Lost Horizon

Astrid (lizardtattoo)
De Duitse developer Animation Arts is bij adventure-liefhebbers misschien bekend van Secret Files: Tunguska en Secret Files: Puritas Cordis. Na deze twee spellen hadden ze even genoeg van de Secret Files-serie en wilden ze even iets heel anders tussendoor doen. Vorig jaar op de GamesConvention in Leipzig werd hun nieuwe spel al heel even getoond, maar destijds was het nog naamloos en was er nog heel weinig bekend over het verhaal. Op de GamesCom in Keulen werd Lost Horizon aan pers en publiek getoond, bovendien was er een speelbare demo. Onze eerste indruk volgt hieronder.

Men heeft gekozen voor een opvallende grafische stijl die goed past bij de tijd waarin het spel zich afspeelt: de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog. De Nazi\'s zijn in 1936 de hele wereld aan het afzoeken naar occulte wapens om hen te helpen nog meer gebieden te veroveren. Met name een object dat toegang zou geven tot het mythische Shambala wordt gezocht. Een voormalige Britse soldaat genaamd Fenton Paddock krijgt het verzoek een verdwenen expeditie in Tibet te zoeken. Daarbij stuit hij op allerlei geheimen. Het spel speelt zich niet alleen in Tibet, maar ook in Hong Kong en Marokko.




Gedurende het spel moet je uiteraard allerlei puzzels oplossen, en daarbij wissel je regelmatig van personage. Een voorbeeld dat tijdens de GamesCom getoond werd, was een achtervolgingscène waarbij een persoon achterop een pick-up zat en een ander de auto bestuurde. De persoon in de laadbak ontdekte een oud motorblok en wat vuurpijlen en besloot hiermee de achtervolgers af te schudden, maar om de vuurpijlen aan te steken moest er een voorwerp door het raampje van de auto aan de bestuurster gegeven worden, die het vervolgens aanstak met de sigarettenaansteker en het weer teruggaf.

De developers beloven meer van dit soort puzzels, maar ook obstakels die je op verschillende manieren uit de weg kan gaan. Om aan een bende gangsters te ontsnappen kan je bijvoorbeeld in een nachtclub met de zangeres aanpappen zodat zij ze afleidt, of je kan een wok op een karretje in brand steken en naar de booswichten duwen. Welke methode je ook kiest, na je ontsnapping komen beide verhaallijnen weer bij elkaar en sta je buiten de nachtclub. Het tempo in het spel is hoog, doordat de scènes relatief kort zijn en de puzzels niet al te ingewikkeld. Ook zijn er veel cut-scenes in hte spel te vinden en worden de dialogen getoond met veel close-ups en camerawisselingen. Dit is gedaan om een \'filmisch\' gevoel te kweken, maar bij ons rezen toch wel wat twijfels of het zo niet te simpel wordt en er te weinig \'game\' overblijft. Daarnaast doet het verhaal ietwat cliché aan.



De besturing is vrijwel identiek aan die in de Secret Files-games. Door met je muis over een voorwerp te gaan zie je een icoontje dat aangeeft wat er gebeurt als je met je linker- respectievelijk rechtermuisknop klikt, bijvoorbeeld ernaar kijken of het oppakken. Ook kent het spel een zogenaamde Snoop-key waarmee alle voorwerpen waarmee interactie mogelijk is kort oplichten zodat je niet hoeft te pixelhunten. De dagboek-functie uit Secret Files is in Lost Horizon niet terug te vinden omdat er volgens Animation Arts toch nauwelijks gebruik van werd gemaakt. Daarvoor in de plaats is wel een icoontje terug te vinden dat een korte samenvatting geeft van het verhaal tot nu toe en je huidige doel. Dit is vooral handig als je Lost Horizon een tijd niet gespeeld hebt en een beetje vergeten bent waar je ook al weer gebleven bent.

Het spel komt \'ergens in 2010\' uit en wordt uitgegeven door Deep Silver. Een teasersite is te vinden op lost-horizon.deepsilver.de.