Caliber

Wargaming maakte vlak voor gamescom bekend dat Caliber naar het Westen zou komen. De game, gemaakt door 1C Game Studios, wordt eerst in early access gelanceerd voor de Oost-Europese en Russische markt. We gingen tactisch op onderzoek uit.

Caliber is het best te vergelijken met Socom en de oude Ghost Recon-games. Het is een tactische shooter waarin je als team een strategie moet bedenken om te winnen. Voor oude gamers zoals ik fijn, want dat betekent dat het minder om snelle reflexen gaat, eerder om snel een situatie in te schatten en bijvoorbeeld met je team de vijand te flanken. Je kunt spelen als assault, sniper, medic en support. Elke rol heeft weer voor- en nadelen natuurlijk.

Caliber (Foto: Wargaming)

1C Games wil dat Caliber realisme heeft. De rollen worden vertegenwoordigd door vier special forces units: de Poolse GROM, de Duitse Kommando Spezialkräfte, de Amerikaanse Navy Seals en de Russische FSB. Het zijn niet alleen de namen, het zijn ook de uniformen, de wapens en zelfs de emblemen en die het zo natuurgetrouw maken. Er is zeker wel customization, maar je gaat geen wapen in neon-kleuren kunnen krijgen. Je hebt verschillende wapens waarmee je aan de slag kunt, ieder natuurlijk met hun eigen kenmerken. Om dat realisme weer te benadrukken heeft geen enkel wapen dezelfde scope.

Net zoals bij veel free-to-play spellen van Wargaming kun je alles vrijspelen met credits die je ingame verdient. Wil je sneller die ene wapenskin hebben, dan kun je credits kopen. Overigens bestaan deze skins weer in het echt. Dat kopen van customization is geen pay-to-win, je zult toch echt dat teamplay en tactische inzicht moeten hebben om te winnen.

Caliber (Foto: Wargaming)

Grafisch ziet Caliber er goed uit. Het doet niet onder voor een betaalde game. Om dat realisme te tonen zijn de teamleden en wapens al erg gedetailleerd. De mappen worden ontworpen zodat je meerdere manieren hebt om een missie tot een goed eind te brengen, of in het geval van een death match, interessante chokepoints te hebben waar het vechten geblazen wordt om het andere team flink te grazen te nemen.

Caliber heeft een PvE en een PvP-modus. De PvP is een team deathmatch-modus.
In PvE vecht je het met een menselijk team uit tegen de computergestuurde tegenstanders. Je wordt in situaties gezet waar je als team uit moet zien te komen. In de missie op gamescom ben je met je team in een verlaten winkelcentrum waar vijanden je opwachten. We moeten bij een rendez-vous zien te geraken.

Er vielen tijdens het spelen een paar dingen op. Ik ben gewend te reloaden wanneer het even kan. Maar Caliber is realistisch, dus als jij een nog halfvolle clip uit je magazijn gooit dan verlies je kogels. Je munitieteller is niet alleen een getalletje, je moet opletten wanneer je herlaadt. De staminameter is nog meer wennen. In veel spellen kun je sprinten, je stamina raakt wat leeg en als je even wacht dan hervult deze weer. Niet in Caliber. Op is op, want net zoals in het echt moet je toch wat langer rusten. Sprinten is dus een schaars goed en je zult het moeten gebruiken wanneer het echt hoognodig is.

Caliber ziet er verrassend goed uit, en zeker de aandacht voor realisme valt op. Special Forces uit verschillende landen met daarbij uniformen en wapens die kloppen. De gameplay is meer tactisch dan dat we gewend zijn. Munitie- en staminamanagement zijn dingen waar je op moet letten terwijl je aan het spelen bent, anders leg je het loodje. De game komt op pc uit, al hebben de makers al aangegeven dat het makkelijk te porten is naar andere platformen. Meer details over progressie en de content die na release wordt toegevoegd zijn niet gegeven, maar de makers willen de game duidelijk voor lange tijd gaan ondersteunen.