Skyforge

3. Gezellig snel hakken

MMO met elkaar
Een MMO speel je uiteraard ook vanwege de menselijke interacties. Iedereen is heel behulpzaam, zoals je mag verwachten. Op de Europese server spreken de meeste mensen Engels. Verder zie je Frans, Duits en Pools voorbijkomen.

Een guild heet een Pantheon. Klinkt op zich logisch als iedereen uiteindelijk een godheid wordt. Binnen een Pantheon zijn er ook clans (mini-guilds). Deze kunnen maximaal 20 leden hebben. Een Pantheon kan meer dan 400 leden hebben. Net als in je Orde heeft een Pantheon ook gebouwen. Deze geven je onder andere boosts en bonussen. Pantheon zijn erg belangrijk voor het eindspel, maar je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. De anderen kunnen je helpen en tips geven. Er zijn ook speciale Pantheon vs Pantheon gevechten met 100 leden tegen 100 anderen.

Rondrennen met anderen is gewoon leuk. Je leert ook veel van elkaar. Ik heb met Prestige 4.138 meerdere instances gedaan met een Lightbinder van prestige 66.835 en een Warlock van 238.768. Dan gaat een instance opeens behoorlijk snel! Er zijn spelers die al meer dan een miljoen prestige hebben. Als je qua prestige ver uit elkaar ligt, dan krijgt niet iedereen xp. Zit je ver boven of onder het niveau van de groepsleider dan krijg je alleen loot. Gelukkig ziet iedereen zijn eigen loot, dus kun je geen ruzie krijgen over mensen die iets voor je neus wegkapen.

Gek genoeg zijn de PvP groepsgevechten niet in balans. De prestige niveau’s liggen meer dan 400.000 van elkaar af. Dat is wel vreemd. Als je zelf een PvP wilt binnengaan, dan moet je vaak lang wachten voordat je kunt spelen. Omdat de prestige-niveau’s zo ver uit elkaar kunnen liggen, lijkt het voor mij dat de poging om het enigszins te balanceren zoveel tijd kost. Ook groepjes maken via de globe is bewerkelijk. Gamers roepen in de grote hal gewoon “LFG”met het level en er is meteen animo. Dat gaat vele malen sneller. Ook kreeg ik wel eens een uitnodiging voor een groepje. Accepteren en meteen hakken. In een gebied kun je te allen tijde iemand uitdagen tot een PvP-gevecht. Deze kan altijd weigeren, uiteraard.

Snelle gameplay
Er is heel goed gekeken naar zaken die mensen irritant vinden en deze zijn bijna allemaal uit het spel gesloopt. Omdat je kunt spelen met een controller zijn de combo’s (doorgaans) eenvoudig in opzet. Je kan midden in een combo gewoon een tikje op de spatiebalk (voor controller: A) geven om alle loot in de omgeving op te pakken. Dit onderbreekt de combo niet. 
Vijanden laten loot-balletjes en gezondheid-wolkjes vallen als ze doodgaan of een levensbalk verliezen. Bazen hebben meerdere levensbalken en dat is de manier om toch aan gezondheid te komen: keihard rammen en klappen ontwijken.
Spullen die je niet gebruikt kun je demonteren en daar krijg je een valuta voor. Daarmee kun je het niveau van een categorie verhogen. Dus je maakt niet je wapen sterker, maar je wapenvak. Hierdoor is ieder wapen dat je erin stopt sterker.
Als je een quest hebt gehaald, dan druk je op F (voor controller: ↓) en je krijgt je beloning. Je hoeft dus niet helemaal terug naar de opdrachtgever. Als er een vervolg is op de quest dan hoor je dit meteen over de beeldtelefoon. Het is nu eenmaal een science fiction.
Je krijgt al snel een robot-kameraad mee. Deze schiet ook op je vijanden en leidt ze af. Als je wat hoger op de prestige-ladder bent, dan kun je de robot ook loot laten oppakken. Je robot-vriendje is een nieuwe aanwinst. Deze krijgt later waarschijnlijk meer functionaliteit.

"Wat maakt Skyforge zoveel anders dan andere MMORPG's? Het verhaal is origineel, de wapens en omgevingen zijn leuk, maar ... wat is nu echt het USP?"
"Dat zit hem voornamelijk in je character-progressie. Van het “on the fly” kunnen wisselen tussen 13 verschillende classes (indien je ze vijgespeeld hebt) tot het bereiken van je Divine Form [Goddelijkheid, red.] en het opbouwen van volgers. Omdat er niet een gezette levelcap is en je progressie gemeten wordt aan de hand van prestige, ben je niet zomaar klaar met je character en blijf je mini-doelen hebben."

Wekelijkse limiet op valuta
Dit is voor Westerlingen het vreemdste aspect aan Skyforge: er is een wekelijkse limiet voor de meest voorkomende valuta die je kunt verdienen. Zodra je deze limiet hebt bereikt, dan krijg je dus geen Credits of Sparks meer. Je kunt nog wel loot krijgen en valuta voor je Order.

Het komt over als een beperking zoals die bestaat in China om verslavend gedrag tegen te gaan, maar de reden is toch iets subtieler.

"Ik ga ervan uit dat de wekelijkse geldlimiet die je kan verdienen te maken heeft met het inperken van verslavend gedrag?"
"Dat is een prettige bijkomstigheid - maar die limieten zijn er ook om de ingame-economie te beschermen. Een paar spelers kunnen de hele item-prijsindex bepalen en als F2P-game kan je daar dan niet veel aan doen. In een ‘subscription based’-model werkt dat weer iets anders."

Starten met Skyforge
Als je hieraan wilt beginnen, maak dan even wat tijd vrij. Na je eerste missie krijg je drie dagen premium lidmaatschap. Deze kun je in laten gaan wanneer je wilt, maar het is uiteraard het handigst in het begin. Je leert zo de mogelijkheden van het spel kennen en krijgt extra Prestige waardoor je sneller meer vrijspeelt en meer ontdekt in minder tijd. Sommige mechanieken zijn complex, maar toch logisch als het kwartje valt. Het is wennen aan de manier van denken en dat heeft tijd nodig.

Heb je de kans om in een Pantheon te gaan zitten, doe dat dan ook. Hulp is altijd welkom en je kan kiezen of je bij een hyper-actieve of een relaxte groep gaat zitten. Gewoon met onbekenden rondrennen kan ook natuurlijk, maar Pantheon geven ook extra boosts.

Train eerst in een class voordat je besluit deze vrij te gaan spelen. Kijk ook even naar andere classes die er minder leuk uitzien. Het kost namelijk een aardige tijdsinvestering om een class te beheersen en het is zonde als het later nogal tegenvalt. Ik ging vol voor Necromancer, maar heb nu toch een Slayer erbij genomen. Dat is in het begin niet zo handig. Het is beter om uitmuntend te zijn in een paar classes dan redelijk in vele.

In het spel zelf en daarbuiten kun je gebruikmaken van de encyclopedie, FAQ en het chatsysteem genaamd Aelinet. Je kunt er veel meer mee, maar dat is het praktische nut voor de beginner. Alle informatie die je zoekt is dus altijd voor handen. Later kun je ook bijvoorbeeld je volgelingen van je Order op missies sturen, stemmen in je Pantheon en vrienden maken.

Skyforge - Gunner in actie

"Wat weerhoudt jullie ervan om Skyforge te lanceren? Wat wil je testen met deze huidige bèta?"
"Het balanceren van PvP, nieuwe end-game content en her-design van verschillende (nu) vrij ingewikkelde menu’s en systemen."

Bèta-bugs
De game is in bèta en heel af en toe gaat er iets fout. Ik heb zelf geen enkele gamebreaking bug ervaren. Soms is er een servercrash, maar gelukkig wordt vaak je locatie onthouden. Zo niet, dan ben je weer terug in de grote hal, maar je vooruitgang in je avonturen blijft gewoon staan. Je kunt dus ook stoppen met de game en later weer verdergaan. Quests kunnen al starten zonder dat ze zijn geïntroduceerd. Zodra je ze later krijgt, dan zijn ze ofwel meteen afgevinkt of je moet ze opnieuw doen.

"Komen er nog meer servers? Of blijft het huidige systeem gehandhaafd?"
"We bezien de performance (latency) van spelers die inloggen dagelijks en de interne server-stress. Vooralsnog zijn de signalen goed, maar er is altijd de mogelijkheid om acuut de server op te schalen of bij te nemen in ons serverpark."

"Zijn jullie niet bang voor een eventuele overbelasting van de servers bij een volledige launch?"
"Zoals gezegd zijn we hier op voorbereid. In essentie was de lancering van de Open Bèta een gelijkwaardig moment."


Skyforge is nu in open bèta en is gratis te spelen op pc.