Bioshock The Collection

Wij gaan nog een keer ter land, ter zee en in de lucht met de nieuwe Bioshock The Collection. In deze bundel zitten alle drie de delen die natuurlijk flink opgepoetst zijn. En als de kers op de taart zitten alle DLC-pakketten er ook bij. Wat wil je nog meer? Een vrije wil?

 

Het is alweer bijna 10 jaar geleden dat wij ons voor het eerst onderdompelenden in de wereld van Bioshock. Voor diegene die het alweer vergeten is hoe het allemaal begon: hoofdrolspeler Jack crasht zijn vliegtuigje ergens in de Atlantische Oceaan en ontdekt daarbij per ongeluk de onderwaterstad Rapture. Deze metropolis is ontworpen door Andrew Ryan om zo de burgeroorlog te ontlopen en andere invloeden buiten de deur te houden. Uiteraard gaat het mis en het is aan jou om weer uit deze gedoemde plek te ontsnappen.

 

Wat direct opvalt, is dat de games individueel opgestart moeten worden. Een fancy hoofdmenu waar je een game kan selecteren ontbrak. Of dat tijdens de release ook zo is, daar kon 2K geen antwoord op geven. Wel wordt de game verdeeld over twee discs, een voor deel 1 & 2 en de ander voor deeltje 3. Verder geven zij aan dat de eerste twee delen volledig zijn opgepoetst (hier en daar nieuwe textures, images wat scherper, belichting iets anders) en dat Bioshock Infinite op de consoles er nu hetzelfde moet uitzien als de pc-versie. Dat zie je vooral terug in de wapens. Deze zien er mooier uit, en dat is maar goed ook, want die zijn continu in beeld. 

 

Toch zag je nog grafisch verschil tussen Bioshock 1 en 2 en dat is gek. Als je alle twee de games onder handen neemt, dan zou je deze grafisch naar dezelfde standaard tillen. Voor diegene die het interessant vindt: alle drie de games draaien volledig op 60FPS (tegenover de 30FPS op de oude consoles) en ik merkte geen haperingen. Door de betere graphics komt metropolis Rapture wat meer tot leven en ziet de art deco wereld van het onderwaterparadijs meer tot zijn recht, maar fotorealistisch wordt het nergens. Bioshock Infinite zag er al mooi uit, maar ik zag niet zo snel het verschil tussen de 2013-versie en die van nu. 

 

2K stopt op beide discs alle singleplayer content die er tot nu toe te krijgen is. Zo krijg je de “Challenge Rooms” optie, die exclusief voor de PlayStation 3 was, op alle platformen erbij. Naast DLC krijgen wij ook “Imagining BioShock”, wat filmpjes van 10 minuten zijn van Geoff Keighley die Ken Levine (creative director van BioShock en BioShock Infinite) en Shawn Robertson (animation lead van BioShock) interviewt, samen met wat concept art. Allemaal zeer spannend, ware het niet dat je deze eerst moet vrijspelen voordat je ze mag zien. Ook keert de “Museum of Orphaned Concepts” weer terug.

 

Wat tegenvalt is dat de multiplayer DLC-pakketten er nou weer niet in zitten. Het is dan ook nog de vraag of deze wel werkt. Het zou niet de eerste Remaster zijn waarbij de multiplayer niet werkt. Tevens is het nog de vraag of de gameplay de tand des tijds heeft doorstaan. Ook hebben we nog niet zo lang geleden deel 1 & 2 al gespeeld in de Bioshock Rapture Edition en nou om elke drie jaar hetzelfde spel te spelen is ook weer wat. We gaan het meemaken over een maand, zodra er wat langer gespeeld kan worden dan 10 minuten per game.

 

Bioshock The Collection komt uit op 13 september 2016 voor Xbox One, PlayStation 4 en pc.