Star Renegades

Massive Damage zijn de makers van Halcyon 6, een ruimte-strategie-RPG-spel met pixels. Onwillekeurig denk je daaraan terug als je Star Renegades ziet. Let wel, de trailer die op dit moment uit is, doet het spel echt geen recht. We speelden de pre-alfa-demo met de CEO van de Canadese ontwikkelaar Massive Damage, Ken Seto.

Roguelite met nog meer genres
Star Renegades is een squad-based roguelite tactische RPG, die je meerdere keren moet doorlopen. Je speelt namelijk steeds meer zaken vrij, die invloed hebben op de gameplay. Het motto van Star Renegades “resist, reclaim, revive & repeat”, geeft je ook al die hint. Star Renegades een keer uitspelen kost je zo’n twee uur.

Pixelart
Er is gekozen voor pixelart als tekenstijl, omdat er artiesten zijn bij Massive Damage die snel mooie animaties kunnen maken. Voor een indie-studio is snel kunnen werken natuurlijk een uitkomst. Ieder personage in de game heeft een andere animatie voor hun staat van vermoeidheid, hun verschillende aanvallen en ook verdedigende acties. Je kan dus door naar een vijand of een teamlid te kijken al weten hoeveel gezondheid deze overheeft. Verder past pixelart erg goed bij het gevoel dat de game wil uitdragen. Net als bij Guardians of the Galaxy en Star Wars hebben we een rebellengroep die het opneemt tegen een grote machtige vijand.

Star Renegades

Spelidee kan wijzigen
Hieronder staat een beschrijving van de demo en de gameplay. Let wel, dat Star Renegades nog vroeg in ontwikkeling is. Bijna alles kan nog worden aangepast worden. Het gaat erom dat je een idee hebt van de hoofdlijnen van het spel en wat Massive Damage wil doen.

Kies je team
Aan het begin van het spel kies je een team (squad) waar je mee wilt werken. De meeste teams hebben vier leden, maar sommige hebben er vijf. Natuurlijk zijn alle teams op elkaar afgesteld en terwijl je bezig bent, speel je meer teams vrij. Het is een game-idee om gevorderde spelers hun eigen team te laten samenstellen van leden uit verschillende teams.

Star Renegades

Op reis
Je krijgt een kaart vol zonnestelsels voor je kiezen, waarbij alle planeten in een andere fase van rebellie zijn. Jij kunt zelf kiezen naar welke planeet je gaat. Zodra je op een planeet landt, wordt er een kaart willekeurig gegenereerd. Tijdens je zwerftocht op de planeet kun je bonussen vinden, waarbij je zelf steeds kunt kiezen wat je beloning is. Wij hadden de optie om de eindbaas van de planeet te verzwakken (Jomath the Demolisher) of om een gadget te krijgen, waarmee je kisten in de omgeving kunt zien.

Vechten
Gevechten verlopen ‘turn-based’ in JRPG-stijl. Er is ook een horizontale balk waarop je kunt zien wanneer welke aanval wordt ingezet. De inspiratiebron hiervoor was de klassieker Grandia. Je hebt dus ook soms de mogelijkheid om een aanval van een tegenstander af te zwakken of zelfs te blokkeren. Ons team had allemaal leuke vaardigheden, zoals artillerie, sabotage en schild-herstel. Jouw teamleden en je vijanden hebben ook pantser dat je kunt beschadigen of vernietigen.

Star Renegades

Verdedigen
Je kan niet genezen terwijl je op een planeet bent, dus je moet goed op je verdediging letten. Wat je wel kunt doen, is je schild herstellen. Massive Damage wilde de situatie vermijden dat je gewoon met heel veel gezondheidsdrankjes een gevecht ingaat en zo niet meer op je tactiek hoef te  letten. Een uiterste mogelijkheid is een bonus vinden, waar je de keuze krijgt om ieder teamlid een beetje te genezen of één persoon volledig.

Dungeon
We vinden een dungeon en krijgen de keuze: de dungeon vernietigen of naar binnen gaan en de monters verslaan. Natuurlijk kiezen we voor het laatste. Ook de dungeons worden willekeurig gegenereerd, wat de afwisseling ten goede komt. In onze dungeon was een handelaar, waar wij ook een extra teamlid kunnen rekruteren. Altijd handig! We nemen een empath mee. Deze kan twijfel zaaien in het hoofd van de tegenstander. Helaas stonden we meteen tegenover een indrukwekkende groep tegenstanders, maar ook goed om te zien waar de grenzen van je kunnen liggen. Na de eerste aanval lagen er reeds twee teamleden op apegapen. Met veel pijn en moeite kunnen we de vijand uitschakelen, maar zijn maatjes werden toen pas echt boos.

Doodgaan met gevolgen
Elke keer als je hele team doodgaat, dan houdt de rebellie op. Je krijgt te zien wat er overal in het universum gebeurt in de nasleep van je verlies. Dan is het tijd om een nieuwe rebellie te starten. Let wel: Star Renegades heeft een ‘Nemesis-systeem’ vergelijkbaar met dat van Shadow of Mordor. Vijanden die je bent tegengekomen, onthouden jullie ontmoeting en kunnen evolueren op basis van hun ervaringen. Ze worden iets ‘anders’ of ‘beter’, maar nooit ‘zwakker’. Dat is een extra motivatie om zelf ook steeds sterker te worden.

Basis = Menu
Je uitvalsbasis is meteen ook je menu. Je kan in je inventaris kijken, onderzoek doen en naar de hangar gaan bijvoorbeeld. Door onderzoek te doen op verschillende terreinen kun je meer spullen vrijspelen bij de handelaren. Er is een hele hoop vrij te spelen, wat je tactische opties sterk vergroot. In de hangar staan je schepen. Later in de game kun je betere schepen vijspelen, die je een boost geven als je met dat specifieke schip naar een planeet reist.

Star Renegades

Voortplanting, maar toch niet
Nog een goede reden om steeds opnieuw Star Renegades op te starten, zijn gecreëerde teamleden. Als twee teamleden erg veel samen vechten en een sterke band ontwikkelen, dan kunnen ze een teamlid creëren met een mengeling van hun vaardigheden. Massive Damage is nog aan het zoeken naar de juiste vorm om dit systeem in te gieten. Op het moment willen ze deze teamleden geen ‘kinderen’ noemen, maar denken meer aan ‘nageslacht’ of ‘volgelingen’.

Star Renegades komt over zes maanden uit op pc (Windows, macOS en Linux). Er wordt ook gekeken naar een versie voor Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. De besturing werkt namelijk prima met controllers.

Star Renegades