Prey

Arkane Studios heeft het er maar druk mee. Naast de opvolger van Dishonored 2 (waar wij al eerder een preview over hebben geschreven), werkt de ontwikkelaar ook nog aan Prey, een reboot van de gelijknamige game uit 2006. De ontwikkeling van deze Prey ging overigens niet zonder slag of stoot: Human Head Studios kondigde het vervolg op de eerste game aan in 2011, die vervolgens werd geschrapt in 2014, en uiteindelijk werd overgenomen door Arkane Studios waarbij het vervolg een reboot werd.

PreyGC1

Zoals je van een reboot kan verwachten vertoont de reboot van Prey veel parallellen met het origineel: net zoals in het vorige deel bevindt je je op een verlaten ruimteschip dat overgenomen is door aliens, en net zoals Tommy in het eerste deel van Prey heeft Morgan Yu in de reboot allerlei bovennatuurlijke krachten (die het gevolg zijn van een aantal mislukte experimenten) waarmee hij de aliens moet bevechten. En die zal hij veel moeten gebruiken: wapens en kogels zijn schaars, en in de meeste gevallen is Morgan op een melee-wapen aangewezen.

Je bent in het ruimtestation vrij om te gaan en staan waar je wilt en hoewel het verhaal lineair is, moet je af en toe toch teruggaan naar gebieden die je al verkend hebt om daar even weer iets op te pikken. Omdat de ontwikkelaars begrijpen dat je geen zin hebt om de hele tijd terug te lopen om een dingetje op te pikken, kun je ook je ruimtepak aantrekken en naar buiten gaan om zo een kortere route te nemen.

PreyGC1

De ruimte is prachtig, maar de vliegende stukken schroot en de leegte geven je een beklemmend gevoel wat herhaald wordt als je eenmaal weer binnen bent. Het ruimteschip bestaat uit nauwe gangen en er is verder geen levende ziel te bekennen alhoewel je weet dat de vijand op de loer ligt. De omgeving en de bijbehorende paranoia geven me een vibe die ik al vaker heb gehad met games zoals Bioshock, Alien: Isolation en Resident Evil - en dat is een goed teken.

Nu we het toch over Bioshock hebben: net zoals in die games krijg je krachtige mentale vaardigheden, en dat gaat ook niet op een bepaald zachtzinnige manier omdat je een naald in je oog moet steken om ze te kunnen gebruiken. Maar als je dat pijnlijke intermezzo eenmaal achter de rug hebt heb je allerlei coole krachten tot je beschikking en de vaardigheid die Arkane liet zien tijdens de demo was de mimic-vaardigheid. Zoals de naam al suggereert, kun je dan in objecten veranderen om naar voorheen onbereikbare gebieden te kunnen komen - i n dit geval als een koffiemok.

PreyGC1
Het blijft niet alleen bij koffiemokken die door een verlaten ruimteschip rondstuiteren, want Arkane heeft ook gezegd dat je de krachten van de aliens je eigen kan maken: wat verklaart waarom jij zelf in een koffiemok kon transformeren, want een aliensoort heeft ook de vaardigheid om in alledaagse voorwerpen te transformeren (dus jumpscares gegarandeerd). Arkane waarschuwt wel dat wanneer je krachtigere vaardigheden gebruikt, dit ook aliens zal aantrekken: je bent dus gewaarschuwd.

Ik zei al dat je het van wapens niet moet hebben in Prey, maar Arkane wou toch één specifiek wapen uitlichten: de glue gun. Zoals de naam al suggereert spuit dit geweer een soort lijm die op veel verschillende manieren gebruikt kan worden. Je kan er namelijk aliens mee bevriezen tijdens gevechten, een brug maken op een muur op een voorheen onbereikbaar gebied en je kan er bepaalde lekken (in dit geval brandend gas) zodat je zonder brandwonden een versperring kan passeren. Het idee van de glue gun past goed bij de boodschap die ik tijdens de presentatie van Prey heb meegekregen, namelijk dat je je doel kan bereiken op heel veel verschillende manieren. Je kan besluiten om je te transformeren in een klein voorwerp om door een kleine kier te kunnen rollen om zo een groep aliens te ontwijken, maar je kunt ze ook bevriezen met de glue gun om zo helemaal geen last meer van ze te hebben. Het nodigt uit tot creativiteit, en er zullen vast wel een aantal hardcore spelers zijn die met de meest creatieve manieren komen om een hindernis te passeren.

 PreyGC1

We kregen slechts een aantal highlights te zien van Prey van wat je allemaal in de game kan doen en geen half uur aan constante gameplay, maar mijn eerste indrukken over de game zijn positief. Het beklemmende sfeertje dat het gevaar in een klein hoekje kan zitten is iets waar ik zeker in kan komen en doet me denken aan games zoals Bioshock, een serie die ik zelf erg leuk vindt. Ook lijkt Arkane een grote rol te hebben weggelegd voor de creativiteit van spelers met onder andere de glue gun en vaardigheden zoals de mimic ability.

De enige vraag die me nog rest is het eigenlijke verhaal. Ik heb een vaag idee waar het over gaat (menselijk experiment gestrand op een ruimteschip die moet uit zien te vinden wat er gebeurd is), maar meer weet ik nog niet over het verhaal van Prey. Gezien de ontwikkelaars al eerder hebben gezegd dat het verhaal een belangrijke rol gaat spelen in deze reboot, is het nogal vreemd dat we daar niks van mee kregen tijdens de presentatie. Het is natuurlijk te begrijpen dat Arkane Studios nog niks wilt verklappen, maar een klein beetje informatie zou leuk zijn geweest. Ondanks dat ziet de gameplay van Prey er zeer solide uit en gamers die op zoek zijn naar een nagelbijter, moeten Prey zeker op hun radar houden.

Prey komt in 2017 uit en zal verkrijgbaar zijn voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.