SoulCalibur VI

Vorig jaar mocht ik met een hele vroege versie van SoulCalibur VI aan de gang. De mechanics zaten er wel in, maar met maar twee vechtersbazen in een local co-op modus vechten geeft je niet heel veel informatie over hoe de hele game voor singleplayers eruit gaat zien. Gelukkig had Bandai Namco vorige week een veel completere build voor ons klaar staan. Tijd om de verhaalmodus in te duiken. En natuurlijk met Ivy te spelen.

Het verhaal van SoulCalibur VI is geen vervolg maar een hervertelling. Er waren dingen niet verteld in het eerste Soul Calibur en de voorloper Soul Edge en daar moet dit deel meer aandacht aan spenderen. Hoe Soul Calibur en Soul Edge geboren zijn en waarom ze eigenlijk tegen elkaar vechten bijvoorbeeld. Uit ons eerdere interview weten we al dat het verhaal van de personages niet exact loopt als eerder. Wat we wel weten: het verhaal gaat terug naar de 16de eeuw waarin verschillende vechtersbazen op zoek zijn naar de twee legendarische Soul-zwaarden.

SoulCalibur VI - Cutscene (Foto: Bandai Namco)

De standaard die Neatherrealm Studios heeft gezet voor de presentatie van een verhaal heeft Bandai Namco compleet genegeerd. Dus nee, in SoulCalibur VI zijn er geen scenes met de ingame engine, maar wij moeten het doen met een lap tekst en het gezicht van de hoofdrolspeler van die scene. Wel ziet het er mooi uit, alsof het op perkament getekend is. Maar toch voelt het als een tegenvaller na de presentaties van vechtgames als Mortal Kombat, Injustice of uit hun eigen Dragon Ball FighterZ.

Er zijn twee verhaalmodi in SoulCalibur VI. De eerste is de hervertelling met het huidige roster. Je kiest met welk personage jij wil spelen. Dan leer je hoe hij of zij in het verhaal past. Heel erg standaard allemaal, maar voor de fans leuk om zo de remake van het verhaal te ervaren. De tweede verhaalmodus heet Libra of Souls en is veel interessanter: jij maakt jouw eigen personage in een editor en gaat daarmee een compleet ander verhaal in.

De editor laat je van alles kiezen: wordt het een man of vrouw, wat voor soort mens of dier word je en met welke speelstijl wil je spelen? Natuurlijk is je personage nog te naar smaak aan te passen met allerlei kapsels, maten, stemmen en accessoires. Het is vrij uitgebreid. Zelf maakte ik een vrouwelijke mummie die wapens oproept wanneer ze die nodig heeft. Natuurlijk met een demonische stem en neongroen verband, want ze moet natuurlijk wel ergens in opvallen.

SoulCalibur VI - Create your fighter (Foto: Bandai Namco)

Met mijn mummie ga ik de Libra of Souls-verhaallijn van SoulCalibur VI in. Deze verhaalmodus is veel meer een RPG waarin je met jouw eigen personage moet gaan levelen. Je bent op een map en moet elke keer een nieuwe route vrijspelen door een missie succesvol uit te vechten. Natuurlijk worden de missies steeds moeilijker omdat de tegenstanders steeds sterker worden. Er zijn onderweg shops te vinden om allerlei items te kopen. Een item dat ik tegenkwam gaf me bijvoorbeeld een ronde lang een steeds genezende werking, zodat je levensmeter steeds weer aangevuld wordt. Er zijn ook armor en wapens te vinden, zodat je bijvoorbeeld een betere verdediging, meer levensmeter of meer damage of critical hit hebt. Je kunt je speelstijl in deze verhaalmodus dus helemaal naar wens aanpassen. Je krijgt af en toe ook keuzes waardoor je als slechterik of held wordt bestempeld. Er zijn ook meerdere eindes te vinden in deze verhaalmodus.

SoulCalibur VI - Ivy (Foto: Bandai Namco)

De singleplayer content voor SoulCalibur VI is erg uitgebreid, dat was wel te zien in deze build. Helaas dat de verhaallijn niet zo tof wordt verteld als hedendaagse vechtgames met ingame cutscenes en dergelijke, maar uiteindelijk telt content ook mee en daar barst het van. We moeten nog even wachten voor we alle eindes kunnen zien en met Ivy kunnen, uh, spelen. SoulCalibur VI komt 19 oktober uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.