Ace Combat 7: Skies Unknown

Het is een ruime 11 jaar geleden dat we in Ace Combat 6: Fires of Liberation het luchtruim kozen. Het heeft lang geduurd en eigenlijk was het de bedoeling om het twintig jaar-jubileum vorig jaar te vieren, maar nu is het dan bijna zo ver: Ace Combat 7: Skies Unknown komt eraan. Voor het zevende deel heeft de director de oude garde terug gehaald. Scenarioschrijver Sunao Katabuchi is bijvoorbeeld terug van weggeweest. Eerder heeft hij het verhaal achter Ace Combat 4: Shattered Skies en Ace Combat 5: The Unsung War geschreven. We kregen alvast een klein voorproefje van de verhaalmodus en de VR-modus van de zevende deel van de serie.

In Ace Combat 7: Skies Unknown keren we terug naar het Strangereal-universum. Het is het jaar 2019 en de prinses van het koninkrijk Erusea, Rosa Cosette D'Elise, verklaart de oorlog aan de Osean Federation. Het koninkrijk valt meteen enkele belangrijke doelen aan met drones, waaronder de International Space Elevator. De Osean Federation werd compleet verrast en de aanval was zo precies gepland dat er niet eens doden zijn gevallen. De Federation zet natuurlijk de tegenaanval in en wil onder andere de Space Elevator terug veroveren. Jij speelt Trigger, een piloot die in deze oorlogstijd zichzelf wil bewijzen in het luchtruim. We mochten de drie eerste missies spelen waarin bovenstaande in cut scènes gebeurt. Ook is er een jonge vrouw die een oude jet heeft opgelapt, om in de voetsporen van haar vader te treden als piloot. Of en hoe dat in het verhaal verweven is weten we nog niet, zover kwamen we niet in de eerste missies.

Ace Combat 7: Unknown Skies - Ground Target (Foto: Bandai Namco)

De besturing van de vliegtuigen in Ace Combat 7: Skies Unknown is prima onder de knie te krijgen. Het is geen superrealistische flightsim, zodat zelfs nieuwkomers gewoon snel kunnen dogfighten in de lucht. Voor de mensen die wat meer uitdaging willen is er naast de standaard moeilijkheidsgraden easy, normal en hard ook een expert vliegmodus, waarin het vliegen lastiger wordt. Dan worden problemen met betrekking tot het stallen in de lucht en de weersomstandigheden meer in acht genomen. Nog steeds geen flightsim, maar meer voor de spelers die iets meer willen dan alleen locken op een vijand en raketten afschieten.

De eerste missie brengt ons tegen enkele vijanden in de lucht en leert je omgaan met de controls. De tweede missie geeft je al wat gronddoelen om uit te schakelen. Dan wordt de keuze van je vliegtuig en de bewapening ervan belangrijk. Nu had mijn voorganger alleen air-to-air gekozen en mocht ik met de standaard kogels de gronddoelen vernietigen. Normaal zou je kiezen voor bommen, maar goed, op deze manier is het vliegen nog net even wat toffer omdat je soms vrij dichtbij over de grond vliegt. Het gevoel van snelheid is zeker aanwezig. Zo dicht op de grond moet je alleen nog beter opletten, want ik dacht nog "ze zullen de elektriciteitskabels voor de show er hebben hangen". Uh nee, ik kreeg er schade door toen ik er dwars doorheen vloog, dus het is meer dan alleen graphics.

Ace Combat 7: Unknown Skies - Mission (Foto: Bandai Namco)

Voor de derde missie had ik genoeg punten verdiend om in de hangar mijn vliegtuig te pimpen. Of beter nog, een nieuwe jet aan te schaffen. Mijn nieuwe aanwinst was in alles net wat beter, maar met de extra koop van een 8AAM, oftewel een raketsysteem waarmee ik acht doelen tegelijk kan locken, heel wat beter voor die derde missie waar ik het tegen een hele zwerm drones moet opnemen. Rustig wachten tot je dicht genoeg bent en er 8 gelocked zijn, een druk op de knop en hoppa, cadeautje van FOK. Zo zijn er nog veel meer wapensystemen en vliegtuigen vrij te spelen in Ace Combat 7: Skies Unknown, elk weer gespecialiseerd in bepaalde situaties. Voor je missie start heb je de kans om je vliegtuig en uitrusting te kiezen, maar moet je wel opletten tijdens de briefing. En dan nog, tijdens missies verandert de situatie vaak, zodat je toch iets achter de hand moet hebben mochten er plots SAM-sites opduiken en jij geen air-to-ground hebben. Dan wil je minder graag met je standaard kogelregen op zo'n zwaarbewapende raketinstallatie af vliegen.

Tijd voor Ace Combat 7: Skies Unknown in VR. De verhaalmodus is helaas niet in VR te spelen, maar er zijn verschillende missies speciaal gemaakt voor VR. Natuurlijk begin je in de hangar waar je tijdens het kiezen van je vliegtuig en bewapening je alles in VR kan bewonderen. Als je eenmaal gekozen hebt dan zit je in je vliegtuig en in de gespeelde missie taxi je naar de startbaan terwijl de basis wordt aangevallen. De explosies en brokstukken vliegen om je heen en natuurlijk moet er een jet uit de lucht voor je neer komen. Erg Hollywood, Tom Cruise zou er jaloers op worden. Eenmaal op de startbaan krijg ik de besturing. Ik denk gas te geven en de knuppel naar achteren te duwen. Verrassing, er stort een vliegtuig voor me neer en ik kom meteen om in de explosie. Door bij de tweede poging even te wachten is wat verstandiger en dit keer lukt het me wel de lucht in te gaan terwijl er een vliegtuig vlak langs me af neerstort.

Ace Combat 7: Unknown Skies - Condens (Foto: Bandai Namco)

Ace Combat 7: Skies Unknown is zo'n game waar VR prima tot zijn recht komt. Je kunt om je heen blijven kijken, maar al snel begint de actie en ga je als een malloot vijanden achterna, probeer je ze te vinden in je vizier en moeten kijkers van je gamesessie vast lachen hoe je je nek in allerlei bochten wringt om die vijand te traceren. Om daarna te bedenken dat locken een stuk makkelijker is als je van een afstandje nadert. Dus uit die dogfight, even een overzicht vinden van een afstand en dan doelgericht de vijand uitschakelen. Dit geldt in de non-VR-modus natuurlijk ook, maar in VR vergeet je even alles om je heen. De tijd van de demo ging om, maar gelukkig was er nog tijd voor een derde sessie. Nu gewend aan de VR haalde ik het einddoel wel met gemak. EN voor de mensen die bang zijn voor misselijkmakende barrelrolls, ik heb geen moment gehad dat ik naar de kotszak zou hebben moeten grijpen. Gelukkig maar, want in de stoel voor me zat er geen.

Over twee weken komt Ace Combat 7: Skies Unknown uit en ik heb er zin in. Het verhaal lijkt interessant te worden maar vooral de intense luchtgevechten trekken mij enorm. Het weer en de wolken spelen een enorme rol in die gevechten, zeker door het slechte zicht of kans op bevriezing. Als je dan uit zo'n wolk komt en je vliegt vlak langs een bergwand af is dat schrikken, maar het geeft wel een kick. Dit is ook zo'n spel dat je mensen laat spelen als ze eens langs komen en willen zien wat VR kan zijn. Ace Combat 7: Skies Unknown komt 18 januari uit op PlayStation 4 + PSVR, Xbox One en op 1 februari op pc.