Final Fantasy XIV - Endwalker Interview


We mochten na het FFXIV Fan Festival een aantal vragen stellen aan Naoki Yoshida, de director van de langlopende MMORPG. Natuurlijk proberen we wat meer te weten te komen over de Reaper, de nieuwe job die we in de uitbreiding Endwalker kunnen gaan spelen.

We hebben de Reaper-job nog nooit in een andere Final Fantasy gezien. Kun je ons meer vertellen over dat proces en wat de concepten achter de job zijn?

Bij het overwegen van nieuwe jobs zal het FFXIV-team rekening houden met de verschillen in spelervaringen tussen elke job, maar ook proberen een synergie te creëren met de verwachtingen van de speler en de verhaallijn. We hebben besloten om deze keer een nieuwe melee-DPS en -healer toe te voegen. Daarna denken we na over wat de belangrijkste wapens zullen zijn. Het concept van een "tweehandige zeisdrager" voor de Reaper was gemakkelijk, omdat er in de loop der jaren, vooral in het Westen, veel werd geanticipeerd op een job waarmee spelers een enorme tweehandige zeis konden gebruiken. De game-ontwerper en het vechtsysteemteam komen daarna met ideeën en verfijnen ze, maar deze keer ontstond het idee van Magere Hein rechtstreeks uit het gebruik van de zeis. Van daaruit werd het idee geboren om een avatar op te roepen als een unieke functie in FFXIV. Dat evolueerde uiteindelijk naar het idee om niet alleen iemands aanvallen te combineren met de avatar, maar ook om de speler als gastheer voor de avatar te laten dienen. De job heeft ook een donkere en stijlvolle uitstraling, dus hopelijk kijken spelers er naar uit om hem uit te proberen.

De Reaper is een melee DPS. Speelt de job zoals de Dancer dus ritmisch of is het meer met een rotation zoals de Monk? Hoe werkt de hosting van de avatar en wat kun je doen als de avatar het lichaam van de speler overneemt?

In tegenstelling tot een ranged-DPS, is deze job een melee-DPS. Daarom zal hij niet gebaseerd zijn op ritme, maar in plaats daarvan op rotatie. Die rotatiecyclus zal echter anders werken dan de Monk, Dragoon, Samurai en Ninja. Om de avatar te hosten, moeten spelers een soort van resource uitgeven. Er zullen acties zijn die alleen kunnen worden gebruikt wanneer de avatar in jouw lichaam zit. Natuurlijk zullen veel van deze acties zeer krachtig zijn, maar aangezien de job nog in ontwikkeling is, kunnen de details veranderen. Dat is alles wat ik kan zeggen voor nu!

Bij elke nieuwe uitbreiding zijn er nieuwe omgevingen. Hoe komt het team op de nieuwe ideeën? Kun je uitleggen hoe het proces van idee naar (digitale) realiteit verloopt?

De workflow is zo gevarieerd dat het moeilijk is om je alles in een paar zinnen te vertellen. Om je een globaal idee te geven, voordat we beginnen met het uitzetten van de hoofdverhaallijn, komt het scenarioteam, inclusief ikzelf, eerst een paar dagen buiten het kantoor bijeen voor gerichte discussies. Terzijde: onze bijeenkomst vindt plaats in een gehuurde vergaderruimte in Tokio (dus niemand onderbreekt ons). Hoewel we het graag in een betere omgeving zouden doen ... zoals een gehuurde kamer in een luxe hotel, is die droom nog niet uitgekomen. (lacht)

Bij het bespreken van het plot denken we over het algemeen na over welke gebieden we willen verkennen. We beslissen over de gebieden die zullen worden uitgelicht en de flow van de scenario's die daar zullen plaatsvinden, en dan zal elk lid de overwegingen terugbrengen naar zijn team om te werken aan de gedetailleerde plot- en gebiedsinstellingen. Zodra deze zijn gedaan, wordt het leveldesign-team geïnformeerd en later wordt het achtergrondteam ook toegevoegd. Op dat moment gaan de teams aan de slag met de mock-up van de nieuwe gebieden. Dit gebeurt eerst op papier, waarna een eenvoudig terrein daadwerkelijk wordt voorbereid met polygonen. Van daaruit worden de gebieden stapsgewijs opgebouwd, waarbij de image boards parallel lopen.

Final Fantasy XIV - Endwalker (Foto: Square Enix)

De Alliance Raid is altijd iets speciaals. Wat kunnen we deze keer van "Myths of the Realm" verwachten? Heb je nog een gastoptreden in gedachten?

We zijn nog maar net begonnen met het bouwen van het scenario en het ontwerpen van de content voor deze nieuwe Alliance Raid, dus we hebben nog niet het punt bereikt waarop ik baanbrekende informatie kan geven. Veel van de mysteries van Eorzea's oude verleden en de kennis van de wereld zullen echter worden onthuld. Voor onze spelers die echt van de lore van FFXIV houden, denk ik dat de raid-serie een grotere impact zal hebben. Please look forward to it!

Nu Shadowbringers geprezen wordt voor het geweldige verhaal en er nu naar een episch einde gewerkt wordt voor Endwalker, ben je niet bang dat het heel moeilijk zal worden om deze saga te overtreffen?

De geweldige respons op Shadowbringers en de slotscène die wacht in Endwalker hebben een impact die niet kan worden gecreëerd met een zogenaamd "stand-alone verhaal". Het is precies omdat de spelers zo’n erg lang avontuur hebben ondernomen dat ze die impact kunnen waarderen. Als de held van het spel begint de speler als simpele avonturier, maar raakt al snel verstrikt in politieke strijd, wordt gedwongen het land te verlaten, leert over de langdurige tragedie tussen drakenkind en mens, en gaat dan verder met het bevrijden van de onderdrukten en leert de waarheid over de wereld.

Telkens wanneer je aan iets nieuws begint, is er altijd een gevoel van angst om vergelijkingen te zien met wat je in het verleden hebt gedaan, maar dat is ook een verplicht onderdeel van het nieuwe avontuur. We gaan gewoon genieten van het werk dat we hebben gestoken in de voortzetting van het avontuur, en we kunnen alleen maar streven om ervoor te zorgen dat de nieuwe paden die we geleidelijk opbouwen, weer impact gaat maken op spelers.

Schrijf je graag over games of e-sports? Join de FOK!games-crew!