Stormdivers

Na hun nogal extreme statement van vorig jaar (“Arcade is dood!”), gaat de Finse ontwikkelaar Housemarquee op zoek naar nieuwe genres. Het resultaat daarvan is Stormdivers, een third-person Battle Royale, en Puddington nam een kijkje op Gamescom.

Stormdivers4

Dat Stormdivers concurrentie heeft in het battle royale-genre mag duidelijk zijn. Met krachtpatsers als Fortnite en PlayerUnknown’s Battlegrounds staat Housemarquee voor een flinke opgave om een plekje te vinden voor Stormdivers, wat ook nog eens moeilijker gemaakt wordt doordat de community rondom de games van Housemarquee aanvankelijk teleurgesteld was dat Stormdivers geen arcade was. Desondanks zijn de reacties volgens Housemarquee na het spelen positief, en het team is dan ook hoopvol voor de launch.

Stormdivers zelf speelt zich af in een dystopische nabije toekomst, waar slimme AI al de baantjes van de mensheid heeft overgenomen. De middenklasse is ingstort en een van de weinige bronnen van inkomsten is een eiland vlak bij de kust, waar een nanostorm (die veroorzaakt is door een mislukt wetenschappelijk experiment) waardevolle grondstoffen achterlaat. Jij gaat met een team naar het eiland om deze grondstoffen te claimen en uiteraard iedereen die je in de weg staat uit te schakelen.

Stormdivers2

Dat Housemarquee arcade heeft afgezworen wil niet zeggen dat hun roots complete afwezig zijn in Stormdivers. De game zit vol explosies en een gigantische tornado raast over het veld die je zo in de lucht kan gooien, en classes zoals de Juggernaut kunnen gebruik maken van teleporteren en de Marauder kan gebruik maken van een jetpack. Verder ligt het spelverloop hoog (een wedstrijd duurt maximaal 15 minuten) en het team zorgt ervoor dat je nauwelijks rust kan nemen door de steeds kleinere wordende map.

Maar Housemarquee nestelt zich in een markt met Fortnite en PlayerUnknown’s Battlegrounds, dus het moet wel wat hebben om zich van die twee giganten te kunnen onderscheiden. Volgens Housemarquee heeft Stormdivers de niche dat het steeds Kleiner worden van de map assymetrisch is – wanneer de map Kleiner wordt kunnen er toch gaten ontstaan in de muur met kleine schuilplaatsen, en door gebruik te maken van class synergy (elke class komt met een uniek aura dat het team versterkt) moet er meer diversiteit in de matches komen.

Stormdivers6

Er zijn drie classes op dit moment: de juggernaut, die gebruik kan maken van een teleport en een opzetbaar schild; de marauder, de meest mobiele van alle classes die gebruik maakt van een jetpack en een AoE heal; en de scavenger, die zichzelf onzichtbaar kan maken. Housemarquee heeft nog meer classes gepland als DLC, en ook kunnen spelers nieuwe maps verwachten. Housemarquee is ambitious over wat ze allemaal toe willen voegen: hoewel de kern van de game de battle royale-modus blijft komt er ook PvE content in de vorm van raids, die je zowel alleen als samen kan doen.

Wat betreft het verdienmodel zit de ontwikkelaar te denken aan tiered early access, waarbij spelers meer krijgen als ze meer geld betalen. Housemarquee benadrukt dat loot boxes geen ding worden in Stormdivers: alle cosmetische items kunnen worden gedropt in de game, waar een aantal voorwaarden aan zijn gehangen. Voldoe je aan al die voorwaarden (vermoord zoveel spelers, eindig minimal op deze plaats) en je mag het item houden, maar zelfs als het je niet lukt wordt de kans groter naarmate je meer objectives voltooit.

Stormdivers staat voor een zware opgave, maar wie weet weet het zijn niche te vinden met spelers die niet zoveel trek (meer) hebben in de al bekende battle royales. Het lijkt in ieder geval de speler veel te willen bieden: zowel single-als multiplayer, co-op, en het klinkt alsof er een boel extra content op de planning staat nadat de game gelanceerd is. Housemarquee lijkt er in ieder geval vertrouwen in te hebben dat hun switch van genre een goede keuze was.

Stormdivers komt in 2019 uit voor pc.