Paranoia: Happiness is Mandatory

Alpha Complex is de gelukkigste plek op aarde. Dat zegt de Friend Computer en als je het met hem oneens bent dan is dat verraad. Jij bent een Troubleshooter, de laagste vorm van inwoners van deze gelukkige plek. Je leidt een team van vier man om problemen, zoals terroristen, mutanten en geheime organisaties op te ruimen. Jullie zijn de meest vervangbare van alle kloon-burgers in de ondergrondse stad. Ga je dood, dan word je gekloond en kun je weer verder met problemen oplossen. Paranoia: Happiness is Mandatory is een vergaming van de tabletop-game Paranoia. Net zoals in de fysieke versie is er ook verraad aanwezig, dus vertrouw niemand, zelfs niet je AI-teamleden.

In Paranoia: Happiness is Mandatory moet iedereen gelukkig, schoon en loyaal zijn van Friend Computer. Mensen weten niets van buiten de stad of wat er eigenlijk allemaal aan de hand is en waarom een AI de mensen leidt. Er is veel propaganda te zien in de ondergrondse stad. Naast posters en slogans zijn er veel mensen aan het praten over hoe gelukkig ze zijn en hoe geweldig Friend Computer is. Er is ook een in-game variant van Facebook, waar je dingen kunt liken. Het is allemaal om meer die sfeer van een computer-gecontroleerde stad te versterken. Het helpt ook zeker mee dat de schrijvers van het originele tabletop meehelpen aan het schrijfwerk in de game.

Paranoia: Happiness is Mandatory (Foto: Bigben Interactive)

Maar ja, soms willen mensen niet gelukkig zijn, soms zijn ze bedroefd om iets. Of ze hebben slechter gedrag in zich en stelen ze. Dan worden ze als verraders gezien. Verraders worden aangepakt, ze worden hervormd. Alpha Complex is verdeeld in allerlei gebieden zoals infrarood, rood, geel, oranje tot aan ultraviolet. Als wij Troubleshooters in een geel gebied komen, dan krijgen we al problemen. Politie staat paraat en er is ook een verraadmeter. Hoe meer dingen die je doet die Friend Computer ziet door de vele camera’s, hoe meer je als verrader wordt gezien.

Je verraad kun je verlagen door te biechten. Of als je ondertussen 100% hebt behaald, dan zal de Friend Computer je vragen jezelf uit te schakelen en komt er een kloon in je plaats. Je hebt vijf kloons, het is dus niet meteen game over. Het is zelfs handig om eens dood te gaan. Als je missies met succes uitvoert en stijgt in level, dan krijg je skillpoints. Maar je kunt zelf niet aangeven waar je die in wil zetten. Als je dood gaat kun je alle punten zelf herverdelen.

In de demo van Paranoia: Happiness is Mandatory roept Friend Computer ons op om een missie uit te voeren. Je mag drie teamleden uitzoeken voor elke missie. Er zijn verschillende klassen: Tech Guy, Happiness Officer, Hygiene Officer, Loyal Officer en Combat Officer. Natuurlijk kies je de beste voor de klus en in dit geval moeten we een op hol geslagen schoonmaakmachine helpen. Dus Hygiene Officer gaat zeker mee.

Paranoia: Happiness is Mandatory (Foto: Bigben Interactive)

Friend Computer stuurt zo nu en dan schoonmaakrobots op Alpha Complex schoon te houden. Een van de robots reageert niet meer en wij moeten uitzoeken waarom. Nou ja, we waren niet het eerste team en Friend Computer heeft niets meer van ze gehoord. Dus we nemen een Tech Guy en Combat Officer mee. Na de robot te hebben gevonden blijkt dat de R&D van Alpha Complex een emotie-sensor in de robot heeft gestopt waardoor hij ook angst kent.

Je team moet nu de omgeving beveiligen. Je wordt aangevallen door andere robots die ongehoorzaam zijn. Waarom er zulke robots zijn leer je later in het verhaal. Daarna volgt er een soort realtime X-Com. Er is een cover-systeem, je hebt wapens, granaten en speciale skills om gevechten tot een goed einde te brengen. Je positie heeft ook invloed, sta je ergens hoger dan heb je een beter overzicht en een voordeel ten opzichte van diegene die terug wil schieten. De makers willen een uitdagende game maken, dus de moeilijkheidsgraad schaalt zeker op.

Het meest opvallende system in Paranoia: Happiness is Mandatory is het feit dat je continu kunt pauzeren. Dus als een vijand schiet kun je pauzeren, de baan zien waarin de kogel naar jou vliegt en snel bepalen waar je heen gaat rennen om die kogel te vermijden. Een grappig detail is dat gevallen loot wordt opgeruimd door robots van Friend Computer. Het moet schoon zijn, dus voordat de schoonmaakploeg komt moet je het wel oprapen. Tijdens de missie zijn er ook wat dialogen. Je kunt verschillende antwoorden kiezen, soms ook met is intimidatie of wat gebluf. Deze kunnen uiteindelijk een impact hebben op het einde. De makers geven aan dat er meerdere eindes te zien zijn in Paranoia: Happiness is Mandatory.

Paranoia: Happiness is Mandatory (Foto: Bigben Interactive)

We moeten in de demo een vending machine hacken met nanobots. Die moeten we eerst craften, maar ‘toevallig’ zijn alle materialen al in de inventory te vinden. Dan hebben we al een keuze: gaan we daadwerkelijk het netwerk van die vending machine op om wat deuren te ontgrendelen? Ja natuurlijk, ondanks een waarschuwing van een teamlid die we negeren. Er is geen camera in die kamer, dus Friend Computer kan ons niet ongehoorzaam zien doen. We kunnen soms zelfs camera’s van kamers uitschakelen of turrets herprogrammeren.

Dat komt goed uit, want de omgeving is te slopen in Paranoia: Happiness is Mandatory. Dat levert troep op en daar is Friend Computer weer niet blij mee. Als je even iets te enthousiast bent en camera’s vergeet dan zal je verraadniveau stijgen. We leren in de demo dat er een genootschap is waar je later bij kunt aansluiten. Dat levert natuurlijk ook loyaliteitsproblemen met Friend Computer op. Er zijn er twee in de complete game. Deze vallen je aan als je geen lid bent. Je kunt een tijdje beide genootschappen tevreden houden, maar uiteindelijk zal je moeten kiezen en heb je er een vijand bij.

Na wat strategische gevechten is de schoonmaakroute veilig en is de schoonmaakrobot niet meer bang. Tijd om verslag te doen bij Friend Computer. Daar krijg je beloningen voor je resultaten, maar een teamlid naait me door te melden dat ik een vending machine heb gehackt. Meer beloning voor hem, minder beloning voor mij. Goed, die pakken we nog wel een keer terug.

Paranoia: Happiness is Mandatory is een aparte game. Er zit humor in, terwijl de game serieuze onderwerpen aansnijdt. De gameplay is leuk, zeker als je nog eens moet opletten of er geen camera’s zijn, teamleden je kunnen naaien en je zelf ook voor keuzes staat om problemen op een nette of juist verraderlijke manier op te lossen. Natuurlijk wil je leren wat nu het geheim achter Alpha Complex en Friend Computer is. Maar voordat we dat kunnen achterhalen moeten we wachten tot ergens verderop in dit jaar. De game komt in 2019 uit voor pc, Xbox One en PlayStation 4.