Battle Chasers: Nightwar

Er zijn 10 games die op mij een grote positieve indruk hebben gemaakt op Gamescom en dit is er weer eentje van de lijst. Battle Chasers: Nightwar is een cartoony turn based dungeon crawler JRPG met meerdere invloeden.

Achtergrond
In Battle Chasers: Nightwar komen een aantal zaken heel mooi samen. Battle Chasers was een Amerikaanse fantasy comic serie van Joe Madureira. Madureira werd creative director bij ontwikkelaar Vigil Games en werkte mee aan Darksiders. Sinds 2015 heeft hij met een aantal ex-medewerkers van Vigil Games een andere studio opgericht: Airship Syndicate. Zij draaiden een succesvolle Kickstarter voor Battle Chasers: Nightwar, wat dient als een vervolg op de comic serie.

Battle Chasers: Nightwar - Verhaal

Verhaal
In de hele wereld is mana aan het verdwijnen en jij komt naar een eiland op zoek naar mana. Piraten schieten je vliegmachine neer en jij probeert te ontsnappen. Na een ontmoeting met Alumon verander je van gedachten. Hij is met een quest bezig om een machtige vampier te verslaan die een leger aan het bouwen is. Een nobel streven en jij helpt Alumon een handje.

De wereld
Er is een stadje dat dient als je uitvalsbasis met de toepasselijke naam ‘Harm’s Way’. Hier kun je praten met NPC’s en missies starten. De kaart van de wereld om je heen is bedekt met mist (fog of war) en je onthult steeds meer naarmate je meer van de wereld ontdekt. Op elke plek waar je heengaat in de wereld word je omgeving willekeurig gegenereerd. Er kunnen monsters verschijnen, altaars, verhaalsegmenten, crafting ingrediënten, kisten enzovoort. Er zijn ook dungeons te ontdekken en daar draait het eigenlijk om.

Battle Chasers: Nightwar - Gevecht

Planning
Je kan je eventuele tegenstanders al zien lopen voordat je ze uitdaagt in een gevecht. Dat geeft je ook de mogelijkheid om gevechten te vermijden, door de monsters van een afstand te verdoven. Ook kun je een vijand isoleren van een groep voordat je met de eerste aanval begint. Er zijn in totaal zes helden vrij te spelen, maar je kan er maar met drie een gevecht aangaan. Aan het begin van ieder gevecht kun je kiezen voor een samenstelling van de drie die je wilt inzetten. De helden hebben allemaal unieke kwaliteiten die van pas komen in een gevecht. Knolan kan bijvoorbeeld verborgen monsters zichtbaar maken, Calibretto vuurt munitie af met zijn armen, Red Monika kan zich onzichtbaar maken en is goed in zakkenrollen, Alumon heeft een lifesteal-wapen, waarmee hij de groep kan genezen en Gully kan weer verborgen muren naar voren halen. Iedereen heeft nog veel meer trucjes, maar zo heb je een idee van de spelmogelijkheden. Het is mogelijk om Battle Chasers: Nightwar helemaal uit te spelen met dezelfde drie personages, maar waarom zou je jezelf beperken?

Vechten
Zodra een gevecht begint, dan staan de beide partijen tegenover elkaar zoals we dat kennen van JRPG’s. Er wordt links in een balk aangegeven in welke volgorde iedereen aan de beurt is. Iemand met een snelle aanval kan dus twee keer op die balk voorkomen en iemand die een lange toverspreuk voorbereidt maar eenmaal. Dit geeft je ook inzicht in wie je het beste kunt aanvallen met welke held. Er zijn toverspreuken van niveau één, twee en drie, die natuurlijk steeds meer mana kosten. Met het doen van acties bouw je ook overcharge op, wat fungeert als een uitbreiding van je voorraad mana. Dit geeft je de mogelijkheid om eens andere, zwaardere toverspreuken ‘goedkoop’ uit te proberen. Jawel, overcharge kun je meenemen naar je volgende gevecht. Een beetje planning en je kan een gevecht meteen met een klapper van jewelste beginnen. Handig voor een boss fight.

Dekselse doos
Af en toe kom je een mysterieuze doos tegen. Daar kun je een wapen of een stuk pantser in stoppen, waarna de doos verdwijnt. Ergens in het level kun je de doos weer vinden en hetgeen je erin gestopt hebt is gepimpt. Als je de doos niet terug kan vinden, dan ben je natuurlijk de inhoud kwijt.

Battle Chasers: Nightwar - Craften

Craften
Er is meer in het leven dan grof geweld. Je kunt je dus ook bezig houden met craften. Er is hier een behoorlijk uitgebreid systeem voor ontwikkeld. Overal in de wereld kun je een alchemisten-werkbank tegenkomen. Hier kun je drankjes brouwen met zeer uiteenlopende effecten. Teamleden tot leven wekken, extra schade op je wapens, debuff verwijderaar: er is van alles te mixen. Sommige drankjes lukken altijd, anderen hebben een beetje geluk nodig. Er zijn ook granaten met verschillende eigenschappen te fabriceren. Alle beesten die je ontmoet, vangt en doodt worden bijgehouden. Zo bouw je een gids op met alle eigenschappen van de dieren om je heen. Als je dus een bepaald materiaal nodig hebt, dan kun je hierin opzoeken waar je het kan vinden.

Battle Chasers: Nightwar - Vissen

Vissen
Voor de afwisseling is er ook een minigame om te vissen. Je hebt natuurlijk het juiste aas nodig en een goeie hengel. De vis probeert te ontsnappen en jij duwt je knuppel in de tegenovergestelde richting. Hoe hoger het niveau van de vis, des te sneller deze van richting verandert. De vissen kun je verkopen voor shadowpoints. Er is een schimmige handelaar in de game die als betaling voor zijn zeldzame handelswaar alleen maar shadowpoints aanneemt en geen goud. Mocht je juist wel geïnteresseerd zijn in het grove geweld: er is ook een Arena-modus.

Om het verhaal uit te spelen ben je ten minste 30 uur bezig en het kost je twee keer zoveel tijd om alle zijmissies ook tot een goed einde te brengen. Er is geen multiplayer en er zijn hier ook geen plannen voor. Battle Chasers: Nightwar komt 3 oktober uit voor pc (Windows en macOS), PlayStation 4 en Xbox One. De Nintendo Switch-versie is ook gepland voor 3 oktober, maar deze kan iets later verschijnen.

Battle Chasers: Nightwar - Poster