Carried Away

Er zijn verschillende soorten spelletjes, waarbij je snel iets moet bouwen: physics games. De indiegame Carried Away  valt ook in deze categorie. Je moet een skilift bouwen voor toeristen. Klinkt heel eenvoudig, maar het wordt al snel absurd. Het is goed om bij Carried Away evenveel empathie te hebben als bij het spel Lemmings.

Werken op een skipiste
De inspiratie kwam van ontwikkelaar Jonny, die op een skipiste in Canada werkte. Aan het eind van de dag mocht hij de sneeuw met een grote machine weer mooi glad maken. Terwijl hij rondreed kwam hij met het idee voor Carried Away. Samen met zijn broer en een vriend begon hij Hugecalf Studios om het idee uit te werken. Na jaren ploeteren in de avonduren is het nu bijna klaar voor release.

Carried Away

Doelstellingen
Er zijn twee verschillende doelstellingen: ‘help de skiërs de berg op met een skilift’ en ‘maak een parcours van punt A naar punt B’.  In beide gevallen dien je de glimmende blauwe sterren, die mysterieus in de lucht zweven, mee te nemen. Bij de eerste doelstelling willen de wintersporters graag met een skilift de berg op en je mag zelf uitzoeken hoe zij daar komen. Je kan de skilift over de grond laten slepen, loopings laten maken en meermaals stuiteren, als de mensen maar aankomen. Als voor een experiment een paar toeristen sneuvelen, dan is dat maar zo. Een toerist die boven aankomt met een zware hersenschudding en gebroken botten is alsnog boven en daarmee is je level voltooid. Voor de tweede doelstelling, kun je een parcours uitzetten. Bij het parcours kun je zelf ook de wintersporters besturen. De toeristen hebben ski’s of een sneeuwscooter om mee te racen en rare capriolen uit te halen. Door zelf op de juiste momenten te versnellen of af te remmen, kun je jouw inventieve ontwerp dus laten slagen.

Carried Away

Bouwen
Met deze puzzelgames is het belangrijk dat je snel en makkelijk kunt bouwen. Om dat goed voor elkaar te krijgen heeft Hugecalf Studios een eigen interface ontwikkeld.  Het zit goed in elkaar en ook voor een beginner, zoals ik, is het snel op te pakken. Je hebt in het begin stukken plank en touw. Dat werkt prima, maar later krijg je ook krachtige sneeuwkanonnen. Hiermee kun je jouw sporters grotere afstanden door de lucht laten afleggen. Misschien is één sneeuwkanon daar niet voldoende voor, maar met vijf op een rij kom je al een heel stuk verder. Zodra je verder in de game bent, dan worden de puzzels onwerkelijker. Een finish op een zwevende rots is hierbij geen uitzondering.

Ontwerpen
Je begrijpt, dat het landschap vol ravijnen en rare obstakels zit om het zo uitdagend mogelijk te maken.  Er zijn 104 levels, dus genoeg variatie. Je kan ook je eigen levels ontwerpen en met anderen delen. De 20 beste levels, die gamers hebben ontworpen komen ook in de uiteindelijke versie van de game terecht.

Release
Op het moment is Carried Away in early access op Steam en krijgt positieve reviews. De release is gepland voor begin 2019 op pc (Windows) en Nintendo Switch. De Switch-versie maakt intensief gebruik van het touchscreen, waarmee je jouw bouwmaterialen kunt plaatsen, vergroten en verschuiven.