Transient

Transient is een combinatie van H.P. Lovecraft meets cyberpunk. Indie-ontwikkelaar Stormling Studios heeft eerder Conarium uitgebracht, ook al een spel dat de roots in zijn boeken zoekt. Transient is net als Conarium een puzzelgame waarin je de omgevingen moet onderzoeken, op zoek naar manieren om verder te komen.

In het verhaal van Transient zijn we weer eens in een verre, post-apocalyptische toekomst. Wat er over is van de bevolking van de mensheid woont in een afgesloten citadel genaamd Domed City Providence. Hierin stuit Randolph Carter, een lid van een beruchte hacker-for-hire groep genaamd Odin, per ongeluk op de waarheid. Een waarheid die de realiteit letterlijk en figuurlijk verdraait.

Transient (Foto: Iceberg Interactive)

In de demo begon ik in een soort droomwereld en volg ik een gang totdat ik een alien tegenkom die me vertelt dat ik hier niet behoor en dat ik nooit verder zal geraken omdat het te gevaarlijk is. Ja ja, dan zou het wel een kort spel zijn. Dus ik ga door. Verderop leer ik dat ik gebruik kan maken van een 'scanner'-functie om details te zoeken bij een lijk. Het is een onderzoeksscène waarin ik naar een clue moest zoeken om verder te geraken. In Transient wissel je tussen realiteit en een alternatieve droomwereld. Ik kreeg een duidelijke BioShock-sfeer mee in de donkere gangen met neon doordrenkte lichten. In de demo zag ik soms ook een schim van een vrouw die om hulp riep, maar toen ik eindelijk in de buurt was, werd ze door tentakels meegesleurd door een poort.

Transient (Foto: Iceberg Interactive)

Terwijl je in Transient allerlei rare wezens tegenkomt, zoals alien kwallen, is dit een puzzelspel, geen actiespel. Je kunt ze niet eens bevechten. Wel zijn er hersenkrakers. In de demo kom ik een deur tegen. Die is natuurlijk op slot. Op de deur is een cirkelvormige puzzel te vinden. Daar zijn vier slangen opgekruld te zien. Elk heeft een andere lengte, maar ook een andere afstand tot zijn staart. Door aan een van de zoveel mechanismes te trekken bewegen er 1 of meerdere slangen iets dichter naar de eigen staart. Het probleem is om elke slang tegelijkertijd naar hun staart te laten happen. Dus er mag geen slang eerder al bij zijn staart zijn. Het enige dat jammer is te noemen is dat er geen reset-knop is. De maker wil dat implementeren, zodat je niet telkens weer uit en in de puzzel hoeft te gaan om met een schone lei te beginnen.

De makers hebben een punt als ze zeggen dat ze geïnspireerd zijn door Lovecraft. Transient ademt die sfeer uit als je in de droomwereld bent. Ben je weer in de ‘realiteit’ dan wordt het erg cyberpunk in die verre toekomst. De enige hersenkraker die ik tegenkwam was wat uitproberen, maar zeker wel te doen. Hoe gevarieerd de puzzels worden in mechanisme en moeilijkheidsgraad zal bepalen of dit een hit or miss wordt. Als het om de sfeer gaat: dat zit er zeker in. Transient moet ergens in 2020 uitkomen op pc, PlayStation 4 en Xbox One.