Biomutant

Deze game heeft vorig jaar al zoveel hype gecreëerd, enkel door een trailer te laten zien, dat een teleurstelling op de loer ligt. Dit jaar kon je zelfs een stuk van de game spelen en wonderwel hield de hype stand. Biomutant is een hack ’n slash ARPG fabel in een open wereld, die behoorlijk aan het afsterven is.

Verhaal
Er heeft zich een grote ramp voorgedaan en overal op de wereld sijpelt er olie uit de grond. Niet die olie waar je benzine van kunt maken, maar olie die dieren kan muteren. De naam Biomutant is zo alweer een stuk duidelijker. Hoe de wereld zo naar de knoppen is geholpen wordt niet uitgelegd. Ook als je de game hebt uitgespeeld, blijft dat een raadsel. Biomutant draait om de zoektocht van jouw hoofdpersoon en hoe hij / zij het lot van zichzelf en de wereld bepaalt. Op de vraag of het volgende deel een prequel wordt waarin ‘de ramp’ wordt toegelicht, begonnen de ontwikkelaars van het Zweedse Experiment 101 zenuwachtig te lachen … Ook houden ze vol dat de olie niet radioactief is, ondanks de vele overeenkomende eigenschappen.

Biomutant
Biomutant in de aanval

Ontwerp je personage
Je begint de game met het aanmaken van je personage. Hierbij heb je erg veel opties in grootte, kleuren van je vacht en dikte van de haren bijvoorbeeld. Andere eigenschappen, zoals ‘veel intelligentie’ zorgen voor een groter hoofd. Je kan bijzonder veel aanpassen, zoals je bij de meeste RPG’s ook kunt. De ontwikkelaars creëerden een persona met weinig charisma en het zag er meteen afzichtelijk uit. Volg onze actie uit de demo met onderstaand gameplay-filmpje.

Pas je aan
De demo had vier verschillende startpunten. Iedere keer als je deze opstartte dan begon je dus ergens anders. Ieder gebied zag er anders uit: het kon heel heet zijn, of juist erg koud. Wij kwamen terecht in een gebied vol radioactiviteit. Naast je gezondheidsbalkje zie je ook een meter die bijhoudt hoeveel straling je hebt gekregen. Zodra deze vol is, dan ben je dood. Een goeie motivatie om een beetje vaart te maken. Als je langer in dit soort gebieden wilt blijven, dan kun je op zoek gaan naar speciale kleding die de straling tegenhoudt, winterjassen tegen de koude et cetera. De omstandigheden hebben invloed op de omgeving, maar ook op het gedrag van je tegenstanders. De vijanden die wij tegenkwamen hadden allemaal op straling gebaseerde aanvallen. Als je dezelfde wezens tegenkomt in een koude-zone, dan zijn hun aanvallen weer variaties met kou erin.

Biomutant
Op reis met de raket

Grote tegenstand
De monsters die je kunt aanvallen zijn soms gigantisch. Het verschil met je eigen formaat deed mij denken aan Monster Hunter en Horizon Zero Dawn. Als beloning voor het slopen van zo’n flatgebouw kun je wapens, upgrades of nieuwe aanvalstechnieken krijgen. In onze playthrough kregen we een mechanische vuist, die het mogelijk maakte om deuren en muren te slopen (naast het aftuigen van je tegenstanders uiteraard). Dit vergroot meteen het gebied dat je kunt onderzoeken.

Biomutant
Mechanische vuist

Stijlvol geweld
In Biomutant draait het erom dat je combo’s vloeiend aan elkaar kunt rijgen. ‘Springen, schieten, schoppen, rollen, slaan en weer klimmen’ mag dus nooit een probleem zijn. Er is ook een combo-meter. Als je deze helemaal vol hebt geschopt en gemept, dan kun je een zware aanval doen. Deze super-aanvallen zijn voor ieder wapen verschillend. Als je iets gebruikt, zoals de vuist of een pistool, dan verzamel je xp hiervoor. Na voldoende tijd erin te hebben gestoken, kun je dit voorwerp upgraden. Dit systeem komt erg bekend voor van Skyrim, maar beter goed gekopieerd, dan slecht verzonnen. Er zijn wapensoorten genoeg: slag-, schiet- en steekwapens, zwaarden en bogen, genoeg om uit te kiezen. Ieder wapen heeft zijn eigen combo’s en dus een eigen superaanval.

Biomutant
Combineer je combo's


Karma en keuzes
Het is een open wereld, maar de game draait om het verhaal. Er zijn dus belangrijke gebieden, waar je sleutelfiguren voor het verhaal kunt ontmoeten. Hoe deze ontmoeting verloopt het je zelf in de hand. Biomutant werkt met een karma-systeem, waarbij ‘goede’ en ‘slechte’ beslissingen invloed hebben op je karma. Sommige personen vertrouwen je alleen als je een laag karma hebt, en anderen alleen bij een hoog karma. Een gebrek aan vertrouwen kun je altijd ondervangen met bijvoorbeeld een stevige dosis geweld, dus het is nog steeds aan jou hoe je met de uitdagingen omgaat.

Verkennen
Er is een snelreissysteem, waarbij je kunt teleporteren tussen wegwijzers. Om een wegwijzer te activeren, moet je deze eerst even je eigen geur geven door erop te urineren. Jawel, wildplassen is verplicht in Biomutant. Je kan ook gebruik maken van rijdieren. Dit zorgt ervoor dat je sneller door de wereld kunt reizen. Ook helpt je rijdier in gevechten en dat is altijd handig. Een interessante mutatie was eentje waarmee je grote stevige slijmbellen kan maken. Hiermee kun je heel hoog springen, ver springen, of juist vijanden vangen en ze wegtrappen. Handig dus om de omgeving mee te verkennen, maar ook als een wapen.

Biomutant

Techniek
Dat Biomutant een fabel is, belet het niet om techniek in de game te hebben. Dat zagen we reeds met de mechanische vuist. Er zijn ook raketten, duikboten, zwevende eilanden en mech’s in de game. Een mech is een groot pak waarin je kunt zitten om de wereld te verkennen als een gigantische robot. In Fall Out heb je ook zo’n contraptie en het hoofddoel is hierbij hetzelfde: sloop grote vijanden. Natuurlijk is het ook handig voor andere toepassingen. Een mech kan ook olie opzuigen als brandstof. Zo maak je meteen paden begaanbaar, waar je lopend niet kon komen. De mech kun je naar hartenlust aanpassen met dikker pantsers, andere wapens, een andere cockpit en meer.

Meerdere eindes
Er zijn vijf ‘world eaters’ die ieder aan een wortel van de wereldboom knagen. De wereldboom is aan het afsterven en jij moet de world eaters overtuigen hun gedrag te veranderen of je helpt hen en laat de wereld sneller naar de verdoemenis gaan. Overtuigen kan soms door een grote dosis charisma, maar doorgaans betekent dit een world eater met harde hand naar een andere wereld helpen.

Biomutant
Grote world eater met lange tong

Babel
Geen van de dieren kan praten, maar er is een verteller die een toelichting geeft bij alles wat je ziet en waar je bent. De verteller vertaalt ook meteen voor jou wat de geluiden betekenen, die andere dieren uiten. Later in het verhaal ontmoet je de verteller ook. Er zijn ook zes stammen verspreid in de wereld. Een stam leeft bijvoorbeeld onder water en een andere in de wolken. Je kan ervoor gaan om deze allemaal met elkaar in vrede te laten leven, om ze allemaal af te slachten of om de leider van de hele wereld te worden en ga zo maar door. Je snap het al: Biomutant heeft meerdere eindes, wat het leuk maakt om het meerdere keren uit te spelen.

Biomutant komt uit voor pc (Windows), PlayStation 4 en Xbox One. De planning was voor 2018, maar de release is verschoven naar ergens in 2019.

Biomutant
Ontwikkelaar Nicolai met een standbeeldje van Biomutant

Biomutant