Indiegames van Zodiac

3. Tale of the Ice Staff

De kwaliteit van de games van Zodiac gaat stapje voor stapje vooruit, maar dat kan natuurlijk ook aan mijn smaak liggen. We gaan verder met een JRPG genaamd Tale of the Ice Staff.

Dit is de eerste game die exclusief uitkomt voor Nintendo Switch. Het is ook de eerste game die ik zie, die niet van een Chinese, maar een Nieuw-Zeelandse studio komt. Kurumi Gaming bestaat uit old school Nintendo-fans en dat merk je. Ik word natuurlijk in het diepe gegooid en mag meteen beginnen aan een reis door een bos met hoofdpersoon Abigail en een helpertje. Abigail loopt erbij als een prinses of koningin, maar ze kan zichzelf goed verdedigen. Helaas niet goed genoeg naar mijn smaak, want ze gaat behoorlijk makkelijk dood. Let wel: dit ligt niet aan mijn skills, want de presentatoren brachten het er net iets minder belabberd vanaf, met uren meer ervaring. Het is een moeilijk en uitdagend spel, dat je toch steeds weer wilt proberen. Het helpertje dat meeloopt lijkt op een boogschutter, maar ze doet bijzonder weinig. Dit kan trouwens een bug zijn en veel verklaren. Als ze mee zou vechten, dan scheelt dat een hoop.

Tale of the Ice Staff

Je loopt rond in een vijandige wereld, vol bomen, paddenstoelen, slijmballen, grote monsters en sterke krijgers. Je kan de paddenstoelen makkelijk slopen, maar die leveren dan ook niets op. Je kan alles en iedereen aanvallen, maar dan ga je alleen maar dood. De beste strategie is, zo ver mogelijk in de gamewereld proberen te komen met zo min mogelijk vechten. Mocht je in een gevecht terechtkomen, dan is aanvallen en meteen wegrennen je beste optie. Helaas zijn er situaties, waarin je opeens opgesloten bent in een kamer vol onvriendelijke figuren met veels te groot wapentuig. Wegrennen is dan geen optie meer. Je kan jezelf steeds een beetje genezing bieden, maar niet achter elkaar. Je hebt tijd nodig om jezelf het volgende shot aan vitaminen toe te dienen.

Tale of the Ice Staff

Tale of the Ice Staff ziet er schattig uit, maar maakt het je moeilijk. Na ieder level is er een savepoint, maar het level is net even wat groter dan dat je verwacht. Veel onderdelen worden willekeurig gegenereerd. Het kost je tien uur om de hele game uit te spelen. Ik heb geen idee of dit is als je alles in één keer goed doet of als je een aantal keren per level doodgaan meerekent. Tale of the Ice Staff komt exclusief voor Nintendo Switch ergens in 2019 uit.

Tale of the Ice Staff

Vervolgens was ik genoeg voorbereid om hun meesterwerk te zien: Tales of the Neon Sea. Ik mocht geen geluidsopnames maken, geen foto’s schieten, maar alleen maar ‘ervaren’. Hierover meer in een aparte preview, die vanmiddag uitkomt.