The Messenger

Nostalgie-liefhebbers opgelet. The Messenger is duidelijk geïnspireerd op klassiekers als Ninja Gaiden en Teenage Mutant Ninja Turtles. Is het daarom oubollig? Nee, ontwikkelaar Sabotage heeft wel gezorgd dat de game met zijn tijd is meegegaan.

Simpel verhaal
Het verhaal van The Messenger is simpel: je speelt een ninja die een mysterieuze document moet afleveren op de top van een berg. Dat doe je omdat je complete dojo is afgeslacht door een demoon die uit de hel terug keerde. Het is een platformer, dus je gaat van scherm naar scherm, hakt met je katana in op vijanden, gooit magische shuriken en uiteindelijk kom je bij een eindbaas van een level. Je hebt een skilltree waar je nieuwe vaardigheden kunt verdienen zoals wat leven als je een checkpoint haalt, tegen muren op klimmen door speciale handschoenen, of even zweven door de lucht met een glider. Tot nu toe klinkt het allemaal erg bekend en vooral generiek in de oren, maar dat is The Messenger zeker niet.

The Messenger (Foto: Devolver Digital)

In de cloud
De vernieuwende elementen van The Messenger maken dat dit niet weer een zoveelste nostalgische 8-bit platformer is. Allereerst is er het 'cloudsteppen'. De makers hebben gekeken naar de Aziatische kungfu-films waar typisch met touwen wordt gewerkt. Onze ninja kan nog eens springen als hij iemand heeft aangevallen. Dus je springt, trapt, en kunt nog eens in de lucht verder springen. Naast een cool effect is het ook nog nodig om verder te geraken in sommige platformpuzzels. Zo ben ik in een kamer met daarin een put vol speren. Aan de andere kant staat een vijand die vuurballen naar me schiet. De bedoeling is dus dat je springt, de vuurbal aanvalt en zo nog eens verder over de put kan springen. Als je die dubbele sprong kan doen dan zie je een wolkje onder je voeten, vandaar de term cloudstepping. Het is simpel uit te voeren, al had een andere razende reporter op gamescom er moeite mee. Twee knoppen tegelijk indrukken schijnt lastig te kunnen zijn.

Van 8 naar 16 bit
Een ander element is het reizen naar de toekomst. Als je een portal tegenkomt dan stap je de toekomst in. De wereld om je heen verandert naar het 16-bit tijdperk. Niet alleen dat, ook de muziek klinkt wat moderner. Sommige delen van een level veranderen door naar 16-bit te gaan. Vallen, vijanden kunnen verdwenen zijn, of ergens anders geplaatst zijn, waardoor je wel verder kunt gaan. Het toffe is dat dit naadloos gaat, zonder laadschermen. De makers laten de 8-bit en 16-bit tegelijkertijd berekenen, zodat als je wisselt het alleen maar de rendering hoeft aan te passen.

The Messenger (Foto: Devolver Digital)

Humor
Als derde valt de humor van The Messenger op. Veel referenties naar oude games, zelfspot en de beroemde 'fourth wall' worden gebruikt om een glimlach op je gezicht te toveren. De demo begon al over hoe irritant tutorials zijn en dat een demo lastig is om alle gameplay uit te leggen. Bij de Shopkeeper kun je terecht voor de upgrades in je skilltree. Je krijgt kristallen door vijanden en objecten te slopen en pas bij een checkpoint kun je naar zijn realm om ze uit te geven. Hij heeft vooral veel rants over de game en loopt soms heerlijk flauw te doen. Dan is er nog de kleine irritante demon die op je schouder gaat zitten als je dood bent gegaan. Deze demon blijft even bij je terwijl je het opnieuw probeert en laat je duidelijk merken wat hij van je dood vond. Hij heeft ook een nadeel, hij zuigt al het geld op dat je verdient, totdat hij er genoeg van heeft en verdwijnt.

Voorlopige conclusie
De demo van The Messenger smaakte naar meer. Het speelt soepel, de knoppen reageren namelijk zoals je hoopt. De twists zoals het cloudsteppen en de portals naar 16-bit maken dit niet zo maar een platformer. De gameplay is origineel, de game is grappig en zit vol actie. Nostalgie zoals het hoort te zijn, zonder de rottige besturing zoals we wel gewend waren in de tijd. Een game om in de gaten te houden. The Messenger komt over vier dagen uit op pc en Switch.