Total War: Arena

Total War is een serie die bekend staat om zijn grote slagen die lang kunnen duren, maar Creative Assembly komt nu met een gestroomlijnde free-to-play variant in de vorm van Total War: Arena. Voor Total War: Arena sloeg creative assembly de handen ineen met Wargaming.net, bekend van onder andere World of Tanks, en die dus wel de nodige ervaring hebben wanneer het aankomt op free-to-play online spellen. Ik struinde af naar de stand Wargaming.net op Gamescom om een kijkje te nemen hoe Total War: Arena vordert.

TotalWarArena4

De setup van Total War: Arena is simpel - in plaats van dat je één groot leger bestuurd en er maximaal vier spelers mee kunnen doen is Total War: Arena een potje van tien tegen tien, waarbij elke speler drie manschappen bestuurt. Het roept bij mij de nodige scepsis op, omdat de schtick die Total War voor mij zo aantrekkelijk maakt het micromanagen van een enorm leger op het slagveld is, maar Total War: Arena komt met een alternatief dat verrassend goed werkt. Total War: Arena komt daarnaast ook met de vertrouwde elementen zoals slim gebruik maken van terrein, het nauwkeurige positioneren van units en het overzien van het hele slagveld zodat je gaten in je defensie kan dichten of kan profiteren van die in je tegenstander.

Waar Arena inlevert op complexiteit die we kennen van de meeste Total War-games compenseert het zich door een aantrekkelijke mix aan te bieden van toegankelijkheid (onder andere door minder units te besturen en kleinere maps) en teamwork. Het doet op sommige punten zelfs denken aan een MOBA door het gebruik van bases, waarbij je de jouwe moet verdedigen terwijl je de andere moet veroveren, maar ook doordat je zelf de compositie van je "leger" kan bepalen. Het is natuurlijk aan te raden dat je een mix hebt van units zoals zwaardvechters en boogschutters, maar als je wilt kan je je ook focussen op één unitvorm waarbij je een specifieke rol aanneemt zoals flanking, het aanvallen van de vijandelijke basis of juist het verdedigen van het thuisfront. Een potje duurt zelf ook maar gemiddeld negen minuten, waardoor het een ideale game is om even snel tussendoor te spelen.

TotalWarArena1

Dat wil niet zeggen dat Total War: Arena simpel is, verre van zelfs. Er zit voldoende progressie waarbij je elke unit haarfijn kan afstellen. Er zijn meer dan 143 units waar je uit kan kiezen en elke heeft zijn eigen experience bar waarmee je nieuwe uitrusting vrijspeelt. Er zijn ook 16 premium units waar je uit kan kiezen, en hier is waar het geldaspect van Total War: Arena om de hoek komt kijken. Wargaming benadrukt dat de units voornamelijk dienen als een catch-up mechanic, en dat geldt ook voor de XP-boost die je krijgt als je premium gaat. Ook gaan we microtransacties terugzien wanneer het aankomt op het cosmetische aspect, onder andere met aanpasbare schilden. Dat klinkt niet al te erg voor microtransacties in een gratis game, maar uiteraard is de game nog lang niet uit en moeten we nog zien hoe dit zich gaat vertalen naar gameplay.

Tijdens het spelen wordt één unit altijd aangevoerd door een commander, die vergelijkbaar is met de lords in de andere Total War-games. Total War: Arena kent drie facties (Barbarians, Romans en Greeks) die elk met drie commanders komen die gebaseerd zijn op bekende historische figuren zoals Leonidas en Boudica. Ook de commanders komen met hun eigen tech tree die veel lijkt op die van de originele Total War, waarmee je onder andere nieuwe actieve abilities vrijspeelt die je kan gebruiken in de gameplay. Een constante stroom van progressie dus in Total War: Arena, wat hopelijk het probleem van grinding voorkomt.

TotalWarArena2

Waar ik het meest voor vrees is dat ondanks dat het concept een leuke spin-off is Creative Assembly wel héél erg vertrouwt op de goede intenties van de community. Tien spelers op een tactisch niveau laten samenwerken is naar mijn mening al veel gevraagd en zeker doordat friendly fire bestaat in Total War: Arena, moet je maar net die lul in je team hebben die het hele potje saboteert. Ik weet het, pessimist tot in de kist, maar geef me eens ongelijk als je ziet hoe walgelijk de communities van bijvoorbeeld League of Legends en DotA kunnen zijn.

Daarnaast is het een gok die Creative Assembly neemt met Total War: Arena, want er moet sowieso een grote playerbase zijn als je potjes van tien tegen tien wilt kunnen ondersteunen. Echter, als er een ding is wat je van Total War kan zeggen is dat het een zeer specifieke en loyale doelgroep aanspreekt, en Arena biedt een verfrissende en leuke kijk op de serie die het de moeite waard maakt voor de Total War-fan om zich er eens aan te wagen.

Total War: Arena bevindt zich momenteel in de gesloten béta-fase, een releasedatum moet nog aangekondigd worden.