The Dark Pictures: Man of Medan

Supermassive Games gaat weer een horrorgame maken. Dit keer voor PlayStation4, Xbox One en pc. Nog beter, ze gaan er meerdere maken onder de noemer The Dark Pictures. Met Until Dawn in hun portfolio weten we dat de ontwikkelaar weet hoe ons bang te maken. De nieuwe games staan los van elkaar, elk heeft weer een eigen setting en personages. Bandai Namco, de uitgever, had op gamescom een demo voor ons klaarstaan van het eerste deel, Man of Medan geheten. Daarna mochten we nog even babbelen met Tom Heaton van Supermassive Games.

Na het spelen van de demo is het goede nieuws dat Man of Medan eigenlijk de spirituele opvolger van Until Dawn is. Er zijn keuzes die je in een korte bedenktijd moet maken, en die keuzes hebben gevolgen. De spanningsopbouw is aanwezig. Door te spelen met de camera en ons wat dingen te laten zien die het personage niet kan zien weet je dat er wat gaat gebeuren, de vraag is alleen wanneer. Zo zie je een hand bewegen terwijl jouw personage een gang in loopt. Je weet dat je ergens gaat schrikken, maar wanneer? Het slechte nieuws? Uh, weinig eigenlijk. Als je niet van horror of jump scares houdt dan moet je deze game zeker niet spelen. Tijd om Tom aan de tand te voelen.

Waarom een anthologie?
We houden van horror, we begrijpen het, denk ik. We gingen bij elkaar zitten om te bedenken wat we wilden gaan doen. We hebben het over de verschillende subgenres van horror gehad. Until Dawn is bijvoorbeeld een teen horror. We bedachten andere subgenres waar we naar kunnen kijken. We telden 39 verschillende subgenres. Een anthologie leek ons een goede manier om meer subgenres aan te pakken.

Waar gaat het verhaal van Man of Medan over?
We zoeken altijd naar iets in de echte wereld, een mythe of legende of overlevering. Het geeft ons een goede basis voor een verhaal. Man of Medan gaat over vier Amerikanen die een duiktrip maken en een boot met een kapitein huren. Ze duiken graag op oude wrakken. Ze vinden een wrak, en natuurlijk gaan er dingen fout. Er zijn problemen met de lokale bevolking, ze worden overvallen door een storm en ze belanden in een groot verlaten schip uit de Tweede Wereldoorlog in de Stille Oceaan. De radio werkt niet, de motor van het schip is kapot. Ze moeten wel dat schip op en daar vinden ze iets angstaanjagends.

In hoeveel tijd speel je het verhaal uit?
De tijd om door Man of Medan te geraken is vier uur, wat vergelijkbaar zal zijn voor de andere games uit de anthologie. Vier uur is een goede tijd voor een verhalend spel. We willen echt boeiende verhalen maken. Een verhaal met personages die zich ontwikkelen en met plotwendingen. Het verhaal is vertakkend. We verwachten dat spelers terug willen gaan in het spel om andere keuzes te maken, misschien om personages te redden die zijn vermoord. We houden van die herspeelbaarheid. Iedereen kan blijven leven, iedereen kan doodgaan. Het is waarschijnlijk het meest vertakkende verhaal dat we gedaan hebben, meer dan Until Dawn. Het kunnen voor de hand liggende dingen zijn, maar ook heel kleine dingen die je doet om een ander gevolg te krijgen.

Moeten we lang wachten voordat de tweede game uitkomt?
We gaan twee games per jaar maken.

Dat is snel, hoe pakken jullie dat aan?
We beginnen met een heel klein team, een game director, een artist en misschien een concept-tekenaar en een paar andere mensen met ideeën. We proberen te bedenken wat het spel gaat worden, wat is het subgenre, wat is het thema, en misschien enkele belangrijke stukjes van het verhaal. Dat duurt lang, we willen ons niet haasten. Vervolgens beginnen we het algemene verhaal uit te werken en proberen we wat wendingen uit en beginnen we de personages te introduceren. We hebben een geweldige tool in huis waarmee we dit allemaal kunnen samenvoegen. We kunnen het spel beginnen te spelen met ondermaatse graphics. We spelen het steeds opnieuw en proberen dingen uit. Als we daar blij mee zijn, dan brengen we de rest van het team binnen. We beginnen de omgevingen te bouwen, we nemen contact op met acteurs, we beginnen de facial mocap, en body mocap. Op dat moment werken we eraan om een Hollywood-standaard te bereiken. En in de laatste fase spelen we er alles heel erg vaak. En het is moeilijk omdat er altijd dingen zijn die niet werken, we moeten moeilijke beslissingen nemen hoe we het gaan oplossen. En nee, ondanks dat we zoveel spelen zijn we niet immuun voor jump scares, zelfs in de demo word ik nog steeds bang van het ene moment.

Bedankt voor dit interview en succes met heel veel spelen van Man of Medan!