Pagan Online

De MMO hack ‘n’ slash Pagan Online is sinds 18 april in early access. Tegenwoordig kan dat van alles betekenen, maar in het geval van Pagan Online is het zeer terecht. Je kan er nu al van genieten, maar de gameplay moet nog wel worden glad gestreken.

Early Access
Terwijl ik deze preview typ, wordt het spel steeds weer gewijzigd. Zaken die gisteren niet werkten, doen het nu opeens wel. Het kan dus zijn dat ik tegen problemen aanloop, waar jullie geen last van hebben als je aan Pagan Online begint. Het positieve aspect is dat de ontwikkelaar hard aan het werk is om Pagan Online te verbeteren.

Het Verhaal
In het begin heb je de keuze uit melee (barbaar), ranged (bloedheks) en tank (dwerg met hamer). Pagan Online begint met een strijd waarin je helaas het onderspit delft. Je gaat dood en komt in het Pantheon. Hier worden helden weer tot leven gewekt om steeds missies uit te kunnen voeren op de wereld. Het pantheon is de woonplaats van de goden, maar deze goden zijn allemaal verdwenen. De Oude Man die fungeert als de manager maakt je wegwijs in het pantheon en stuurt je op pad om de goden te gaan zoeken.

Pagan Online

Pantheon
Zoals MMO-fans meteen hebben begrepen fungeert het pantheon als de centrale hub voor de game. Na een slachtpartij kom je hier weer terecht. Er zijn hier winkels, een smidse, NPC’s om mee te praten en hier en daar ook een speler. Naarmate je vordert in level, speel je ook meer functies in het pantheon vrij.

Knoppen
Hack ‘n’ slash veteranen zijn gewend hun muis te molesteren als ze spelen. Voor Pagan Online had ontwikkelaar Mad Head Games een briljant idee. Je beweegt je held met WASD en je belangrijkste skills zitten onder je linker-, rechter- en middenmuisknop. Zwaardere toverspreuken of handelingen zijn verstopt onder E, F en spatiebalk. Een verdedigende actie (voor iedere held anders) heb je onder linker-shift. Interactie met je omgeving gaan met R en Gezondheid drinken is Q. De bekende toetsen I en M staan respectievelijk voor Inventaris en Map (kaart). Je kan de knoppen wijzigen, maar dat gaat (nog) niet altijd even goed.

Pagan Online

Kramp bij spelen
Je personage bewegen met WASD is misschien een leuk idee in theorie, maar het levert juist erg veel kramp op. Je held beweegt niet automatisch met het gezicht naar de tegenstander toe. Voor sommige spreuken en vaardigheden is dit wel degelijk noodzakelijk en dat maakt je langzamer. Daarnaast is er soms een kleine hapering waarneembaar bij het indrukken van een knop. Ten slotte is er iets vreemds met de knoppen-toewijzingen. Als je per ongeluk op Caps Lock drukt, dan fungeert dit als Alt-Tab. Je bent dan dus even uit het spel. Het toewijzen van Caps Lock aan een andere functie, zoals de kaart, helpt niet. Pagan Online is veel lekkerder om te spelen met een controller. Helaas gaan er vergelijkbare zaken fout bij het toewijzen van knoppen op een controller. Ik heb het geprobeerd met Xpadder, reWASD en AntiMIcro, maar steeds weer worden de knoppen tijdens gevechten aangepast. Dit wordt vast nog wel gefixt, zodat je alsnog een controller kunt gebruiken, maar nu is het dus niet te doen.

Pagan Online
Grondstoffen nodig voor upgraden skills

Vasthouden aan een toetsenbord is niet erg, als je dan maar de knoppen benut. In het pantheon kun je met een bovenstaand menu meteen naar de Battlegate, Crafting, Inventory, Abilities enzovoorts. Helaas kom je daar niet met het indrukken van een toets. Je moet het dus steeds aanklikken met je muis. Een meerwaarde van het gebruiken van je muis voor het indrukken van toetsen zie ik echt niet.

Interactieve omgeving
Een leuke toevoeging van Pagan Online is de interactieve omgeving. Soms kan iets stuk, zoals muren die op vijanden kan laten vallen. Als je hard in de omgeving slaat, dan triggeren deze gebeurtenissen. Vaak zijn de hints voor mij slecht te zien. Aangezien je levels meerdere keren speelt, kun je zo’n val in de nabije toekomst waarschijnlijk wel goed toepassen. Er zijn ook zaken als explosieven of vuurwerk, dat je kunt activeren met R. Ook hiervoor is een goede timing nodig.

Pagan Online
Helden, Skins, Pets en Emoji's

Meer helden
Zodra je met het verhaal van Pagan Online bent begonnen, krijg je te zien dat je met meerder helden kunt spelen. De keuzes uit het beginscherm zijn weer terug, maar ook andere helden. Om deze vrij te spelen heb je 50 hero shards nodig. Dat is een beetje aan de hoge kant. Hero shards kun je verdienen met assassinations, maar om die te spelen heb je een unholy key nodig. Die kun je krijgen bij het doen van explorations. Een assassination leverde mij tussen de 10 en 20 shards op, dus dat gaat best rap. Natuurlijk weet je niet van te voren van welke held je shards krijgt.

Pets
Er zijn bijvoorbeeld ook pets (huisdieren) te koop. Deze lopen met je mee door de dungeons. Sommige pets zijn te koop en sommige pets geven je ook een buff (positieve bonuskracht).

Pagan Online
Loot vergelijken

Loot
In een hack ‘n’ slash horen bergen aan loot. Deze verzamel je naar hartenlust om vervolgens de leuke dingen eruit te vissen en de rest te verkopen. Het systeem om je spullen te vergelijken met wat je hebt gevonden is redelijk duidelijk. Jammer genoeg is er geen sorteerknop. Ook is er (nog) geen methode om aan te geven wat je meteen wilt verkopen bij terugkomst in het pantheon. In het pantheon heb je de optie om de loot te verkopen, beter te maken (verwarrend genoeg heet dit craften) en compleet nieuwe wapens, pantser of amuletten te fabriceren. Voor het craften heb je een recept nodig, dat ook verloren gaat bij de handeling. Om iets nieuws te aken heb je een blauwdruk nodig, die eveneens verloren gaat. Natuurlijk kost alles wat je doet grondstoffen en die moet je ook steeds aanvullen. Bedenk ook dat je relatief weinig ruimte in je rugzak hebt en even weinig ruimte in je algemene voorraad kist. Deze kist heb je voor al je helden, dus die is snel vol. Ik weet niet hoe je aan meer opbergruimte komt.

Pagan Online
Crafting en Reforging

Kaarten verzamelen
Ook zijn er kaarten in Pagan Online die je nodig hebt. Elke dag krijg je een gratis card pack en je kan er meer verdienen, door het doen van taken. Dit kan zijn ‘drie battles’ of ‘drie exploraties’, enzovoorts. Waar ze precies voor zijn bedoeld is onduidelijk. Sommige kaarten geven je grondstoffen, maar niet alle kaarten hebben in deze fase van ontwikkeling reeds nut.

Microtransacties en pay-to-win
Als je een MMO maakt in deze tijd, dan is het publiek meteen alert op enige vorm van microtransactions en pay-to-win-praktijken. Het is onlogisch om microtransacties te verwachten bij Pagan Online, omdat het geen gratis, maar een betaalde game is. Helaas zijn de voortekenen wat Pagan Online betreft niet zo goed. Er zitten elementen in van card collecting games (CCG) en dan vooral het verzamel-aspect. Het betalingsverkeer is nog niet op orde, maar je kunt nu al zien waarvoor je in de toekomst kunt betalen. Er zijn verschillende puur visuele zaken aan te schaffen, zoals skins of je account avatar. Dat is geen probleem. Daarnaast zijn er ook veel verschillende valuta in de game, die allemaal voor iets anders bedoeld zijn. Natuurlijk kom je steeds iets te kort. Zodra Mad Head Games duidelijk maakt wat je voor je euro’s kunt kopen en wat alleen met grinden is te krijgen kan er iets zinnigs over gezegd worden.

Pagan Online

Herhaling
Er is erg veel te doen in Pagan Online en ook weer niet. Je hebt campaign missies, expeditions, patrols, defense, survival en assasinations. Het speelt zich vaak in dezelfde map af met dezelfde vijanden en subtiel andere spelregels. Het principe is duidelijk: hak alle vijanden die in golven op je afkomen. Vijanden laten loot vallen. Na de laatste vijand van een golf te hebben verslagen, krijg je een hoop spullen. Deze neem je mee naar het Pantheon. De interactieve elementen zitten steeds op precies dezelfde plek, dus dat is ook geen verrassing. Wat je wel meteen doorhebt, is dat je veel zal moeten grinden, omdat er zoveel verschillende grondstoffen in de game zijn. Het feit dat je steeds weer hetzelfde doet in dezelfde omgeving gaat daarbij wel tegenstaan. Games zoals Torchlight hebben omgevingen die willekeurig gegenereerd worden om het fris en leuk te houden. Pagan Online neemt veel gewoon over, maar niet alles wat ze afwijkend doen is iets goeds.

Niet intuïtief
Er zijn zeker positieve aspecten aan Pagan Online. De game laadt bijvoorbeeld erg snel in. De tekeningen zijn erg cartoony en doet mij denken aan Blizzard. Het is nu nog onduidelijk welke richting Mad Head Games op wil gaan met de game. Komen er microtransacties? Komt er een sorteerfunctie voor je inventaris? Controller support? Meer afwisseling in de maps? Hetgeen wat Pagan Online zo sterk moet maken, het MMO-aspect, werkt tot op heden nog steeds niet. Vooralsnog raad ik geïnteresseerden aan om nog even te wachten om te zien wat voor game Pagan Online over twee maanden is geworden.

Pagan Online