Esport VR-game Exodus Burned

De Eindhovense VR-studio Pillow’s Willow zijn bekend van het prijswinnende spel Spark of Light. Nu komen ze met Exodus Burned, een virtual reality –game, die meteen geschikt is als esport, waarbij je je lichaam als controller gebruikt. Het is een combinatie van een hindernisbaan en een escape room. Ambitieus, groots en bijzonder.

Om Exodus Burned te spelen heb je een harnas nodig, waar sensoren inzitten. Deze geven hun positie draadloos door aan een router die verbonden is met een pc of laptop. Het harnas gaat gewoon over je kleding heen, dus je hoeft geen speciaal pakje aan te trekken. De spelers zijn dus helemaal vrij in hun bewegingen en er zit dus geen draadje aan je vast, zoals je wel hebt bij Oculus Rift en HTC Vive. De achterliggende techniek wordt verzorgd door het eveneens Eindhovense bedrijf VRee.

Exodus Burned

In Exodus Burned speel je één-tegen-één of vier-tegen-vier. Je bent in een ruimteschip dat op hol is geslagen richting een ster. Je hebt tien minuten om je door een weg van puzzels en opgaven te worstelen om zo de reddingssloep te bereiken. Tegelijkertijd probeert het andere team dat natuurlijk ook. In sommige opgaven neem je het direct tegen elkaar op, in andere puzzels moet je gewoon beter presteren dan de ander(en).


 Exodus Burned

PoeHao kreeg de kans om Exodus Burned in Eindhoven uit te proberen. Meteen werden ook beelden geschoten van de trailer en als je goed kijkt, zie je hem hier en daar. In Exodus Burned zit je (virtueel) in een soort grote lift. Elke keer gaat deze een niveau omhoog en krijg je een andere opdracht. Soms kun je jouw tegenstander zien en bij andere opgaven zijn er gewoon muren om je heen. In sommige opgaven moest je (virtuele) ballen op de ander afvuren. Zodra deze de grond of de muur raakten, veroorzaakten zij tijdelijk een grote balk. Door tactisch te vuren kon je het je tegenstander erg lastig maken. Natuurlijk kon je deze ook direct raken, maar mijn tegenstanders waren wel erg beweeglijk. Een andere puzzels was ‘the floor is lava’. Hierbij moest je steeds van een veilig vlak naar een ander veilig vlak springen. De vierkanten bewogen steeds over de grond, dus stilstaan is nooit een optie. Ook was er een puzzel met blokken die op je afkwamen. Deze moest je al duikend en bukkend zien te ontwijken. Iedere opdracht duurt slechts een minuut, maar als je zo actief bezig bent dan lijkt het een eeuwigheid. Het is niet zo, dat ieder team steeds dezelfde opdrachten krijgt.

Ontwikkelaar Pillow’s Willow is bezig nog meer opdrachten en puzzels in de game te brengen. Exodus Burned is nogal lastig om in je woonkamer te spelen en wordt dus aangeboden aan arcadehallen.