Doom Eternal

Normaal gesproken ben ik niet zo van de shooters, maar de Doom­-reboot was een uitzondering: lekker op een scheurende metaltrack monsters uit elkaar leggen op een moordend (pun intended) tempo, en de doom guy in een serieus verhaal waarin hij de memo niet had gekregen dat de situatie op Mars en in de hel behoorlijk ernstig is. Het vervolg Doom Eternal is dan ook een game waar ik benieuwd naar ben en daarom ging ik naar de Bethesda-stand op Gamescom voor een uur met de demo.

DoomEternal1

Doom Eternal voelt vanaf het begin al vertrouwd aan: na de tutorial is het duidelijk dat de game nog steeds een hoge snelheid heeft, de wapens zoals de assault rifle en de shotgun er nog steeds zijn en dat  er oneindige hordes demonen uit de hel komen die je allemaal kan afslachten met kogel, kettingzaag of gewoon je blote handen. Voeg daar de scheurende metalmuziek aan toe die op de achtergrond je trommelvliezen teistert en het zorgt ervoor dat het moment dat de gevechten beginnen de adrenaline weer door mijn lijf begint te pompen.

Nieuw zijn de manieren waarop je in Eternal resources kan krijgen: we kennen natuurlijk de vertrouwde glory kills waarmee je health terugkrijgt en de chainsaw waarmee je de onfortuinelijke demon in een munitie gevulde pinata verandert, maar nieuw zijn de flame belcher waarmee je een demon in de fik kan zetten – dat levert armor op – en de blood punch die dient als Area-of-effect melee aanval wanneer je meerdere glory kills aan elkaar weet te rijgen. Vooral de flame belcher biedt uitkomst doordat ik regelmatig aan max health zat, waardoor extra armor wel welkom was.

Maar ook de demonen hebben een tandje bijgezet: monsters zoals de pain elemental (een gigantische vliegende demon die brandende zielen op de speler afschiet) en de Arachnotron (een spinachtige demon) uit Doom 2, maken hun terugkeer in Doom Eternal na hun afwezigheid in de reboot. Uiteraard zijn er ook nieuwe vijanden zoals de tentakels die met een verschrikkelijk gekrijs uit de grond schieten, en de Gargoyle die je het leven zuur maakt met gif-aanvallen van veraf. Gelukkig hebben meerdere demonen nu ook zwakke plekken, zoals de Mancubus waar je nu de geweren van zijn armen af kan knallen.

DoomEternal2

De beste toevoeging aan de resources zijn voor mij de 1ups, waarmee je een extra “leven” krijgt. Nu doet Doom al niet aan levens, maar de 1ups werken zo dat wanneer je neergaat je direct terug in de actie wordt gegooid, in plaats van dat je helemaal opnieuw moet beginnen vanaf een checkpoint. Dat werkt goed omdat het het tempo lekker hoog houdt en het ook wat toegeeflijker voelt wanneer je een demon net verkeerd ingeschat hebt. Ik hoop wel dat er een mogelijkheid is om het uit te zetten wanneer je op hogere moeilijkheidsgraden speelt – dan voelen de 1ups toch een beetje als cheaten.

Tuurlijk speel je een Doom-game ook deels voor de gore en het bloed dat rijkelijk vloeit, maar desondanks worden de glory kills (hoewel ze snel zijn) voelt het al snel aan als een onnodige onderbreking. Dat komt mede doordat er niet veel animaties zijn – bij vrijwel elke animatie sla je iemand de kop in en bij de wat grotere demons gebeurt het regelmatig dat je drie keer dezelfde animatie achter elkaar krijgt, omdat ze niet met zoveel spawnen.

Desondaks voelt Doom Eternal voornamelijk als een uitbreiding op het oude en vertrouwde, en daar kan ik in meegaan. Doom is een game die geen ingewikkeld verhaal nodig heeft (alhoewel er wel zat lore te vinden is als je er de  tijd insteekt) of mechanics die compleet uniek en wereldvreemd zijn. Doom draait om het afknallen van zoveel mogelijk demonen, en natuurlijk de enorme hoeveelheid bloed en bruutheid die daarmee gepaard gaat. ID Software lijkt dat goed begrepen te hebben door ons meer mogelijkheden te geven om demons helemaal uiteen te rijten en ook door de vijanden van de doom slayer wat meer bite te geven. Het voelt alsof het gevecht tegen de hel in een hogere versnelling is gegooid en de mensen die dat in Doom al geweldig vonden, zullen zich ook dik gaan vermaken met Eternal.

Doom Eternal komt 22 november uit voor pc, xbox one, PlayStation 4, Nintendo Switch en Google Stadia.