De nabije toekomst van Final Fantasy XIV: Stormblood

Nu de eerste patch al een paar maanden online is wacht er een nieuwe lading content in de binnenkort uitkomende patch 4.2 voor Final Fantasy XIV: Stormblood. De patch levert een flink aantal updates, inclusief nieuwe missies en kerkers, een grote update voor het glamoursysteem, diverse systeemverbeteringen en het langverwachte verboden land Eureka. Hieronder een overzicht van de updates die de patch levert.

De patch is getiteld Rise of a New Sun. Het verlengt het hoofdverhaal met een nieuw hoofdstuk, waarin Doma centraal staat. Door alle gebeurtenissen wordt Ala Mhigo weer langzamerhand heropgebouwd. Maar het zou een saai stuk verhaal zijn als alles goed zou gaan, dus de Warriors of Light mogen terug naar Doma, waar er grote problemen zijn ontstaan.

Naast het hoofdverhaal komen er ook nieuwe zijmissies. 'Detective' Hildibrand zal kort na patch 4.2 weer verschijnen, in de patch 4.25 die snel op 4.2 volgt. Mocht je meer zijmissies willen hebben dan is er goed nieuws. De Vira, een van de stammen van de slangachtige Ananta, wordt een nieuwe beast tribe. Daar zijn dus genoeg missies te vinden om een van de stamleden bij te staan. Ze wil het Verzet in het gebied helpen, maar heeft jouw hulp nodig om dat te kunnen doen. Dus eigenlijk helpen de spelers het Verzet weer ...

Final Fantasy XIV: Stormblood - Patch 4.2 - Vira Beast Tribe (Foto: Square Enix)

Een even genummerde patch betekent ook twee nieuwe dungeons voor de spelers van Final Fantasy XIV: Stormblood. De eerste dungeon heet Hells' Lid. Nu alles herbouwd moet worden is geld een probleem. Nu is er een opdrachtgever die je graag een flink bedrag wil betalen. Tig keer heb je de wereld gered, maar toch moet je jezelf eerst bewijzen door naar de dieptes van de vulkaan Hells' Lid af te dalen, waar volgens de legende een Oni zou moeten leven. Iets zegt me dat het verhaal van kapitein Ortega best wel eens waar zou kunnen zijn ... De tweede dungeon is een revamp. De Fractal Continuum krijgt namelijk een extra moeilijkheidsgraad: Hard. De faciliteit van de oude beschaving van wel erg slimme en technologisch ver vooruitzijnde bewoners ligt er al eeuwen maar stil bij. Maar door een bedrijf dat iets te ver is gegaan bij het zoeken naar materialen is er opeens een vreemde energie waar te nemen uit het gebouw. Tijd voor de Warriors of Light om de boel te verkennen en hoogstwaarschijnlijk de konten van monsters te schoppen.

'The Four Lords' is een nieuwe serie aan trials. Het eerste deel vertelt over een legende waarin een samurai op verzoek van een koning een groep boosaardige Oni de zee in moest drijven. Dat kon hij niet alleen, dus hij had de hulp ingeroepen van de Four Lords. Samen lukte het, en nadat ze dat gedaan hadden zijn ze verder getrokken om ver weg van mensen te zijn. Het is blijkbaar geen legende, want de eerste Lord is Byakko in the Jade Stoa. Er is een normale trial en een in de moeilijkheidsgraad 'Extreme'. Het verboden land Eureka is al een tijdje geteased, maar zal in patch 4.25 toegevoegd worden. Veel willen de makers nog niet kwijt, maar het wordt in ieder geval een serie. In Eureka kom je Notorious Monsters tegen. Waarom wachten spelers hier op? Het nieuwe gebied zal zorgen dat je wapens en outfit kunt upgraden. Er gaat nog meer informatie komen, maar voor nu is dit het waar we het mee moeten doen.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Patch 4.2 - The Four Lords (Foto: Square Enix)

Omdat er nog steeds nieuwe spelers bijkomen worden de al bestaande dungeons die in het verhaal verweven zijn aangepast. Hierdoor duren ze wat langer, maar worden de beloningen ook beter. Ik mag hopen dat dat ook geldt voor de Dungeon Roulette, wanneer ervaren spelers de nieuwere spelers bijstaan. In patch 4.2 voor Final Fantasy XIV: Stormblood is een nieuwe Raid dungeon voor acht personen, Omega: Sigmascape. We duiken daar nog dieper in Omega’s zelfgemaakte slagvelden. Voor mensen die van een uitdaging houden is er naast de normale moeilijkheidsgraad nog een Savage-versie. Dat wordt weer huilen als je met acht onbekenden gaat spelen, mensen in guilds die in vaste teams spelen zullen al de zeilen bij moeten zetten, laat staan mensen die compleet niet op elkaar ingespeeld zijn.

Patch 4.2 voor Final Fantasy XIV: Stormblood gaat het glamoursysteem overhoop gooien. Al je aangepaste kleding kun je bij inns en bij glamour dressers in Kugane in een Glamour Commode stoppen. Hierdoor kun je kleding, wapens en gereedschappen converteren naar glamour. Deze zijn nu overzichtelijk te zien in de kledingkast en nog handiger, je kunt verschillende items bundelen en ze als een set meteen aantrekken. Commodes kunnen tot 200 kledingstukken bevatten. Glamourkristallen waren altijd erg divers, maar zullen worden omgetoverd naar een specifiek type, zodat je je niet kapot hoeft te grinden om ze te verkrijgen. Kledingstukken die alleen maar door bepaalde rollen mogen worden gedragen blijven wel bestaan. Wel wordt het mogelijk om macro's te maken zodat wanneer je jouw personage van rol laat wisselen, je ook de kleding kunt laten wisselen die wel past.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Patch 4.2 - Glamour (Foto: Square Enix)

De patch geeft spelers ook toegang tot een nieuwe Duty Recorder-functie. Hiermee kunnen spelers hun avonturen in de quests 'opnemen'. Daardoor is het ook mogelijk om na het gevecht het gebeuren door de ogen van een andere speler van je party te zien of zelfs door de ogen van een monster. Dat doe je in een inn. Er is nog een extra cameramodus die het vanuit een andere invalshoek laat zien en het is mogelijk om een groepspose te maken. Je kunt tot drie sessies bewaren. Voordat je een recording begint zullen alle partyleden toestemming moeten hebben gegeven. Niet alle content ondersteunt deze feature, het is meer in beta en de makers analyseren nog hoeveel data en resources er van de server gebruikt gaan worden. Als de servers er onder gaan lijden hebben de spelers er natuurlijk niets aan. Na een patch-update is de opname ongeldig. Dat komt omdat er eigenlijk niets wordt opgenomen, de service herspeelt de sessie weer door middel van het gevechtsysteem. Een nieuwe patch zou aanpassingen kunnen maken aan klassen, dus daarmee verandert het gevechtsysteem. Deze verandering is nooit opgemomen, waardoor de hele sessie niet meer kan worden herspeeld.

Dan zijn er nog allerlei balans-issues aangepakt in Final Fantasy XIV: Stormblood. De Black Mage-, Bard- en de Warrior-rollen krijgen een update bijvoorbeeld. Er komen extra plots voor woningen, zodat nog dakloze spelers nog een kans krijgen. De makers geven aan dat het kopen van een huis ook gaat veranderen, maar nog niet hoe. Hopelijk wordt het wat eerlijker, want nu een huis kopen is zo goed als onmogelijk. Een update waar we allemaal blij van zullen worden is de verhoging van de limiet van stackable items. In plaats van 99 kun je straks 999 dezelfde items in een inventraishokje kwijt. Mensen met een chocobo rijgen nog extra 70 plekken inventaris erbij, tenminste, als je een chocobo-zadel koopt. Omdat chocobo's weigeren dienst te doen in een dungeon, kun je alleen in de open wereld bij al je extra spullen. Deze spullen kun je ook niet te koop zetten en worden ook niet meegerekend met crafting, dan moet je ze dus in je eigen inventaris zetten. De handelaren en creatievelingen onder ons zullen blij zijn om te horen dat jobs zoals de chefkok, timmerman en dergelijke aangepakt zijn als het gaat om levelen van 50 naar 60. Dat duurt tot nu veel te lang. Er komt ook een nieuwe tomestone, mendacity, om nieuwe items te ruilen tegen deze 'munteenheid'.

Final Fantasy XIV: Stormblood - Patch 4.2 - Crystal Tower (Foto: Square Enix)

Voor de PvP-ers onder de spelers komt er een nieuwe map. Deze is gebaseerd op de Crystal Tower uit Final Fantasy XIV: Heavensward. Als de patch live gaat zullen er ook vaste teams kunnen worden geregistreerd. Elk team krijgt een rating en de makers denken erover om er iets mee mee te doen om je bijvoorbeeld te kwalificeren voor eSport-toernooien of extra beloningen hoe beter je ranking als team is. De regels van de PvP-gebieden worden aangepast. Zo wordt de duur van een match teruggeschroefd van 8 naar 6 minuten. Een andere grote wijziging is de respawn-plaats. Eerder kwam je altijd in het startgebied van je team terecht, maar de nieuwe regel wordt dat je op de plek van de eerdere dood terugkeert. Je bent dan even onoverwinnelijk en je mana- en stamina-meters zijn vol. Er staat dus even niets in de weg om jezelf te revancheren.

Final Fantasy XIV wordt zoals verwacht nog steeds prima ondersteund. De makers blijven doorgaan met content, verbeteringen en nieuwe systemen om voor iedereen wat wils te bieden. Ik neem me altijd voor om een maandje of twee te stoppen, maar het lukt gewoon niet. Er is niet zoveel dat je zo intensief als bij een compleet nieuwe uitbreiding moet spelen, maar een avondje of twee in de week gebeurt al snel. Ik zelf ben in ieder geval blij dat ik nog niet compleet los ben gegaan om de creative jobs naar het maximum te brengen, zeker omdat ze met patch 4.2 sneller te levelen zijn. Daar staat dan weer tegenover dat ik me kapot gegrind heb voor de upgrades van het relic weapons. Ik ben er nog niet klaar mee voor alle rollen, maar het wordt in ieder geval weer een stukje minder tijdrovend.