Hitman Sniper Assassin

Ik kan mij zo voorstellen dat er ergens op een pr-bureautje in Denemarken druk werd vergaderd toen de releasedatum van Hitman 2 steeds dichterbij kwam. Want hoe maak je nou reclame voor een game waarvan je weet dat hij niets anders gaat doen dan het vorige seizoen? Houd mijn Carlsberg vast!, moet er gebulderd zijn, want het resultaat zal je verbazen.

 

Kent u Hitman Sniper Challenge nog? Dat preview-demoleveltje uit 2012 waarbij je met Agent 47 vanaf een hoge plek uitkeek op een toren? Dat je vanaf één punt een hoge pief en zijn schavuiten moest neerknallen? En dat je allerlei sub-missies had waarbij je punten kon vergaren? Waarom doen we dat geintje niet nog een keer?, mailde hij naar de developers van IO Interactive. En zo geschiedde dat er weer een preview-versie werd uitgebracht die totaal niets met het origineel te maken heeft, maar daardoor niet minder vermakelijk is. Voor vijf minuten weliswaar, maar het gaat erom wat je er mee doet, niet wat je ermee kan.

 

In Hitman Sniper Assassin ga je weer met Agent 47 op pad. Dit keer zit je hoog op een berg een beetje Zen te wezen, uitkijkend op een huwelijk dat zich voltrekt. Omdat je ook dit keer stil zit, zie je het huwelijk en alle bijbehorende taferelen door het vizier van jouw scherpschuttersgeweer. Dit keer zijn er drie doelwitten, plus een stuk of 20 bodyguards die je, naar eigen inzicht, persoonlijk mag verblijden met de dood. Hoe je dit doet, is natuurlijk weer aan jou. Ga je voor de snelheid en jaag je iedereen een kogel door zijn kop, dan valt het al snel op dat er iemand met kwade bedoelingen bezig is. De uitdaging is natuurlijk om zo stil en stijlvol iedereen in het hiernamaals te krijgen. Denk dit keer aan gondeliers die naar beneden kunnen vallen, een orkest dat lawaai maakt of gewoon iemand van een klif af schieten. De manieren zijn eindeloos.

 

Uiteraard krijg je voor elke moord punten en hoe beter je het doet, hoe meer punten je krijgt. Behalve dat je internetpenis natuurlijk een stukje groter wordt, verdien je ook aanpassingen aan je grote geweer. Beter vizier, groter magazijn, betere stabiliteit, je kunt het allemaal vrijspelen waardoor de zijmissies steeds makkelijker uit te voeren zijn. Daarbij zijn de bewegingen van iedereen totaal niet willekeurig. Dus als je eenmaal weet hoe een doelwit zich rond beweegt, dan is er geen reet meer aan. Sowieso is dit echt een spel waarbij je zelf steeds een andere speelstijl moet aanleren, want anders heb je het na vijf minuten wel gehad.

 

Het unieke aan deze demo is dat het een multiplayer-gedeelte heeft. Je speelt dan niet met Agent 47, maar met een onbekende, stoerdoende dame en heer. Echter, het liep nog niet helemaal lekker zoals het eruit zag in de trailer. Je merkt dat bewegende objecten niet vloeiend lopen, alsof de game moeite heeft om alles synchroon te houden. Het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat iemand bij de één neervalt en bij de andere nog rondloopt. En, hoewel ik ze niet allemaal geteld heb, zijn er toch een stuk of 100 bewegende mensen op je scherm. Het was nog allemaal wel speelbaar, maar het speelt niet lekker en het ziet er nog slechter uit.

 

Al met al is en blijft het een demo en daar mag je niet teveel eisen aan stellen. Voor nu is Hitman Sniper Assassin net zoals een koekje. Lekker voor bij de koffie, maar zodra het op is ga je weer verder waarmee je bezig was.