht tegen kunnen is licht. Schijn je eerst enkele seconden een gefocuste straal van je zaklamp in het smoelwerk van je vijanden, dan verdwijnt de schaduw –welke dus functioneert als schild-  en is het met enkele kogels game-over voor ze. Deze gefocuste straal kost echter behoorlijk wat energie van de batterijen in je zaklap, dus je doet er goed aan om goed om je heen te kijken en alle batterijen op te pakken die je kunt vinden in verlaten huisjes en schuurtjes. Zoals je kunt lezen is licht een zeer belangrijk element in Alan Wake. Tijdens de korte presentatie wordt dan ook de zin ‘When in darkness, fight with light’ genoemd. Ik kon het zelf niet laten om hier ‘and shotguns’ aan toe te voegen, maar de uitspraak spreekt verder voor zich. Ben jij net als ik van mening dat een flashbang in de gemiddelde game net zoveel nut heeft als een verdwaalde rookworst? Dan zal je verrast zijn dat flashbangs in Alan Wake als de heilige granaten in Worms zijn. Een goedgeplaatste flashbang tussen een groepje vijanden laat niks anders over dan een paar hoopjes as. Nog leuker is het om met de flaregun een headshot uit te delen en daarmee enkele omstanders ook mee te nemen. Het afvuren van een flare resulteert zelfs in een vertraging van de tijd, zodat je goed kunt zien wat voor schade je doet.