FIFA 10

Niels (Rossdale)

In de persbooth van Electronic Arts werden vele games getoond in verschillende hokjes naast elkaar. Het lawaai van het gehak en gebeuk van Brutal Legend, het knallen van RAGE, Mass Effect etc. galmden door de hal en voor de ruimte waar David Rutter zijn nieuwe FIFA-telg wilde showen was het rustig. Ik had een afspraak met hem en blijkbaar waren alle andere pers geïnteresseerd in geweld want David was blij om me te zien. Nice, Rossdale had een mooie privé-sessie! Gelukkig ook maar want de beste man was zo schor als wat, omdat hij de gehele dag lang al had moeten schreeuwen om boven het vele lawaai uit te komen.

Toen de game opgestart werd dacht ik in eerste instantie dat hij FIFA 09 wilde laten zien. Het enige verschil was dat niet Ronaldinho in het laadscherm stond, waarmee je op het doel kon schieten, maar een andere speler... namelijk David Rutter zelf! Ik bedoel dan niet alleen een random speler die was gecustomised en een shirtje had met de naam Rutter er op, maar hij leek bijzonder goed. FIFA 10 bevat namelijk een nieuwe mode, de Virtual Pro. Dit lijkt zeer veel op de \"Be a Pro\"-mode van FIFA 09, met de toevoeging dat je via je PC een foto van jezelf kunt uploaden naar de site van EA en deze gegevens weer te downloaden naar je console. FIFA 10 gebruikt dan deze foto om een speler te genereren die verdomd goed op je lijkt. Of dit ook echt zo goed gaat werken weet ik niet, maar in het geval van David Rutter was de gelijkenis behoorlijk goed.

Binnen de game zullen er ook een hoop achievements behaald kunnen worden, niet alleen in de vorm van de gebruikelijke gamerpoints, maar ook in de vorm van het vrijspelen van nieuwe kleding en accessoires tot het verbeteren van de moves van je speler. Zo kun je bijvoorbeeld een perk vrijspelen waardoor je speler veel verder in kan gooien. Deze dingen kun je verkrijgen door bepaalde dingen te doen, zoals een bepaald aantal goals in je carrière scoren, veel succesvolle tackles maken en meer van zulk soort dingen.

De game bevat ook de zogenaamde Pro Club Championship. Deze kampioenschap wordt gespeeld met alle virtual pro characters. Je kunt samen met de virtual pro\'s van vrienden een team vormen en met dit team proberen jezelf een weg naar de absolute top te knokken, of ja... schieten dan natuurlijk. Hoe de precieze werking hiervan is wilde de beste man echter nog niet helemaal uit de doeken doen, dus dit is nog even afwachten.

Wat David wel uitgebreid wilde laten zien is alles wat er in het \"laadmenu\" te doen valt. Terwijl je in FIFA 09 alleen een beetje op doel kon schieten is dit hele gedeelte van het spel nu omgetoverd tot een echt trainingsveld. Zo kun je naast op doel schieten ook verschillende \"Set pieces\" oftewel dode spelmomenten oefenen. Vertel je spelers hoe ze moeten bewegen tijdens een vrije trap en voor dit daarna uit. Zie je dat je een goede taktiek heb uitgevogeld, dus bijvoorbeeld dat jouw spelers in het veld goed lopen en daardoor gaten in de verdediging trekken, kun je deze taktiek opslaan. Daarna kun je deze tijdens een wedstrijd weer oproepen, zodat je spelers ook in het veld de verdediging zo lek als een mandje voor je maken.

Allemaal heel leuk en aardig, maar hoe speelt die game nou eindelijk? FIFA 09 speelde heerlijk soepel en FIFA 10 doet dit nog vele malen beter, je speler kan nu echt 360 graden draaien en ook 360 verschillende richtingen op lopen. Ook de bewegingen van de spelers zijn veel verbeterd. Je ziet de lichamen echt goed reageren op het voetenwerk, het complete lichaam beweegt zoals het dat ook in het echt zou doen. Verder is het ook zo dat het niet langer is dat of jij, of een tegenstander de bal heeft. Wanneer twee spelers strijden om de bal, strijden ze ook echt. Beiden proberen hun voet achter de bal te krijgen en duwen met hun schouders de tegenstander van zich af. Dit verhoogt het realisme enorm en maakt de duels tussen de spelers ook vele malen leuker. De demo van de game in ondertussen op Xbox Live verschenen dus je kunt dit nu ook zelf uit gaan proberen.