Sniper Ghost Warrior 3

Tijdens Gamescom 2016 had ik reeds de kans om Sniper Ghost Warrior 3 te spelen en ik was niet geheel en al overtuigd. Ik was niet de enige met twijfels en daarom heeft CI Games de gameplay onder handen genomen. Daarom was ik benieuwd hoe de game nu verder is ontwikkeld.

Sniper Ghost Warrior 3 - Beta Banner

Meteen erin duiken
De bèta van Sniper Ghost Warrior 3 begint met een uitlegfilmpje hoe de gameplay grofweg in elkaar steekt. Dit filmpje hebben we reeds eerder gezien en je kunt het niet overslaan. Later blijkt dat je wel meer onderdelen in de game niet kan skippen. CI Games heeft dit filmpje erin gezet omdat er geen tutorial is. Dit komt omdat je niet aan het begin van de game start, maar een stuk verder. Je begint namelijk met een hoop geld, een drone en grondstoffen.

Verhaal
Je speelt als Jon North, een Amerikaanse soldaat in Oekraïne. Je voert hier schimmige missies uit, terwijl je op zoek bent naar informatie over je broer die in dit land is verdwenen. Je wordt ondersteund door je meerdere Frank en Lydia. Lydia is zeker geen lachebekje en als je besluit een preorder te plaatsen van Sniper Ghost Warrior 3 dan krijg je een prequel missie met haar erbij als bonus. Waarschijnlijk kom je in die missie te weten waarom ze zo’n zwartgallige blik op de wereld heeft. De game begint met jou in een auto. Een stem over je radio zegt dat je naar je schuilplaats moet gaan. Je kaartje geeft een mogelijke route aan, maar je mag ook een beetje rondzwerven. Zo kun je alvast wat tegenstanders uitschakelen en grondstoffen buitmaken. Het geeft al aan dat je in Sniper Ghost Warrior 3 wel wat vrijheid hebt. Je kunt ook een snel-reis-punt vrijspelen, maar dit onthoud het spel helaas niet. Zodra je jouw schuilplaats hebt gevonden wordt je aangeduid dat je met objecten in de ruimte kunt interacteren om menu’s te openen. Je hebt een laptop, een werkbank, je bed en je wapenvoorraad en alle drie geven je toegang tot hetzelfde menu. Het nut om verschillende objecten neer te zetten gaat mij hiermee compleet voorbij. Hier zie je het begin van het spel en de eerste missie Blockout.

Interface
De muziek is vaak beklemmend, beangstigend en sfeervol. Echt perfect voor sluipmissies waarbij je niet gezien mag worden. In dit opzicht verschillen stealth- en horrorgames helemaal niet van elkaar. In de bèta zijn er twee missies die je kunt doen en het leek mij handig om van elke missie een savegame aan te maken. Helaas, in deze versie kun je slechts één game opslaan. Hopelijk is deze beperking bij de uiteindelijke versie opgeheven. Geen tutorial en ook geen gidsje van CI Games betekent dat je alles in het veld moet uitvogelen. Ik moest steeds kijken in menu naar de indeling van de knoppen. Er zijn wel instructieve plaatjes te vinden in de menu’s die je een beetje op weg helpen, maar slechts een beetje. Het systeem om je gadgets en medipacks te gebruiken is bijvoorbeeld nogal tricky. Eerst keuzewiel selecteren met een D-pad toets, vervolgens object activeren met R-stick en alles loslaten. Dan kun je met ofwel L-bumper of R-bumper het object activeren. Als je eraan gewend bent een heel logisch systeem, maar als je in dekking zit en je drukt ergens in deze volgorde op een verkeerd knopje, dan maak je geluid. Geluid maken betekent dat je heel snel dood bent en de missie opnieuw mag starten. Jawel, de missie opnieuw starten. Je kan dus niet terwijl de missie loopt even de game opslaan. Net als bij Watch Dogs 2 moet je de hele missie afronden voordat het spel je vooruitgang vastlegt. Het grote verschil is, dat deze missies wel een stuk groter zijn. Hieronder zie je mijn poging voor de missie Cut Off.

Steeds opnieuw
Daar komt bij dat er in deze bèta nog aardig wat bugs zitten, die ervoor zorgen dat je een missie altijd wel een aantal keren moet doen. Ik vind het echt niet erg om een missie opnieuw te starten, maar de filmpjes en de uitleg voorafgaand aan een missies kun je niet overslaan. Je hoort dus telkens dezelfde informatie en dat wordt snel irritant. De uitleg wordt gegeven door Lydia en Frank en terwijl zij praten kun je wel lopen, maar verder niets. Geen wapen alvast selecteren, geen drone pakken en niet schieten. Je kunt alleen naar de juiste plek lopen om je eerste schot af te vuren. Bij het opnieuw doen van een missie, zijn je verspilde kogels niet aangevuld. Je moet daarvoor terug naar je schuilplaats en weer terug naar je missie. De tijd loopt ook gewoon door, dus als je een missie start om 3:00 in de ochtend dan heb je dekking van de schemering. Ga je onverhoopt dood, dan is de tijd dus niet 3:00 maar 6:00 of later. Vervelend en daarom wilde ik aan het begin van een missie daarom de game opnieuw inladen. Helaas, er is geen load game-optie in het ingame-menu. Dus eerst naar het hoofdmenu en dan weer laden.

Sniper Ghost Warrior 3 - Stoute mensen

Bugs
Er zijn nog aardig wat bugs in deze bèta. Daar is het nu eenmaal een bèta voor, dat weet ik. Sommige bugs zijn wel erg opmerkelijk te noemen. Ik zie een huisje op de kaart en ga het verkennen. Gek genoeg is het huisje leeg en is er niets te zien. Vervolgens verschuil ik mijzelf in de bosjes en laat mijn drone los. Meteen verschijnen er soldaten in en rond het huisje en ik word afgeschoten als een zieke hond. Deze bug heb ik later nog een keer gezien. Toen ben ik achter het huisje gaan zitten en heb toen mijn drone geactiveerd. Warempel, alle soldaten waren opeens weer verschenen. In een andere poging had ik mij verstopt in een kamer van een flatgebouw. Omdat ik gewond was gebruikte ik een medipack en pardoes ben ik in een andere kamer voor een open raam. Ik ben meteen gezien en de kogels vliegen mij om de oren. Ik ren naar de plek waar een trap moest zijn, maar helaas: geen trap, geen uitgang, geen hoop. Tijdens mijn beste run door de missie kreeg ik trek en zette de game op pauze. Toen ik terugkwam mocht ik nog vijftig stappen zetten en toen crashte de boel. Geen voortgang opgeslagen, dus gewoon helemaal opnieuw beginnen. Als je iemand hebt omgelegd, dan kun je waardevolle spullen van zijn lichaam halen en het lijk verstoppen. Dit kennen we uiteraard ook van games als Hitman. Helaas activeert de prompt om loot te pakken vaak niet. Het lichaam oppakken geeft nog vaker problemen, of je nu hurkt of niet. Hieronder een compilatie van een aantal bugs.

Voorlopige conclusie
CI Games heeft nog twee maanden de tijd om de bugs aan te pakken, de menu’s te verfijnen en je de mogelijkheid te geven om intro’s over te slaan. Op zich is dat voldoende tijd om deze probleempjes op te lossen. Het helpt de game veel als er een easy-mode komt, waarbij je midden in een missie je progressie kan opslaan. Aangezien dit een andere speelstijl creëert lijkt het mij sterk dat CI Games dat wil. Zoals je hierboven kunt zien zijn de missies behoorlijk uitgebreid en worden ze gedurende het spel ook vaak aangevuld met extra doelen. Ik was op een derde van de missie Cut Off al een half uur bezig. Natuurlijk was het mijn eerste keer zonder kennis van het level, maar het blijft zuur als je na een uur spelen weer van voren af aan mag beginnen. Zonder de bugs is Sniper Ghost Warrior 3 sowieso al een stuk beter te spelen en dat maakt veel verschil. Sniper Ghost Warrior 3 komt 4 april uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc (Windows).

Sniper Ghost Warrior 3 - PreOrder