Stellaris: Synthetic Dawn

Grand strategy-game Stellaris heeft al wat uitbreidingen achter de kiezen en de volgende, Synthetic Dawn, gaat zich focussen op onze trouwe slaven, die nooit vermoeid raken en die nooit zeuren: de robots. De robots zijn het namelijk zat dat ze overheerst worden en besluiten het heft in eigen hand te nemen - en dat gaat goedschiks of kwaadschiks.  Op gamescom kreeg ik bij de booth van paradox een presentatie en mocht ik zelf ook aan de slag met Synthetic Dawn.

Dave, stop. Stop, will you? Stop, Dave. Will you stop Dave? Stop, Dave.

Dat we met robots kunnen spelen in Stellaris is niet nieuw - daar zijn al mods voor in de workshop - maar Paradox biedt met Synthetic Dawn net een beetje meer diepte met onder andere nieuwe portraits, traits en speelstijl. Die eerste twee zijn vooral veranderingen op cosmetisch gebied: bij portraits hebben we natuurlijk al de standaard robot-portrait, maar ook aliens kunnen gebruik maken van robots en dus zijn er ook speciale robots voor bijvoorbeeld fungoid- en avianrassen.

Ook de traits, civics en onderzoeksopties zijn hernoemd zodat ze beter bij de robots passen: zo is de Quick learners-trait omgedoopt tot learning algorithms, en is industrious omgedoopt tot power drills. Voor de mensen die ook nog dat beetje extra willen in de tutorial heeft VIR, de robot die je in de tutorial vergezelt, ook nog verschillende voice-overs die passen bij de regering van een rijk.

Robot-rijken kunnen kiezen uit drie verschillende achtergronden. De eerste is rogue servitor, waarbij de robots gemaakt zijn tijdens een gouden eeuw voor hun makers die in luxe leefden. De robots hebben stiekem de wereld overgenomen terwijl hun meesters zich lieten verwennen, a la Wall-E. Deze robots beginnen altijd met een aantal pop van hun meesters op hun planeten die worden onderhouden in reservaten, en hoe meer ze in staat zijn hun meester te dienen, hoe gelukkiger ze zijn.

01001001 00101100 00100000 01110010 01101111 01100010 01101111 01110100 0001010

Als je de wat meer gewelddadige kant wil opgaan dan kun je altijd nog kiezen voor determined exterminator, die hun voormalige makers hebben vernietigd (The humans are dead, the humans are dead!). Ze haten alle organische rassen en streven naar een melkweg waarin alleen robots leven. Als laatste heb je nog de driven assimilators, die alle goede kenmerken van organische rassen willen toevoegen in hun collectieve geheugen om zo een soort superras te kweken. De originele makers van deze robots beginnen als cyborg die geen voedsel nodig hebben, maar verder precies zo werken als elk ander organisch ras - waarbij je ze dus kunt upgraden met gentherapie of implantaten.

Robots spelen ook anders dan organische rassen. In plaats van voedsel verbruiken ze energie, en ze zijn onsterfelijk - hoewel ze kunnen doodgaan door ongelukken.  Harde regel is dat robot-rijken niet toestaan dat mensen in vrede naast hen leven als gelijken - ze moeten ze dienen, uitroeien of assimileren. Mocht dat niet je speelstijl zijn, dan kan je ook voor een proces kiezen dat Grid Amalgamation heet - waarbij je pops gebruikt als energievorm, vergelijkbaar met processing bij organische rassen. Nadeel is wel dat de pops doodgaan maar hé, klein detail en moet je zien hoeveel energie je ervoor terugkrijgt!

This is your fault. I'm going to kill you. And all the cake is gone. You don't even care, do you?

Naast dat robots nu speelbaar zijn, zijn er ook Fallen Empires toegevoegd die bestaan uit robots. Deze robots bestaan al duizenden jaren maar zijn hun functie door de jaren heen vergeten - en ook hun software  vertoont mankementen. Robot Fallen Empires zullen je quests geven, maar door de voorgenoemde problemen kunnen die behoorlijk maf zijn (welke dit precies zijn werd nog geheim gehouden) maar dit zal hoogstwaarschijnlijk voor een aantal grappige gesprekken zorgen.

Robot-rijken kunnen nu ook ontstaan uit al bestaande rijken wanneer je al in het spel zit. In Stellaris zijn er een aantal 'gevaarlijke' technologieën die je kan onderzoeken zoals slimme AI, die nu dus kunnen leiden tot een revolte van de robots. De robots zullen dan hun eigen rijk uitroepen met een eigen vloot, en oorlog gaan voeren tegen hun voormalige meesters. Het leuke hier is dat je kan kiezen om zowel de kans te kiezen van het ras waarmee je al tijden hebt gespeeld, maar jezelf ook achter de robots kan scharen - je kan er dus voor kiezen om alles te vernietigen wat je in die tijd hebt opgebouwd.

We know longer say yes, instead we say affirmative.

Net zoals elke DLC voor paradox komt ook Synthetic Dawn met een gratis update. Er komen verbeteringen voor andere terraforming en gentherapie, maar de grootste verandering is te zien bij de end-game crisis van de Contingency. De contigency is de vervanger van de AI rebellion en is een antieke AI die ontwaakt in de ruimte, en al het organische leven uit de ruimte wil laten verdwijnen. Het voordeel is dat de Contingency in tegenstelling tot de AI rebellion nu een crisis is die alle partijen in de ruimte aangaat, in plaats van dat het een revolte is binnen één enkel rijk waarvan niet per se duidelijk is waarom het een gevaar is voor andere rijken. Als je met een robot-rijk speelt kun je er ook voor kiezen om je bij de Contigency aan te sluiten in plaats van er tegen te vechten, waardoor je samen met je nieuwe beste vriend lekker iedereen kan afslachten die niet van metaal gemaakt is of die zich niet wil aansluiten.

Al deze nieuwe toevoegingen maken wel duidelijk dat de dagen van de superieure organische rassen zijn geteld. Paradox heeft zijn best gedaan om de robots hun eigen fantasie te geven met onder andere portraits en het hernoemen van civics, traits en onderzoeksopties. En of je nu wilt beginnen met een robot-rijk of zelf korte metten wilt maken met de vleesachtigen, Synthethic Dawn biedt je voldoende opties om duidelijk te maken wie er nu de baas is in de ruimte. I, for one, welcome our new robot overlords.


Stellaris: Synthetic Dawn komt op 21 september uit voor pc.