Een strijd op leven en dood in World of Warcraft: Shadowlands

Zoals verwacht werd tijdens Blizzcon de volgende uitbreiding voor World of Warcraft aangekondigd: Shadowlands. Sylvanas Windrunner is nog lang niet klaar nu ze Warchief-af is, en vertrekt in de aankondigingscinematic naar de Frozen Throne. Daar overmeestert ze de huidige Lich King Bolvar Fordragon en splijt de Helm of Domination in tweeën, waardoor de grens tussen leven en dood wordt verscheurd. In het Warcraft: what’s next panel werd door Ion Hazzikostas aangekondigd wat we van de nieuwe uitbreiding kunnen verwachten.

Shadowlands1

De lore van de Shadowlands: er is leven na de dood

Hazzikostas begon de presentatie met een korte uitleg over de shadowlands, die ook gelijk de zones bevatten die we gaan verkennen. Nadat iemand op Azeroth (of een andere wereld) sterft, gaat de ziel van deze persoon naar de Shadowlands. Een mysterieus wezen genaamd de Arbiter beoordeelt de ziel van de persoon en stuurt hem naar een van de vijf dimensies: Ardenweald, Bastion, Maldraxxus, Revendreth of een maelstrom die de Maw genoemd wordt. Die eerste vier vormen ook de levelzones voor Shadowlands. Elke zone heeft een bepaalde voorkeur voor zielen: Maldraxxus zorgen voor de verdediging van de Shadowlands waar het recht van de sterkste geldt. Revendreth is juist voor de trotse zielen die wat tekort komen en nog eerst moeten boeten voor hun daden in het leven. Blizzard heeft gezegd dat we in Revendreth ook weer Kael’thas Sunstrider ontmoeten, de voormalig leider van de blood elves die een verbond sloot met the Burning Legion.

De Maw is de plek waar de meest slechte zielen naar toe worden gezonden door de Arbiter. Het is een duistere plek waar nog geen enkele ziel is ontsnapt en waar de meest verwrongen zielen worden opgesloten in Torghast, tower of the damned. Een wezen genaamd de Jailer waakt over deze zielen.

Dus hoe past Sylvanas hier allemaal in? De voormalige warchief heeft een deal gesloten met de Jailer van de Maw, waardoor alle zielen nu direct in de Maw terechtkomen. Dit is onder andere met de night elves gebeurd die stierven tijdens de aanval op Darnassus in Battle for Azeroth. Het is het doel van Sylvanas om zoveel mogelijk mensen te laten sterven, want hoe meer mensen er in de Maw terechtkomen hoe groter deze wordt – en daarmee groeien de krachten van zowel de Jailer als Sylvanas.

Shadowlands2

Nieuwe features: Covenants en Tower of the Damned

Elke zone in de Shadowlands wordt geregeerd door een factie die een convenant genoemd wordt. De Bastian worden geregeerd door de Kyrian, Maldraxxus door de Necrolords, Ardenweald door de Night Fae, en Revendreth door de Venthyr. De convenants zijn de versie van een endgame campaign in Shadowlands, vergelijkbaar met de war campaign van de Alliance en de Horde in Battle for Azeroth. In deze campaign herstel je een convenant naar zijn voormalige glorie: door het groeien van de Maw krijgen de Convenants niet meer genoeg zielen binnen en de levensenergie die Anima genoemd wordt die de Shadowlands laat bloeien.

Leuk, maar dit is World of Warcraft en veel mensen willen ook weten wat voor beloningen je krijgt wanneer je een convenant helpt. Ten eerste krijg je twee nieuwe abilities: één die specifiek is voor je class, en een ander die specifiek is voor je convenants. Daarnaast is er een mechanic dat Soulbinding heet, waarmee je je aan een figuur kan binden in Shadowlands waarmee je een passieve bonus krijgt tijdens content, vergelijkbaar met een talent. Uiteraard komen er ook cosmetic rewards met onder andere pets, een mount, een unieke armor set en cosmetische items voor je rug die weer iets anders zijn dan capes.

Torghast is bovendien geen leukigheidje voor lore nerds: in Shadowlands is Torghast, tower of the damned een gigantische dungeon die nooit hetzelfde is wanneer je er aan begint. Torghast kan zowel in je eentje gespeeld worden, maar je kan ook tot vier vrienden meenemen om de toren te tackelen. Het is de World of Warcraft-versie van de roguelike dungeon crawler, met onder andere rewards die je mee kan nemen op je avonturen in de shadowlands maar ook buffs die je speelstijl in Torghast radicaal kunnen veranderen.

Shadowlands3

Laat de spelers beslissen

Naast de nieuwe toevoegingen heeft Hazzikostas ook een aantal verbeteringen voor bestaande content aangekondigd. De grootste blikvanger is de nieuwe character customisation: nu zowel Worgen als Goblins hun nieuwe models hebben gekregen voegt Blizzard een hoop customisation toe voor de kernrassen. Humans krijgen onder andere meer gezichtsvormen en haarstijlen, Dwarves krijgen tattoos (onder andere de felbegeerde Wildhammer Clan variant), en Forsaken kunnen straks kiezen voor lichaamsvormen waar de botten niet uitsteken. Trolls kunnen kiezen voor tattoos en meerdere huidskleuren, en Draenei kunnen straks de lengte van hun staart veranderen.

Die keuzes komen ook terug in de legendaries die terugkeren uit Legion, professions en de wekelijkse mythic plus of pvp chest. Legendaries kunnen straks zelf gemaakt worden in de forge of domination, waarbij je reagents verzamelt over de hele wereld van Shadowlands. Bij professions kun je bij items die je maakt zelf de secondary stats zoals critical strike en haste bepalen door het toevoegen van gems, en je krijgt vijf of zes opties voor gear in de mythic plus chest waar je uit kan kiezen.

Levellen gaat ook weer op de schop. Nadat je al eerder de volgorde van de zones kon kiezen met de launch van Battle for Azeroth, brengt Blizzard de level cap straks terug naar een maximum van 60 – de oude level cap toen World of Warcraft begon. Nieuwe spelers beginnen straks op een klein eiland vlakbij Stormheim uit Legion, waar ze de basis van het spel leren en ook hun eerste mini-dungeon doen. Daarna gaan ze gelijk door naar de content van Battle for Azeroth om het verhaal tot nu toe te leren.

Shadowlands4

Voor bestaande spelers die een alt willen levelen staat Chromie straks klaar met de optie om een uitbreiding kan kiezen waar je in kan levelen. Blizzard trekt de level range tot level 50 voor alle uitbreidingen gelijk: je kan van 10 naar 50 levellen door alleen de content van Mists of Pandaria door te spelen, maar je kan ook van 10 naar 50 gaan met de content van Legion. Mocht je het leuker vinden om de oude starting zones door te spelen dan is die optie er ook, en ook de originele intro quests voor demon hunters en death knights gaat niet verloren.

Ook de intervallen tussen nieuwe abilities en talent trees worden drastisch verkleind: elk level moet weer beloond worden, aldus Blizzard. Als laatste wordt levellen een stuk sneller: om een character naar level 50 te krijgen en zo aan Shadowlands te beginnen wordt 60 tot 70 procent sneller dan om een character nu naar level 110 te krijgen.

En nog veel meer...

Voor veel spelers was het niet duidelijk waarom sommige allied races zoals Dark Iron dwarves en Zandalari trolls geen death knight konden spelen toen de rassen uitkwamen in Battle for Azeroth. Blizzard heeft gezegd dat die wens gehoord is: in patch 8.3, Visions of N’zoth, kunnen spelers die nu Shadowlands kopen een death knight maken voor alle allied races en pandaren.

Ook komt er weer een hernieuwde focus op class identiteit in plaats van spec identiteit. Poisons worden weer beschikbaar voor alle rogue specs, en sommige abilities zoals Hammer of Wrath voor paladin en Hunter’s Mark voor hunter worden weer toegevoegd.

Shadowlands komt volgend jaar uit. De game is nu al te pre-orderen.