The Surge 2

The Surge 2 pakt de draad op waar het eerste deel eindigde en opnieuw kunnen spelers een verscheidenheid aan stukken metaal bij elkaar sprokkelen om hun Exosuit te upgraden en enorme wapens in elkaar te lassen. Het is even zoeken, maar er zijn een aantal punten waarop het tweede deel zich redelijk duidelijk weet te onderscheiden van zijn voorganger. Buiten kijf staat echter dat het vooral meer van hetzelfde is.

Een van de meest opvallende veranderingen is het besluit van ontwikkelaar Deck 13 om spelers zelf een personage samen te laten stellen. Geen slechte keuze aangezien de vaste hoofdpersoon die je in The Surge speelde nou niet bepaald veel mensen zal zijn bijgebleven. Hoewel de character editor niet extreem uitgebreid is krijgen spelers nu in ieder geval de mogelijkheid om hun personage een klein beetje te... personaliseren. Denk aan geslacht, huidskleur, kapsels en talloze gelaatstrekken.

Wat verder vrij snel opvalt is dat de omgevingen allemaal wat ruimer en lichter zijn. Spelers trekken er nu op uit in Jericho City, een stad in quarantaine die volledig is afgeschermd van de rest van de wereld. In plaats van navigeren door nauwe, donkere fabriekshallen ben je nu meer in de buitenlucht aan het vertoeven. Daarbij merk je ook dat de ontwikkelaars wat meer hebben ingezet op verticaliteit: her end er door het demo-level verspreid kwam ik talloze liften tegen die mijn personage naar een hoger of lager gelegen platform transporteerde. Deze aspecten geven de game een wat ruimer karakter, waar het eerste deel nog wel eens ietwat claustrofobisch aandeed.

Het aantal wapensoorten schijnt verdubbeld te zijn ten opzichte van het vorige deel, al heb ik daar in de preview build niet veel van gezien. Tijdens de E3 van vorig jaar kwam naar voren dat in The Surge 2 ook zogenaamde trick weapons geïntroduceerd worden, een erfenis van een van de spirituele voorgangers, Bloodborne. Het gaat hier dus om wapens die je op eenvoudige wijze kunt 'uitklappen' of juist compact kunt maken, toepasbaar op waar de situatie op dat moment om vraagt. Heel veel vernieuwing qua arsenaal heb ik dus zelf nog niet mogen ervaren in de demo, al kon ik mijn lol wel weer op met de geïmproviseerde slagwapens die voorhanden waren. Behalve lange stukken ijzer, afgebroken robot-armen of een duo van taser-achtige knuppels kon ik net als in deel 1 ook weer rekenen op een compagnon in de vorm van een behendige drone. Deze is wederom op te roepen om vijanden bijvoorbeeld op afstand te houden met snelvurende laserkogels, of om ze kort te 'stunnen' waarna je er zelf overheen kan met je cyberknuppel.

De gevechten in The Surge 2 voelen goed aan. Veel verschil op dit vlak met het eerste deel heb ik niet echt kunnen merken, maar in mijn herinnering wat het in deel 1 iets meer 'clunky'. Opnieuw kun je met je aanvallen op verschillende ledermaten focussen en gepantserde ledermaten zodoende afhakken om er vervolgens zelf je voordeel mee te doen. Behalve de standaard lichte en zware aanvallen zijn er ook weer aardig wat extra moves beschikbaar zoals we die ook maar al te goed kennen uit de Souls-games waar de gameplay voor een groot deel op is gebaseerd. Denk aan aanvallen na rennen, aanvallen na dashen en 'charged' aanvallen vooor extra schade en langere combo's. Geheel nieuw zijn parry's die je nu kunt uitvoeren bij een perfect getimede counter-beweging in de richting van waar je vijand aanvalt.

Nog het meest in het oog springend, en ook een beetje de 'signature moves' in The Surge zijn de dismemberment finishers. Deze slotmoves kun je uitvoeren als je over genoeg energie beschikt en genoeg schade hebt aangebracht aan een vijand, waarna je op zeer stijlvolle wijze en in slow-motion een hoofd, arm of been kunt afhakken. Het afgehakte ledermaat kun je vervolgens zelf verwerken in je pak of in je wapenarsenaal. De demo eindigt met een 1v1 tegen een flink uitgedoste eindbaas in een groot pak die na bijna iedere aanval de speler bestookt met vuurbommen. Zoals traditie dicteert bij deze games is het even een kwestie van movesets leren kennen, weten wanneer en in welke richting je moet dodgen en na een aantal op één hand te tellen pogingen ligt ook deze op het eerste gezicht imposant ogende boss al vrij rap met zijn neus omhoog.

The Surge 2 heeft met deze demo weinig grootse vernieuwingen laten zien, maar misschien is dat ook helemaal niet wat liefhebbers van het eerste deel willen. Zelf had ik wat gemixte gevoelens bij deel 1, die ik ook niet helemaal uit heb gespeeld. Getuige deze demo build lijkt het erop dat het tweede deel meer in gaat zetten op customizability, meer wapens/wapencombi's, meer vrijheid in (grotere) levels en keuzevrijheid tijdens het verhaalverloop zorgen ervoor dat ik toch wel nieuwsgierig ben geworden naar het eindresultaat. The Surge 2 verschijnt op 24 september voor pc, Xbox One en PlayStation 4.