Torchlight Frontiers

We hadden een presentatie van Torchlight Frontiers, die stiekem uitliep op een interview. De bedenker van de reeks, Max Schaefer, was namelijk hoogst persoonlijk op Gamescom aanwezig om tekst en uitleg te geven over dit laatste deel. Ik ben verzot op de gameplay van Torchlight en had natuurlijk aardig wat vragen.

Gameplay
Torchlight is een hack ’n slash-serie. Je kiest een klasse, maakt een personage aan en kiest je huisdier. Vervolgens stort je jezelf in het verhaal, wat je door de hele wereld voert. Overal zijn groepen monsters, wilde dieren, bandieten en vijanden die je in zwermen komen aanvallen. Jij hakt alles en iedereen in de pan, sloopt elk kistje dat je ziet en verzamelt bergen met ‘loot’ in de vorm van geld, wapens, pantser, upgrades, juwelen en ga zo maar door. Je huisdier is erg belangrijk in Torchlight, want dit vecht met je mee. Daarnaast kan je huisdier ook spullen dragen en ten slotte kan het je spullen verkopen in de dichtstbijzijnde stad en meteen boodschappen voor je doen. Dat betekent dat je gewoon door kunt gaan met hakken naar hartenlust en dat het saaie werk door je ‘beste vriend’ wordt opgeknapt. Wat Torchlight zo geliefd maakt bij de fans, naast de cartoony stijl, is de overdaad aan mods die er zijn. Je kan nog meer of minder buit verzamelen, met de gekste huisdieren rondrennen en er is een overdaad aan extra levels beschikbaar. Torchlight kun je zonder problemen met anderen spelen (zolang je maar dezelfde mods gebruikt), online en in een LAN.

MMO
Hierboven is de gameplay beschreven van Torchlight II. Voor Torchlight Frontiers is dat natuurlijk niet voldoende, omdat er veel meer te doen moet zijn in een MMO- hack ’n slash. Alle gameplay van Torchlight II zit erin, maar er zijn logischerwijs geen mods. Er is veel tijd in gestoken om Torchlight Frontiers aan te laten voelen als de originele Torchlight-games. Echtra Games werkt nu namelijk met een andere engine. Nou, ik kan je zeggen: het voelt helemaal aan als Torchlight. De animaties, de snelheid van bewegingen, de rare artstijl van je vijanden, het klopt allemaal.

Torchlight Frontiers

Ambitieuze ideeën
In Torchlight Frontiers kun je ook bomen omhakken, mineralen delven en meer grondstoffen verzamelen. Deze komen dan automatisch in je persoonlijke burcht terecht. Jouw burcht is je uitvalsbasis voor alle personages die je aanmaakt. Je kan je burcht helemaal uitbouwen en verfraaien naar wens. Met de grondstoffen kunnen wapens, pantser en (tover)drankjes worden gemaakt. Het idee is, dat je jezelf kunt specialiseren als bijvoorbeeld smid. Wanneer je online of offline bent, kunnen andere spelers bij jouw burcht zaken met je doen. Je kan dus ingame geld verdienen als smid, terwijl je niet aan het gamen bent. Natuurlijk hoef je geen winkeltje te beginnen als je daar niets voor voelt. Schaefer heeft nog meer ideeën. Hij wil je bijvoorbeeld een magiërs-toren laten bouwen, die een magie-buff genereert voor al je personages. Ook zijn er plannen voor competitieve gameplay met onderdelen als ‘capture the flag’.  Of al deze ideeën het redden is maar de vraag, maar het klinkt leuk.

Torchlight Frontiers

Classes
Tijdens de presentatie mocht ik de game spelen, terwijl Schaefer aan het vertellen was. Ik kon kiezen uit twee klassen: een Dust Mage en een Forged (soort robot). De dust mage gebruikt zwarte en witte magie. Je moet ze allebei gebruiken om in balans te blijven. Als je veel zwarte magie gebruikt, dan vul je een balkje op. Zodra deze vol is en je valt aan met witte magie, dan krijg je een aanvalsbonus. Er is ook een toverspreuk, die jou tijdelijk twee keer zo sterk maakt. De Forged is een robot met een soort van stoommachine als aandrijfmechanisme. Deze gebruik je ook voor je wapens en heeft als bijkomstigheid dat deze kan oververhitten. Je kunt dus niet achter elkaar zware aanvallen doen. Om de druk te verlichten, is er weer een speciale aanval. Net als bij de dust mage heb je dus positieve en negatieve aanvallen die je samen moet gebruiken. De uiteindelijke versie van de game krijgt natuurlijk meer dan twee klassen.

Torchlight Frontiers
Goblins

Dag, nacht en elementen
In de steden kun je winkels vinden, quests en rustig op adem komen. De gebieden buiten de steden worden willekeurig gegenereerd, zoals altijd in Torchlight, en zijn vol met monsters. Wat voor monsters het zijn, hangt af van de tijd en het gebied waar je bent. Het gebied in de demo is ‘goblin forest’. Overdag zijn er goblins en ’s nachts zwerven er zombies en skeletten rond. De elementen die hier heersen zijn vuur en ijs. De wapens en pantsers die je hier vindt hebben dan ook daarmee te maken. Het volgende gebied zit bomvol insecten en de heersende elementen daar zijn bliksem en vergif. Je moet dan dus weer bescherming en wapens verzamelen om je staande te kunnen houden in dat gebied en natuurlijk om de baas te kunnen verslaan. Op deze manier kunnen nieuwe spelers steeds meedoen in een nieuw gebied, omdat iedereen weer vanaf nul begint, wat wapens en pantser betreft. Echtra Games noemt dit ‘horizontale content’. Dit betekent dus ook dat de nieuwe gebieden die later worden toegevoegd, geen end-game of begin-game content worden, maar gewoon ‘meer content’.

Opnieuw op bezoek
Ook kun je gewoon gebieden opnieuw bezoeken waar je reeds bent geweest. Je krijgt nog steeds evenveel goud en goodies als de eerste keer. Dit is gedaan om het leuk te maken ergens opnieuw heen te gaan, samen met anderen die het gebied nog niet hadden verkend. Je wapens krijgen dan wel een ‘nerf’ (worden verzwakt), zodat ze twee levels onder je vijanden zijn. Dit houdt het uitdagend.

Dungeons en shrines
De monsters in de gebieden komen steeds weer terug, zoals je gewend bent van een MMO. In de dungeons blijven ze ten minste wel weg. Je moet een minimum aan slechteriken slopen, voordat je de eindbaas kunt aanvallen. In de dungeon vond ik ook nog een gezondheidsaltaar (health shrine). Dit geeft je volledige gezondheid en laat je tijdelijk automatisch genezen. Er komen verschillende typen altaren in Torchlight Frontiers. De dungeon was de eerste keer geen probleem voor mij, omdat ik zolang bezig was geweest monsters te slopen. Toen ik de demo voor de tweede keer speelde met de Forged rende ik zo snel mogelijk de dungeon in. Ik weet niet meer hoeveel keren ik toen achter elkaar doodging, maar het waren er meer dan vier.

Torchlight Frontiers
Dust Mage

Verdienmodel
Torchlight Frontiers wordt free-to-play. Dit betekent ook dat er op een bepaalde manier geld moet worden verdiend. Hoe dit verdienmodel eruit komt te zien is nog onduidelijk. Daarom komen er meerdere tests met de community om te kijken welke ideeën het beste aanslaan. In ieder geval komen er geen lootboxes en ook geen pay-to-win-mechaniek. Een idee is bijvoorbeeld, dat je een kaart kunt kopen die een hele dungeon beïnvloedt. Elke dungeon wordt namelijk willekeurig gegenereerd met een aantal eigenschappen. De kaart kan er vervolgens voor zorgen dat er meer goud of meer loot wordt aangemaakt. Iedereen die dan samen in jouw groepje het gebied betreedt heeft daar dan voordeel van.

Torchlight Frontiers

Aan het eind van 2018 komt Echtra Games met een kleine alfa-test. Je kunt je nu alvast opgeven om kans te maken mee te mogen doen. In de loop van 2019 komen er meer tests hier en daar. Schaefer hoopt midden 2019 de game officieel te lanceren. Torchlight Frontiers wordt in principe ontwikkeld voor pc (Windows), PlayStation 4 en Xbox One. Er is ook veel vraag naar een versie voor Nintendo Switch, dus die mogelijkheid wordt voorzichtig opengehouden.

Torchlight Frontiers