Fallout 76: Alles wat we tot nu toe weten

 

Combat is als vanouds een belangrijk onderdeel in Fallout 76. Het V.A.T.S.-systeem dat we al sinds deel 1 van de franchise kennen en waarmee op specifieke ledematen van doelwitten kan worden gericht, is ook in dit deel weer aanwezig. Zoals je begrijpt zal het nu iets anders werken aangezien het vrij lastig is om de tijd te bevriezen voor andere spelers zodra V.A.T.S. geactiveerd wordt. In plaats daarvan zal het targeting-systeem 'realtime' plaatsvinden. Als jouw tegenstander op de hoogte is van je aanwezigheid kun je moeilijk rustig de tijd nemen om zijn of haar knieschijven of edele delen in je vizier te krijgen, en zal je dus snel moeten handelen.

Het V.A.T.S.-systeem is daarbij uitbreidbaar met verschillende upgrades, zo zagen we op het screenshot op de vorige pagina al een upgrade card route die schade en accuratesse in V.A.T.S. verbetert. Mogelijk dat dit een uitkomst biedt voor mensen die wat minder handig zijn met handmatig mikken. Daar ligt wel het gevaar op de loer dat het een systeem is dat mogelijk eenvoudig misbruikt kan worden, maar dat is afwachten.

Terug uit Fallout 3 is item degredation. Wapens, kleding en andere items gaan stuk als ze niet tijdig gerepareerd worden. De welbekende 'CND'-balkjes zijn dus terug als je via je Pipboy door je bezittingen bladert. Ook voedsel, wat nodig is om te overleven, gaat op den duur rotten. Je kunt je personage desgewenst toespitsen op dit onderdeel van overleven door vol in te zetten op kookkunsten. Je kunt dan bijvoorbeeld op den duur overheerlijke (Brahmin?)steaks bakken die als extra'tje een health boost geven. Deze kun je via trading posts dan weer voor een mooi bedrag aanbieden aan andere spelers.

Mod-support zal ook weer prominent aanwezig zijn in Fallout 76. Hoewel er op launch zeer waarschijnlijk nog niets te modden valt, heeft Todd Howard aangegeven 100% toegewijd te zijn om mods op den duur mogelijk te maken in de game. De focus ligt eerst bij het uitbrengen van een goeddraaiende, robuuste multiplayergame, maar uiteindelijk zullen spelers de mogelijkheid krijgen om hun eigen privé 'wereld' op te tuigen met alle mods die er denkbaar zijn. Hoewel er nog weinig details bekend zijn is het niet ondenkbaar dat net als met Fallout 4 en Skyrim SE er ook weer mod-ondersteuning zal zijn op consoles. 

Todd Howard heeft aangegeven bewust het woord 'survival' te vermijden omdat mensen dan vergelijkingen trekken met titels als DayZ en Rust, en dat zijn volgens hem geen goede vergelijkingen omdat ze toch te veel afwijken van F76. Als je denkt aan de survivalmodi die we in Fallout 4 hebben gemaakt, het is vergelijkbaar, het heeft dezelfde vibe ... Fallout 76, hoewel het een online game is, speel ik voornamelijk in m'n eentje. Wij houden net als onze fans evengoed van die [alleen spelen, red.] ervaringen", aldus Howard. De survival mechanics in Fallout 76 zijn dan ook vergevingsgezind. Als je doodgaat is dat ook meteen je enige straf en je verliest dus niet je volledige inventaris zoals dat het geval is bij enkele populaire survival titels.

De bèta, of B.E.T.A. zoals Bethesda deze noemt (Break it Early Test Application) gaat in oktober van start, een maand voor de release van de game, en is uitsluitend beschikbaar voor mensen die een pre-order plaatsen. De bèta zal aanvankelijk alleen beschikbaar zijn op Xbox One, waarna andere platforms volgen. Dat is op te maken uit de FAQ over de bètaperiode die Bethesda gaat houden voorafgaand aan de release. Hoe lang de bèta duurt, hoe lang deze in eerste instantie exclusief is voor Xbox One of een exacte datum wanneer de bèta begint is allemaal nog niet bekend.

Het was de bedoeling dat Fallout 76 cross-platform play zou gaan ondersteunen, alleen is dit volgens Todd Howard momenteel nog niet mogelijk omdat 'niet iedereen even goed meewerkt', daarmee wijzend naar Sony. Zoals met meer games blijven PlayStation 4-spelers verstookt van samenspel met andere platforms. Howard verklaarde in een interview met gamestar.de dat hij graag had gezien dat alle betreffende platforms waar de game op uitkomt met elkaar kunnen samenwerken, alleen 'is Sony niet zo behulpzaam als hij zou willen, maar wie weet wat er in de toekomst nog mogelijk is'.

Fallout 76 komt op 14 november uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.