Tyranny: Bastard's Wound

Mensen die mijn werk onderhand een beetje kennen weten dat ik mij elke gamescom meld bij de booth van Paradox Interactive om te zien wat de publisher dit jaar op de planning heeft staan. Dit jaar vormt geen uitzondering en één van de games waarmee ik zelf aan de slag mocht was Tyranny: Bastard's Wound, de eerste uitbreiding voor de isometrische RPG waarin het kwaad al gewonnen heeft en jij als het hulpje van de bad guy speelt.

Tyranny2


Bastard's wound vindt plaats vlak na act 1 in de originele campaign van Tyranny. Een mysterieuze sage die alleen bekend is onder het initiaal L neemt contact met je op waarbij ze je een deal aanbiedt: ze is bereid zichzelf over te geven in ruil als je de werken die ze geschreven heeft over Kyros the Overlord beschermt. Hiervoor reis je af naar Bastard's wound, een illegale schuilplaats voor mensen die gevlucht zijn voor de oorlog in de Tiers. De setting biedt een interessant perspectief: hoe ga jij, als Fatebinder en daardoor dus de handhaver van Kyros in de Tiers, om met de verschillende vluchtelingen die van Bastard's Wound hun thuisplaats hebben gemaakt?

Bastard's Wound komt tijdens het spelen op mij over als een uitbreiding voor de spelers die gek zijn op de lore van Tyranny en daar meer over te weten willen komen. Dit komt onder andere naar voren in de nieuwe Companion Quests, een van de paradepaardjes van Bastard's Wound waarbij je meer te weten kan komen over Verse, Barik en Lantry. Verder is het gewoon Tyranny zoals je het gewend bent:  er zijn geen nieuwe mechanics, companions of abilities die toegevoegd worden met de uitbreiding, alhoewel er natuurlijk een hele hoop nieuwe quests, items en factions met bijbehorende reputation op je wachten.

Tyranny1

Voor de mensen die nog even willen wachten met het kopen van de uitbreiding komt er ook nog gratis content in een update: er worden nieuwe voice-overs toegevoegd voor veel NPC's en er komen wat extra quests voor de derde akte, inclusief een nieuw einde. Dat laatste is wellicht ook wel nodig, aangezien een van de zwakste punten voor Tyranny het gerushte einde was - hopelijk komt daar met de update wat verandering in.

Wat mij voornamelijk bijbleef van de demo was hoe verschillend je plan van aanpak kan zijn binnen de uitbreiding om je doel te bereiken, net zoals in het origineel. Terwijl ik probeerde zo min mogelijk slachtoffers aan mijn zwaard te rijgen en voornamelijk alles probeerde op te lossen door middel van skill checks, liet mijn Duitse collega naast mij alle nuance varen en doodde alles wat ook maar een beetje bewoog op zijn pad. Uiteindelijk was het effect hetzelfde: we kwamen allebei de grot binnen die ons als doel was gesteld tijdens de demo. Een demo van een half uur is natuurlijk niet voldoende om te zeggen of dit voor de hele uitbreiding geldt, maar het is een goed voorteken dat Bastard's Wound in ieder geval de play-it-your way-filosofie probeert voort te zetten, ook al is je moraal kompas redelijk gelimiteerd in de game.

Voor de mensen die Tyranny fantastisch vonden is Bastard's Wound  waarschijnlijk een uitbreiding die hen tevreden zal stellen. Het voegt geen wereldschokkende nieuwe features toe, maar dient als een leuke verdieping voor de al bestaande content die je al leuk vindt. De kans is wel groot dat je dan een nieuwe game moet opstarten, maar met de New Game plus-modus wordt die barriére van helemaal opnieuw beginnen wel toegankelijker gemaakt. Voor de mensen die de Lore van Tyranny niet zo boeiend vonden zal Bastard's Wound waarschijnlijk niet de moeite waard zijn, maar laten we eerlijk zijn: waarom zou je anders Tyranny spelen?

Tyranny: Bastard's wound komt op 7 september uit op pc.