Skyforge

Skyforge is een Russische MMORPG en doet veel zaken net even anders. Dat is wennen. Dus je kan niet gewoon je World of Warcraft-speelstijl overnemen hier. Je kan het vergelijken met iemand die begint met het Koreaanse Blade & Soul. Niet spelen op automatische piloot, maar even nadenken en andere gewoonten aanleren. De gameplay is diep uitgewerkt en erg groots opgezet. Het is soms erg overweldigend als je het in ogenschouw neemt. Deze preview gaat dan ook niet alles behandelen, maar de belangrijkste elementen in vogelvlucht bespreken.

De ontwikkelaar achter Skyforge is Allods Team, bekend van MMORPG Allods Online. Voor de westerse versie kreeg Allods Team hulp van Obsidian. De game is al meer dan een jaar in open bèta en een aantal gameplayelementen worden voor de release nog aangepast. Om een beter beeld te krijgen van de achtergronden van Skyforge zochten wij contact met uitgever My.com’s Senior PR manager voor de EU Maikel van Dijk. Jawel, het kantoor van My.com zit in Amsterdam. Tussen het artikel door staan de vragen en antwoorden van ons mini-interview.

Skyforge - logo

"Wat is het Nederlandse tintje dat er rond Skyforge hangt?"
"Amsterdam is een plek waar heel wat Nederlands maar ook buitenlands talent rondloopt op het gebied van games publishing. Op het moment werken we met zo’n 25 mensen op ons kantoor in Amsterdam aan de publishing van onze titels. We werken samen met ons publishing kantoor in Mountain View, CA."

Het verhaal
Op de planeet Aelion hebben alle stervelingen de kans om onsterfelijk te worden. Daar hoef je niets voor te doen: je gaat dood en als je weer tot leven komt dan ben je dus een onsterfelijke. Het is een test die niemand graag uitvoert. De onsterfelijken op Aelion hebben de taak om de gewone stervelingen te beschermen tegen monsters en aliens die de planeet continue aanvallen. Er zijn ten minste vijf buitenaardse wezens die Aelion willen koloniseren. In de voorbije eeuwen hebben ze ook veel van hun inheemse dieren op de planeet gedumpt. In hun vrije tijd vechten de onsterfelijken ook tegen elkaar in PvP of complete toernooien. De onsterfelijken hoeven zich dus nooit te vervelen. Er is ook de mogelijkheid je door te ontwikkelen tot een God. De Goden hebben ontzagwekkende krachten en gaven. Deze kunnen ze tentoonspreiden in verschillende toernooien, arena’s en uitdagingen.

Science fiction – Fantasy
De maatschappij leunt erg op techniek en wetenschap. Dit blijkt uit de zwevende gebouwen en het vele metaal. In het spel hoor je steeds aanwijzingen en tips van de AI. Deze heeft een blikkerige vrouwelijke stem zoals je dat kent van de jaren 80. Je krijgt snel een robot-metgezel en deze heeft een stem die lijkt op Claptrap van Borderlands. Inderdaad, er is een knopje om de stem uit te zetten. Het fantasy-aspect zit in het feit dat er ook magie in de game zit.

Volgelingen geven boost
Als dank voor de bescherming die ze krijgen gaan de gewone burgers hun favoriete onsterfelijken vereren als goden. Door de verering wordt zo’n god weer sterker. Dit kan veel schelen in de hoeveelheid gezondheid en kracht die je hebt. Om zoveel mogelijk volgelingen in je Orde te krijgen, moet je veel goede daden doen, tempels en kapelletjes hebben en onderhouden, je beste volgelingen op missies sturen en missionarissen opleiden. Het keurkorps dat je hebt aan volgelingen; deze hebben allemaal een eigen beroep en ze kunnen daar ook beter in worden. Voor de missies hebben je volgelingen grondstoffen nodig. Die verdien jij weer in jouw missies en avonturen. Dit systeem zit goed in elkaar en het kost gelukkig haast geen tijd om je tempels goed te onderhouden.

Skyforge - classes

Wissel van class wanneer je wilt
In Skyforge kun je makkelijk van moordmethodes wisselen. Je begint met keuze uit drie en met verloop van tijd kun je er steeds meer vrijspelen, als je daar behoefte aan hebt. Op het moment zijn er in totaal 13 verschillende classes. De drie beginklassen zijn Paladin (melee, pijn van dichtbij), Cryomancer (ranged, creatief met kou) en Lightbinder (support, buff met ballen). Tijdens een avontuur waar opeens heel veel groepen monsters op me af komen rennen, dan speel ik als Cryomancer. Zie ik van een afstandje een eindbaas staan, dan pak ik even mijn Paladin. Het is even wennen, maar erg fijn dat het kan. Het is aan te raden je in het begin op maximaal twee classes te richten. Skyforge begint rustig, maar wordt namelijk snel een stuk pittiger in de moeilijkheidsgraad.

Wisselen van class is tactisch ook uitermate handig voor instances. Je hebt altijd een perfect team, omdat iedereen meerdere functies kan vervullen. In sommige missies krijg je de mogelijkheid om als een class te spelen die je zelf nog niet hebt vrijgespeeld. Dit is een leuke manier om eens iets anders te proberen.

Trainen kan altijd voor elke class ook al heb je deze nog niet vrijgespeeld. Na alle training krijg je een aantal zware tegenstanders om op te oefenen. Overleef je dat, dan krijg je een kostuum van die class.

Gebieden
Er is een grote centrale hub waar alles samenkomt: de Divine Observatory. Van hieruit kun je naar alle belangrijke plekken in de stad en ook naar alle gebieden in de wereld (die je hebt vrijgespeeld). Er zijn verschillende soorten gebieden. Er zijn grote regio’s met meerdere quests en meerdere teleportlocaties. Dan zijn er de instance-versies van die regio’s. Daarbij heb je een lineaire route te volgen met een aantal quests onderweg. Om de zoveel tijd is er een Invasie van één van de aliens. Er zijn ook Group-zones, waar je met meerdere personen extreme uitdagingen te lijf gaat. Ten slotte zijn er de verschillende PvP-zones.

Als een bepaald gebied quests heeft, dan blijven deze hetzelfde. Vaak is er wel een quest bij die varieert en die je nodig hebt voor het verhaal. Je kunt deze gewoon doen en de rest laten zitten. Slimmer is het om de overige te pakken met een class waar je nog niet zo ver mee bent.

"Komen er ook echte RPG-keuzes in het spel? Zodat je je eigen koers kan varen? In Star Wars The Old Republic  kun je op verschillende manieren reageren op NPC's. In een MMORPG zoals Blade & Soul is dat absoluut niet mogelijk. Wat is de visie van Skyforge hierop?"
"Omdat je per account één character aanmaakt en niet rerolled om nieuwe classes te proberen, maar doorspeelt om ze juist vrij te spelen, is de main storyline linear. Replayability is wat minder belangrijk geworden door die structuur en opzet. We bouwen dat wel in tijdens de timed events zoals de Winter, Valentijn events etc. De missiestructuur voor die events geeft meer keuzevrijheid aan de speler en dat heeft ook invloed op het verloop van de storylines van die tijdelijke events."