Final Fantasy XIV: Shadowbringers

2. Nieuwe jobs met tanks en dansers

 

De twee nieuwe jobs in Shadowbringers zijn gunbreaker en dancer. De gunbreaker is een tank. Tanks zijn hun tank-stance kwijt, waardoor damage ook bij hun een dingetje wordt. En daar deelt de gunbreaker genoeg uit met zijn gunblade, een combi van zwaard en geweer. Hij heeft speciale munitie waardoor hij verschillende soorten damage kan aanbrengen op zijn vijand. Ik heb er niet veel meer gespeeld in de tijd die ik had, want ik moest en zou mijn Dancer uitproberen.

Ik heb zelf namelijk weinig met tanks. Daarom heb ik me meer gefocust op de nieuwe aanvallende job. DPS’ers horen in hun aanvallen een constante, of liever een stijgende lijn te hebben qua damage. De dancer voldoet daar prima aan. Naast wat aanvallen zijn er bufs zoals een tijdelijk hogere critical rate, een tijdelijke damage reduction en een matige healing. Het leuke is dat je als Dancer een danspartner kunt aanwijzen. Je partner krijgt deze bufs dan ook. Als jij healt, dan krijgt niet alleen iedereen om je heen ook een heal, maar ook de mensen rondom je partner.

Final Fantasy XIV: Shadowbringers - Dancer (Foto: Square Enix)

Dan zijn er de twee steps: de standard step en de technical step. De standard step zorgt ervoor dat er vier kleuren stappen op je hotbar gebruikt kunnen worden. Op je scherm wordt aangegeven welke twee kleuren er gedanst moeten worden om de aanvalskracht van je finisher te verdubbelen. Daarnaast krijgen jij en je danspartner nog een minuut lang een damage-bonus. De technical step werkt net zo, maar dan moet je vier kleuren danspassen in de juiste volgorde doen. De aanvalskracht van de finisher wordt verdrievoudigd en de damage-bonus is nog hoger.

Het uiteindelijke doel met je dansende vechter zijn de acties die je alleen kunt doen als de randomizer je gunstig gezind is. Als je een ‘basis’ aanval doet, dan is er de kans dat een sterkere aanval op je hotbar begint te gloeien. Als je die dan uitvoert, of te lang wacht, dan is dat weer voorbij. Nu is er een skill om al je speciale aanvallen meteen te activeren. Deze heeft een cooldown, maar je hoeft dus niet alleen maar geluk te hebben, deze kun je ook afdwingen.

De role actions zijn ook nuttig: een full heal voor jezelf met een cooldown van twee minuten, het vertragen of zelfs binden van een vijand en de mogelijkheid de knockback of een aanval van een vijand te cancellen. Dit maakt de dancer en erg krachtig en erg bestand tegen allerlei problemen. Vooral het partneren kan in raids heel erg nuttig zijn. Bossfight waarin de tank het zwaar te verduren gaat krijgen? Jij als dancer kan hem nog een extra damage reduction geven. DPS-check fase waarin er gekeken wordt of de DPS snel veel damage kunnen uitdelen? Geef een van je mede-dps’ers zo nu en dan de critical hit boost. Je bent als dancer ook zelfredzaam, dus een healer hoeft niet constant op je te letten. Hierdoor kan een healer of de tank kan helpen of zelf damage uitdelen. Hieronder een uitgebreidere gameplayvideo van de dancer in actie.

Er was een dungeon van Shadowbringers te spelen om de oude en nieuwe jobs op de proef te stellen. In een Alice in Wonderland-omgeving mogen we tegen allerlei vreemde vogels, of in dit geval kikkers, spelen. Zoals gewoonlijk krijgt een nieuwe dungeon weer een paar nieuwe mechanieken ten opzichte van een vorige. Dit keer is de meest opvallende mechaniek dat een baas ons wegduwt, een enorm ravijn tussen hem en ons verschijnt en we over een dunne lat zigzaggend naar hem moeten zien te komen terwijl hij een spreuk voorbereid die ons vast en zeker naar de het begin van het gevecht zou werpen.

Wil je de dungeons eens solo proberen dat kan dat vanaf Shadowbringers. De makers hebben een nieuw Trust-systeem bedacht waarmee je met bekende NPC’s de dungeon kan tackelen. Natuurlijk mochten we dat ook uitproberen in de nieuwe dungeon. Dus daar ga ik met Tancred, de in deze Shard levende Minfilia en Alisaie dezelfde dungeon doen. Ze hebben allemaal vaste jobs. Tancred is en blijft een tank, die mag je niet veranderen naar een healer bijvoorbeeld. Dat heb ik als healer (White Mage) en dps (Dancer) gedaan. De NPC’s zijn niet feilloos. De eerste baas gooit wat plassen water waaruit geisers komen en er was er altijd wel een die gepakt werd. De rollen worden wel goed uitgevoerd. Als DPS had ik nooit het gevoel dat de healer veel te laat ingreep of dat de tank de vijanden niet onder controle had.

Een voordeel van dit alles: zeker als dps moet je normaal gesproken best lang wachten voordat er een slot vrij is voor een dungeon. Dat is een kwestie van vraag en aanbod: er spelen veel mensen dps, een stuk minder tank of healer. Dus zeker wanneer Shadowbringers uitkomt zullen dps’ers langer in queues staan voor de nieuwe verhaaldungeons. Met het trustsysteem is dat probleem opgelost: het is prima mogelijk die dungeons zonder andere spelers te doen. Alle optionele dungeons, trials en raids moet je met andere spelers doen.