WWE 2K19

2K Games komt elk jaar met twee typisch Amerikaanse sportspellen: NBA 2K en WWE 2K. NBA 2K19 is al uit en is in onze review goed bevonden. We mochten naar Londen om alvast een kijkje te nemen wat we dit jaar mogen verwachten van WWE 2K19.

Het worstelen wordt in Europa vaak gezien als een stel acteurs en actrices in strakke pakjes die elkaar niet meppen, maar neppen. De Superstars in WWE moeten inderdaad wat acteren op de soap die WWE heet een extra dimensie te geven. Ruzie hier, comeback daar, maar die bewegingen die ze doen kosten een bak met kracht, lenigheid en conditie. Respect, ik doe het ze niet na. De shows die ze neerzetten zijn entertainment en laat videogames dat nu ook zijn. Dus ik verwacht van een WWE-game entertainment, met alle heisa die rondom het worstelen hoort.

Daar knelde de schoen al jaren, want 2K Games wist dondersgoed hoe ze een MyCareer voor NBA 2K moest maken, maar om de spelmodus in WWE 2K te laten werken is ze eigenlijk ntot nu toe nooit gelukt. Het voelde altijd aan als een seizoen lang de ene na de andere partij moeten doen, maar dan met een groentje die zichzelf moet bewijzen en daarmee punten haalt om beter te worden in de ring. Er was weinig tot geen verhaal, meestal bleef het bij de kampioenschap en een rivaal die je 'natuurlijk continu tegenkwam. Erg eentonig en voorspelbaar allemaal.

To nu dan, want na een poosje gespeeld te hebben ben ik daadwerkelijk benieuwd naar het verdere verloop van de MyCareer van WWE 2K19. In de trailer zie je al dat dit geen standaard verhaaltje is. Je begint eens niet in NXT, maar in een fictieve indie-competitie. Je wil je natuurlijk bewijzen en regelrecht naar de top, maar er gebeurt van alles wat. Een gevecht tegen Bray Wyatt in een woonwijk, je komt met Matt Hardy in een multiverse, het is compleet iets dat ik niet verwacht. De makers zijn eens origineel uit de hoek gekomen met de MyCareer in WWE 2K19, en het lijkt over-the-top entertainment te worden. Iets wat prima past bij WWE.

WWE 2K19 ziet er grafisch weer wat beter uit. Dit jaar hebben ze meer bekende worstelaars een goed lijkend model gegeven. Dat niet alleen, het loopt ook veel vloeiender. De ontwikkelaars hebben gemikt op 60 fps en dat is te merken. Een partij wordt ook leuker in beeld gebracht. Ga je een speciale move doen van een van de Superstars, dan gaat de camera up-close om het geheel nog beter in beeld te laten zien. Het gebeurt nog niet in alle modi, als je met tagteams of meer in de ring staat dan blijft de camera waar ie is, zodat je nog wat wat er aan de hand is in en om de ring.

WWE 2K19 - Daniel ingame (Foto: 2K Games)

De presentatie is sowieso verbeterd. Vorig jaar waren er geen ingesproken teksten. In WWE 2K19 zijn er meer dan 200 cut-scenes, zo'n duizend ingesproken teksten door 26 WWE Superstars. Dat maakt niet alleen de MyCareer al veel interessanter dan teksten te moeten lezen, maar ook promo's in Universe Mode en dergelijke. Er zijn nog veel meer kleinere veranderingen, zoals een verbeterde Hell in a Cell ervaring en een compleet aan te passen Money in the Bank wedstrijd. Je kunt zelfs het koffertje zelf aanpassen.

De gameplay van WWE 2K19 heeft een nieuw systeem dat Payback heet. Word je als newbie in elkaar getimmerd dan bouw je een payback-meter op. Is die vol, dan heb je een manier om terug in de wedstrijd te komen. Alsnog moet je deze wel juist timen, anders is het over met de voorpret. Dit systeem is compleet uit te zetten voor een wedstrijd, mocht je een 'eerlijkere' pot willen. Het valt sowieso op dat de makers opties geven om een wedstrijd realistischer of juist leuker maken. Dat is ook te zien dat bijvoorbeeld kleinere vechtersbazen een zware jongen als Strowman kunnen optillen en dergelijke. Het systeem dat rekening houdt met kracht en gewicht van je tegenstander is uit te zetten, zodat je meer lollige dingen kunt doen.

WWE 2K19 - Charlotte (Foto: 2K Games)

Showcase is terug in WWE 2K19. Waarom het vorig jaar eruit moest snap ik nog steeds niet, maar de makers hebben geluisterd naar al het commentaar wat dat heeft opgeleverd. We mogen dit jaar weer de carriere van een bekende worstelaar naspelen. Dit keer is het de beurt aan Daniel Bryan. Er zijn elf wedstrijden na te spelen. Je krijgt in de wedstrijd opdrachten als: doe vanuit een grapple een aanval op een arm of been. Je kunt er niet alle tijd voor nemen, ondertussen gaat je gezondheid en je stamina wel achteruit door je tegenstander die niet bepaald staat te wachten. Tof is dat je tussen de partijen door Daniel aan het woord ziet en hoort. In deze modus speel je ook nog personages en arena's vrij voor de rest van de gamemodi. 

Een nieuwe modus is 2K Towers. Denk aan de Towers van Mortal Kombat, maar dan in WWE 2K. Mocht je Mortal Kombats modus niet kennen: je vecht verschillende partijen achter elkaar, maar er wordt gerotzooid met de omgeving of met de spelers. In een van mijn matches begon ik steeds met een al lage gezondheid, dus dan wordt winnen al een grotere uitdaging. 2K Towers is in het menu alleen niet afgebeeld als torens, dat is dan wel weer jammer. Een aparte vermelding bij deze modi: er is een miljoen dollar aan prijzengeld te verdienen. Nee, het is geen ingame currency, maar echt geld. Je moet wel de moeilijkste toren winnen, daarna het tegen andere winnaars opnemen om uiteindelijk de finale tegen AJ Styles te moeten vechten tijdens Wrestlemania volgend jaar. Gelukkig dan wel in WWE 2K19 en niet echt in de ring.

WWE 2K19 - Charlotte Interview (Foto: Pheno)

In Londen was niemand minder dan Superstar Charlotte Flair aanwezig. Met haar wilden wel meer mensen praten, dus we kregen welgeteld vijf minuten om haar onder vier ogen te spreken. En dan tel ik voor het gemak niet alle managers en kleerkasten van de WWE mee. De week ervoor verloor ze haar SmackDown Women's Championship aan Becky Lynch in Hell in a Cell, maar daar was niets meer van te merken. Charlotte is ondanks dat en een hele dag vol interviews met maar een pauze nog steeds vriendelijk en vrolijk.

Haar vader, Rick Flair, is al tijden in de game-franchise te vinden. Charlotte vindt het wel raar dat ze nu zo ver in WWE en ook in het spel te zien is. Sowieso is het vrouwenworstelen uitgebreid in WWE 2K19, iets waar ze trots op is. Het laat namelijk zien hoe goed het gaat met de vrouwen in WWE en hoe belangrijk het wordt gevonden. De makers hebben onder andere haar uitgenodigd om haar bewegingen en gezicht te scannen. Op dat moment wordt ook de kleding aangetrokken die in d egame te zien is. Ze hoopt nog steeds haar Wrestlemania 33-kostuum van vorig jaar in het spel komt. Maar helaas, er zit alleen het Wrestlemania 32-kostuum in de game, en dan alleen als je de WWE 2K19 Deluxe Edition of WWE 2K19 Wooooo! Edition koopt. Zelf speelt ze eigenlijk alleen games als ze onderweg naar een nieuwe wedstrijd is. En je zou verwachten dat ze dan vechtspellen speelt, maar nee, het is Fortnite.

WWE 2K19 belooft dit jaar verbeteringen en plezier. Dat zien we meteen al aan de MyCareer die dit keer over-the-top lijkt, zoals WWE dat ook is. De Showcase is terug met dit keer Daniel Bryan. De makers hebben de Superstars meer betrokken bij de game, zodat we veel meer worstelaars daadwerkelijk goed kunnen herkennen in hun digitale vorm. Ook horen we de stemmen van 26 worstelaars in bijvoorbeeld de modi MyCareer en Universe. Tower Mode is een nieuwe modus waarin je allerlei uitdagingen moet voltooien. En de ultieme uitdaging levert een persoon een miljoen dollar op, tenminste, als je na de voorrondes nog 'even' AJ Styles verslaat met een potje worstelen in WWE 2K19. Maar voor de casual gamer is er ook veel toegevoegd zoals het Payback-systeem om het spel een stuk toegankelijker te maken. WWE 2K19 komt 9 oktober uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.