For Honor

 

De makers van For Honor hebben nu enkele modi aangekondigd. Allereerst is er Domination. Hierin speelt een team van maximaal vier man tegen een ander team. De bedoeling is gebieden te veroveren en te verdedigen. Voor beide acties krijg je punten voor je team. Je krijgt ook punten door AI-soldaten of de helden van de tegenpartij te doden. Gaat jouw team over de duizend punten dan komt de tegenpartij in ‘Breaking Phase’. Dat betekent dat ze niet meer kunnen respawnen als ze dood zijn. Krijg je alle vier de tegenstanders in die fase dood, dan heb je gewonnen. Natuurlijk kunnen zij weer zorgen dat ze jouw punten overnemen en zo weer onder de duizend komen. Dan respawnt iedereen die nog dood was weer terug in het veld om partij te leveren. Mocht het potje aflopen qua speeltijd, dan wordt er naar het huidige puntenaantal gekeken. Er zijn nog andere modi, zoals een 4x4 deathmatch met AI-soldaatjes erbij en een Elimination, waarin er geen AI is, maar als extraatje iedere held maar een leven heeft. Gelukkig kun je wel reviven, dus in die modus op elkaar letten is belangrijk.

For Honor Gamescom 2016 (Foto: Ubisoft)

For Honor is in een nog grotere lap tekst uit te leggen, maar gelukkig mogen we knokken op consoles waarop gecaptured mag worden. We spelen Dominion. Normaal gesproken moet je voor het potje begint eerst je vaardigheden kiezen die je tijdens het spelen wil kunnen unlocken. Dat doe je door zogenaamde renown-punten te verdienen. Door capture-punten over te nemen, deze te verdedigen, je teamleden te reviven of, natuurlijk, de AI-soldaten of je menselijke tegenstanders neer te slaan. In deze versie kunnen we onze vaardigheden en gear niet uitzoeken, we spelen een alpha-versie waarin we een vaste set eigenschappen hebben per held.

Ik begin en meteen rennen er AI-soldaten van ons team door de middelste laan om een van de punten te pakken. Het voelt meteen alsof ik een MOBA speel. Nu ben ik niet zo sterk in dat genre, dus dat wordt lachen op een trieste manier. Dacht ik. In de eerste potjes probeer ik te ontdekken wat de verschillende stijlen van de helden zijn. Maar eerlijk gezegd zag ik naast een ander uiterlijk, een ander armor en een ander wapen niet zo heel veel verschil. Totdat de Ubisoft-medewerker ons team eindelijk eens tips gaf (na twee potjes!) waar ik ook wat aan had. Ik speelde viking en door de tip “Druk twee keer vierkantje in en je pakt je tegenstander op en rent ermee een stukje naar voren” gingen mijn ogen open. De eerste keer als je een tegenstander pakt en van een brug afsmijt blijft bij je. Fantastisch, waar was je eerder en geef me nu maar wat meer tips. Er is bijvoorbeeld een ‘Revenge’-modus. Als je deze activeert heb je tijdelijk een verdediging-, aanval- en snelheidboost. Heel handig als je door meerdere tegenstanders aangevallen wordt, om zo toch nog eens kans te maken.

Wat For Honor enorm sterk maakt zijn die enorm verschillende speelstijlen. Ik heb alle drie de Vanguard-types van de facties geprobeerd, er zit veel verschil tussen de helden die allemaal in deze heldenklasse horen. De viking is lomp en bruut, terwijl de samurai-variant juist sneller en leniger is. En dan heb je nog de Assassin van de samurai, die helemaal snel is. Met hem moet je wat meer de duels opzoeken, en vooral niet in grote menigte zijn, want je leven wordt snel van je afgesnoept als je niet goed blokt of weg rolt. Helaas waren er maar vier helden uit te proberen in deze build, meer speelstijlen kon ik niet uitproberen.

Natuurlijk greep ik een producer van BlueByte die aanwezig was bij zijn lurven als een echte viking en vroeg ik hem wat de plannen waren. Volgens hem willen ze een compleet product afleveren, dus geen mappen of klassen die een maand later erbij komen. Dit doen ze om de balans te waarborgen, er wordt nu enorm veel getest, er worden hele analyses over alle acties die in het spel worden gedaan om zo te ontdekken of bepaalde vaardigheden niet te sterk zijn. Ze hebben bijvoorbeeld ontdekt dat de Orochi, de snelle Assassin van de samurai echt te snel was. Dat is nu terug geschroefd. Er komen tutorials om de verschillende speelstijlen te belichten per held. Dus zoals ze ons nu in het duister hebben laten tasten gaat straks niet gebeuren. Hoeveel mappen er op release zijn wil hij niet zeggen. De mappen moeten elk wat nieuws brengen qua strategieën, het gaat dus niet om zoveel mogelijk mappen toe te voegen, maar om hoeveel variatie een map kan brengen in de roulatie van alle mappen.

For Honor Gamescom 2016 (Foto: Ubisoft)

Het is voor het eerst dat een hands-on met een spel me 180 graden heeft laten draaien. Van “I don’t care” naar “wanneer komt het uit, ik kan niet wachten!” Helaas mag ik nog niet alles melden, met dank aan embargo’s, maar het is Ubisoft gelukt me te overtuigen dat For Honor in multiplayer erg tof is. Voor singleplayer mogen ze me altijd bellen om me ook te ovetuigen. Wat nog een compliment waard is, is het feit dat het spel technisch zo af aanvoelt. Het lijkt alsof ik een bèta van een game die volgende maand moet uitkomen aan het spelen ben. En dat terwijl het spel pas volgend jaar uitkomt. Ze hebben dus nog aardig wat tijd om te polijsten, de balans tussen de twaalf helden goed te krijgen en flink wat mappen erbij te doen. Want dat is het enige dat me nu nog zorgen maakt: het is een spel voor zestig euro, dus er mag wel wat content voor multiplayer in zitten. Twaalf compleet verschillende helden is prima, nu nog een degelijk aantal mappen. For Honor komt 14 februari 2017 uit op PlayStation 4, Xbox One en pc. Er is een alpha-test van 15 tot 18 september voor alle platformen waarvoor je je hier kunt registreren.