Empathy

Tijdens Gamescom liep ik een game genaamd Empathy tegen het lijf, waar je hele mooie termen voor kunt verzinnen om het te begrijpen, maar het heeft nog niet een eigen genre. Het is een adventure-spel dat sterk leunt op het verhaal. Het is een mysterie vol surrealistisch realisme. Het is een ervaring.


Het verhaal
In de bovenstaande trailer zie je de eerste beelden van het spel. Je moest op een knop drukken en er is toen iets gebeurd. Als je weer wakker wordt, is de stad waar je bent geruïneerd. Je bent een kind in een wereld waar iets is gebeurd met de emoties. De stem uit de beginscène begeleidt je op je zoektocht. Zoals je in die scène al meteen kunt zien, is de stem niet alwetend. Wel kan de stem af en toe een hint geven als je niet uit een puzzel komt. Je wandelt door de restanten van een grote stad, begeleid door een verteller. Hier en daar zijn er zwermen vuurvliegjes. Vaak zijn daar objecten te vinden waarmee je kunt interacteren. In het begin van de game vind je een apparaat waarmee je deze dingen kunt opsporen. Je hoort dan opeens een geluidsfragment uit het verleden. Soms zijn er ook beelden bij. Als je genoeg onderdelen van een bepaald raadsel bij elkaar hebt, dan zie je een scène uit het verleden.

Empathy - Gadget
De opdracht
Het is jouw taak om uit te zoeken wat er precies is gebeurd met de emoties en wanneer. Het laatste wat je weet is dat je op de knop drukte om de gevolgen van een ramp te herstellen. Wat de ramp is, weet je niet. In hoeverre jij de situatie hebt verergerd, weet je ook niet. Het grote mysterie is ook het feit dat de wereld leeg is. Er is nergens een mens te bekennen, alleen flarden van hun gedachten zweven hier en daar nog rond.

Empathy - Standbeeld Sfeer ademen
Empathy heeft vier levels met verschillende omgevingen. Er is uiteraard de stad, maar ik heb ook beelden gezien in de bergen. Het vinden van vuurvliegjes deed mij denken aan de positieve aspecten van Murdered: Soul Suspect. Wat Empathy zo speciaal maakt is het dwalen door een surrealistische omgeving, met alleen een stem die je gezelschap houdt. Ben je niet gewoon overleden? Ben je doorgedraaid en zit je in een dwangbuis in een sanatorium? Viel je door een glitch in de matrix en bevind je je buiten de tijd? De sfeer is sereen, eng, gespannen en betoverend tegelijk. Dit wordt verder versterkt door het ontbreken van een UI in het scherm. Je kunt wel een menu oproepen en zo kijken wat je hebt ontdekt en wat je bij je hebt, maar als je de wereld aan het ontdekken bent, is je scherm verstoken van alle afleiding.

Empathy - Grafiti Puzzels met een verhaal
Empathy draait om het verhaal. Als je de game hebt uitgespeeld, dan is de enige reden om opnieuw te beginnen de drijfveer om meer zaken te ontdekken. Volgens ontwikkelaar Anton Pustovoyt van Pixel Night zijn de puzzels niet al te moeilijk. Dat weet ik zo net nog niet. De levels zijn behoorlijk groot en een raadsel is nooit ingewikkeld zodra je de oplossing weet. Of Pustovoyt gelijk heeft, weten we pas zeker als we Empathy zelf hebben gespeeld. Pixel Night is bezig om meer elementen in de wereld te stoppen, want ze vinden deze zelf nog iets te leeg.

Empathy komt begin 2017 uit voor pc en Mac.