Expeditions: Viking

Tijdens Gamescom mocht ik aan de slag met Expeditions: Viking en schreef er een enthousiaste preview over. Vervolgens kreeg ik de kans om zelf aan de slag te gaan met een vroege build. Konden alle verwachtingen worden waargemaakt?

Het verhaal
Expeditions: Viking vertelt het verhaal van een jonge leider van een Viking-dorp, wiens vader is overleden in een gevecht op de Britse eilanden. Het spel begint bij de uitvaart, waar vriend en vijand jou condoleren. Het is jouw taak om je plek te verdedigen tegen vijanden van binnenuit en buitenaf. Omdat er van alle kanten bedreigingen zijn voor het hele dorp en jouw familie heb je er je handen vol aan. Je moet een goede reputatie hebben voordat de volgende Grote Viking Vergadering (Althing) er is, anders ziet jullie toekomst er niet rooskleurig uit.

De gameplay
Tijdens het rondlopen en ontdekken kun je gesprekken aangaan en spulletjes oppakken. Ook is dit het moment om eventuele vaardigheden in te stellen, wapens te verdelen en spulletjes te verzamelen uit tonnen en zakken om je heen.
Zodra je het gevecht aangaat wordt Expeditions: Viking een turnbased spel. De grond wordt verdeeld in zeshoeken, die je kent van bijvoorbeeld Civilisation en je kunt lopen, een actie doen en vaak daarna nog een beetje lopen. Gebruik maken van je omgeving is erg belangrijk, anders red je het niet. Er is op veel plekken dekking te verkrijgen, als het moet ook van een groepslid. Handig gebruik maken van doornstruiken, waar tegenstanders (of jij) vast komen te zitten en een extra beurt nodig hebben om eruit te komen. Daarnaast zijn er zwakke plekken op bruggen, gladde stukjes op paden en meer kleine handigheidjes.

Expeditions: Viking - Gevecht

Het vechten
Ieder groepslid heeft andere sterke en zwakke kanten. Het is ook goed om iedereen echt anders te houden en hun vaardigheden daarop in te stellen. Het is echt niet nodig dat iedereen een zwaard kan gebruiken bijvoorbeeld. Door bepaalde combinaties van vaardigheden kun je snel veel schade toebrengen. Dat is ook wel nodig, want in de meeste gevechten zijn je tegenstanders ruimschoots in de meerderheid. De animaties zijn leuk. Als een personage gewond is dan zie je dat ook aan de manier van voortbewegen. Ook zijn de stoere Vikingen op een rustig moment aan het opscheppen hoe sterk ze zijn en anderen aan het uitdagen.

Keuzes
Er zijn aardig wat keuzes die je dient te maken. Je kunt niet iedereen tevreden houden en de steun van de bevolking en je vrienden kun je ook verliezen. Leiderschap is nu eenmaal zwaar. Helaas zijn er soms overduidelijk geen keuzes die je kunt maken. Hieronder een voorbeeld waarbij je één keer kunt doorvragen en eigenlijk vier keuzes hebt die neerkomen op hetzelfde. Natuurlijk moet het spel je af en toe in een richting leiden, maar in dit soort gevallen is een cutscene in mijn ogen beter, omdat je dan de schijn van een keus gewoon weghaalt.

Expeditions: Viking - Keuzes 

Beweeglijke camera
Strategische turnbased games zijn als schaken. Om de beurt doe je een zet en je anticipeert wat de ander gaat doen. Expeditions: Viking heeft dit niet goed genoeg onderkend en pakt het daarom verkeerd aan. Het grootste probleem is dat je het beeld niet ver genoeg kan uitzoomen. Omdat de game steeds degene die aan de beurt is in het midden wil houden, verschuift de camera soms wel heel erg veel. Ook volgt de camera steeds je muis. Bij grote gevechten is de camera daardoor bijna constant in beweging. Ik ben er vaak misselijk van geworden. Dit probleem blijft zo bij de beurt aan de AI. De zetten van de computer ziet een strateeg natuurlijk aankomen, maar je moet wel alle animaties afkijken van ieder persoon voor je weer aan de slag kunt. Een knop om dit over te slaan is erg gewenst.

UI laat steken vallen
Ook zijn niet alle opties duidelijk. Je kan vaardigheden (skills) vrijspelen, maar het menu geeft niet aan welke je kunt nemen. Je moet echt op de vaardigheid gaan staan voordat je het kunt zien. Met vijf tabbladen aan vaardigheden wel erg veel gedoe. Het was een hele zoektocht om er achter te komen met welke vaardigheid ik mijn hird (groep volgelingen) kon leren hoe ze iemand in een gevecht konden genezen. Mijn hoofdpersoon is al tijden gewond, maar hoe ik deze buiten een gevecht kan genezen wordt nergens toegelicht. Ook genezen in een gevecht haalt het vinkje niet weg.
Je kan overal spullen oppakken, van tonnen tot verslagen vijanden aan toe. Het is alleen lastig te zien waar deze spullen heengaan. Ze zijn namelijk niet zichtbaar in je inventaris, maar gaan ergens anders in een algemene verzamelbak. Ook het nut hiervan blijft lang onduidelijk.

Preview
Ten slotte zijn er ook nog bugs, wat te verwachten is in een preview-build. De game kan te allen tijde crashen. Sommige teksten zijn weggevallen. Je kunt niet altijd het dorp uit, ook al moet dat voor een quest. Dit is met recht een preview, maar misschien toch iets te vroeg uitgebracht.

Sinds de presentatie op Gamescom had ik erg veel zin in Expeditions: Viking, maar dat is nu enigszins ingedamd. Er moet nog aardig wat aan de game worden gesleuteld voordat ik het kan aanbevelen.

Expeditions: Viking - Logo