Sakuna: Of Rice and Ruin

Sakuna: Of Rice and Ruin is een bijzondere indie-game. Het is een mix van actie, platforming en het boerderijleven. En dat allemaal in een traditioneel Japans dorpje waarin mythologische wezens de boel komen verstieren.

De Japanse indie-ontwikkelaar Edelweiss is er maar druk mee. Heel veel mensen vinden Sakuna: Of Rice and Ruin een prachtige game en kunnen niet wachten tot het speelbaar is, maar het spel is al jaren in ontwikkeling. Wat dat betreft hebben ze hetzelfde ‘probleem’ als StudioMDHR Entertainment met Cuphead. Nu lijkt het er toch van te komen, deze winter mogen we eindelijk aan de slag met de game.

Sakuna of Rice and Ruin (Foto: Marvelous)

Sakuna: Of Rice and Ruin speelt zich af in het oude Japan. Je speelt Sakuna, de godin van de oogst. Je bent verbannen naar een gevaarlijk eiland waar genoeg monsters te vinden zijn. Er is ook een bergdorpje, waar je de mensen gelukkig wil maken. Dat doe je door je baan weer serieus te nemen en op traditionele manier rijst te planten, te verzorgen en te oogsten. Nee, dit keer geen bitmap wat rijst moet voorstellen en dan met een simpel commando plukken, deze game wil juist een ode brengen aan de traditionele manier van rijst oogsten. Het heeft ook nut voor jou als godin om dit zo goed mogelijk te doen. Hoe meer je rijst van kwaliteit oogst, hoe sterker je wordt.

Sakuna of Rice and Ruin (Foto: Marvelous)

Helaas was er geen rijstveld te vinden in de verder uitgebreide demo van Sakuna: Of Rice and Ruin. Dus in plaats van me bezig te houden met de plantjes mocht ik me vermaken met het platform en actiegedeelte van het spel. En dat was zeker geen straf. Zeker niet als je naar de graphics kijkt, die enorm veel detail laten zien en nog geen vertraging tijdens de actie hebben laten zien.

Sakuna gebruikt allerlei traditionele gereedschappen als wapens, ze is natuurlijk wel de godin van de oogst. Je hebt de snelle, sterke speciale aanvallen en deze kun je in allerlei combo’s mixen. Dat gaat echt heerlijk soepel, niet alleen qua besturing, ook op het scherm ziet het er fantastisch uit. Dan heeft ze nog haar magische sjaal om haarzelf bijvoorbeeld naar hogere gebieden te trekken. In een gevecht kun je deze ook gebruiken, zo kun je vervelende raven die je al vliegend aanvallen naar beneden trekken zodat je ze veel makkelijker kunt verslaan. Je kunt jezelf snel in veiligheid brengen of je zelf omhoog werpen en zo op een vijand vallen. Met zo’n souplesse en variatie wordt het gewoon niet saai.

Sakuna of Rice and Ruin (Foto: Marvelous)

Het is haast niet te geloven dat er maar twee mensen aan Sakuna: Of Rice and Ruin werken. De graphics zijn prachtig gedetailleerd en blijven vloeiend, de besturing voelt soepel en dit zorgt ervoor dat de actie van het scherm spat. Dit is een game om in de gaten te houden. Sakuna: Of Rice and Ruin komt ergens deze winter uit op PlayStation 4, pc en Nintendo Switch.