Gris

Soms heb je van die games die alleen al indruk maken omdat ze er anders uit zien. Het spel Gris is er zo een. De indie-ontwikkelaar Nomada Studio komt uit Barcelona. De studio werkt samen met kunstenaar Conrad Roset om een kunstzinnige platformer te ontwikkelen. Ik mocht op gamescom aan de slag met dit kunststukje.

Gris is een bewegend schilderij. Er zijn geen teksten, alles wordt 'verteld' met kleuren en muziek. Je speelt Gris, een vrouw die haar stem verliest en naar een vreemde wereld wordt gestuurd door een hogere macht. Die wereld is ergens in de wolken, met oude kapotte gebouwen en heel veel zwevende platformen. Om terug te komen zal Gris moeten rennen, springen en puzzels moeten oplossen. Tijdens haar zoektocht zal ze nieuwe krachten krijgen door middel van haar speciale jurk. De jurk is namelijk gemaakt van sorrow, leed dus.

Gris (Foto: Devolver Digital)

Vanuit de intro word ik naadloos in de speelbare demo gezet. Grafisch is Gris een pareltje. De studio bestaat vooral uit mensen die weten hoe ze moeten illustreren, schilderen, enzovoort. Ze zien videogames dan ook als een kunstvorm en dat is in het geval van Gris duidelijk te zien. De graphics worden getekend in een soort waterverf-stijl. Er komen geen teksten in beeld om je dingen uitleggen en er zijn ook geen statistieken en levensmeters en dergelijke. Dat geeft rust.

De gameplay van Gris doet me nog het meest denken aan Journey en Ori. De eerste omdat alles zo sereen aanvoelt als je aan het spelen bent. Visuele hints in de levels geven aan wat je kunt doen. Naast het springen en rennen krijg je speciale vaardigheden. Zo kun je Gris laten veranderen in een zware steen zodat ze niet weggeblazen wordt. Er liggen natuurlijk gevaren op de loer waar je dit moet gebruiken. In de demo is er een vogel die ons volgt en telkens met zijn vleugels slaat om me van een gebouw af te laten waaien. Door juiste timing van verander in een steen en weer verder springen en sprinten kom ik dit stuk van het level door.


Gris is een kunstzinnige game die rust uitstraalt. Daar helpen de tekenstijl en de muziek bij. Je moet wel rennen, springen en van je speciale jurk gebruikmaken om verder te geraken in een verhaal dat je zelf zult moeten interpreteren. Er zijn geen geschreven of gesproken teksten, er zijn alleen visuele geschilderde hints om je op weg te helpen in de levels en het verhaal. Je ziet bijvoorbeeld het schilderij steeds meer kleur krijgen naarmate je verder komt, een erg mooi effect. Maar wat betekent het? De demo was te kort om daar achter te komen, maar volgens Nomada Studio groeit de game met je mee. Wat dat betekent mogen we in december uitzoeken wanneer Gris uitkomt op Nintendo Switch en pc.