Halo 3: ODST

Christophe (SpankmasterC)

Gamers kunnen bijna niet meer om Halo heen: de game heeft zo’n beetje eigenhandig de eerste Xbox verkocht en is, ondanks dat de franchise slechts drie titels telt, een van de bekendste namen in de gamesindustrie. Nu staat Bungie, de developer achter dit fenomeen, te popelen om hun nieuwste kindje los te laten, iets wat eind deze maand zal gebeuren. Halo 3: ODST zal, zoals de naam al doet vermoeden, echter geen volledig nieuwe game zijn in de serie maar een veredelde uitbreiding. Tijdens de Gamescom in Keulen konden we alvast één van de nieuwe onderdelen van ODST spelen, helaas niet de open wereld single player campagne maar wel de nieuwe multiplayermode: Firefight.

De makkelijkste manier om Firefight te beschrijven aan gamers is om te stellen dat het de Horde-mode uit Gears of War 2 is, maar dan in het Halo-universum. En eigenlijk komt het daar ook wel op neer, maar dan wel met enkele details die het anders maken. Net als in Horde speel je met jouw team (in ODST tot vier personen) tegen golven van tegenstanders die steeds sterker en enthousiaster terug komen. Bij de eerste aanvalsgolf heb je bijvoorbeeld te maken met vooral Grunts en een enkele Brute terwijl je later te maken krijgt met Wraiths en Chieftain Brutes.

Naast dat iedere golf steeds moeilijker is, worden de spelregels na verloop van tijd ook anders. Na een aantal golven afgewerkt te hebben wordt er namelijk een nieuwe skull actief, wat inhoudt dat er iets verandert aan de gameplayregels. Zo is het mogelijk dat je bijvoorbeeld alleen nog maar health terug kunt krijgen door vijanden te slaan of zullen er enorm veel granaten gebruikt worden door je tegenstanders. Helaas hebben we door onze korte tijd met de spelmode dit niet kunnen meemaken, maar het belooft voor veel variatie te zorgen als je verder komt in de spelmode.

Theoretisch gezien kan je oneindig lang door gaan met Firefight, je zult alleen wel moeten letten op je health en de hoeveelheid respawns die er nog zijn. In tegenstelling tot Halo 3 bezit je in ODST geen hernieuwbare health en moet je het dus hebben van het gelimiteerde aantal healthpacks wat beschikbaar is. Ook het aantal respawns is verre van oneindig dus tactisch spelen kan zeker tijdens moeilijkere aanvalsgolven geen kwaad.

Maar goed, dit is allemaal informatie die overal op internet wel te vinden is, de grote hamvraag is natuurlijk hoe het speelt? In Keulen gingen we met een echte FOK!groep naar binnen om ODST te spelen, waarbij gezegd moet worden dat ondergetekende de enige was die gewend is om Halo online te spelen. Het allereerste wat opviel was de bizar slechte kwaliteit van de graphics. Halo 3 draaide op de sub-HD resolutie van 1152x640 zonder anti-aliasing (het verminderen van kartelrandjes) en dit is met ODST niet veranderd, iets wat enorm opviel op de demopods omdat je daar dicht op de schermen staat. Voor de rest is er niets veranderd aan de graphics en ziet het spel er dan ook uit alsof het in 2007 uit is gekomen. Het is zeker niet slecht, maar mooi kan je het tegenwoordig ook niet meer noemen.

Het ontbreken van de door Halo bekend gemaakte hernieuwbare health is zeker weer even wennen, maar uiteindelijk verre van onoverkomelijk. Voor de rest speelt alles vooral heel erg Halo: je springt nog steeds bovenop de Wraiths en plant nog steeds granaten om ze kapot te krijgen, schieten en vervolgens een klap op de kop blijft de beste manier om tegenstanders te vellen en stationaire machinegeweren zijn nog steeds van hun sokkel af te trekken. Het gebrek aan een bewegingsdetector wordt goedgemaakt door een nieuwe visor waarbij vriend en vijand duidelijk te spotten zijn op het scherm en ook al springt een ODST-troeper minder hoog dan een Spartan je kunt nog steeds bunnyhoppen naar gelieven.

Conclusie:
Firefight belooft voor Halo-fans een zeer leuke gamemode te worden die hopelijk lang interessant blijft door de toevoeging van de skulls en de dynamische aanvalsgolven. Het is echter jammer dat er niets aan de graphics is gepoetst en dat er niet wat moeite is gedaan om ook de niet-Halo speler wat meer enthousiast te maken voor deze mode: het speelt precies hetzelfde als de multiplayer van Halo 3, iets wat door lang niet iedereen als goed bestempeld wordt. Desondanks belooft Firefight vele lange nachten voor de Halo-fans.