PlayStation VR

2. Je koppie erbij houden


London Heist is een oude bekende van vorig jaar. Toen had ik geen tijd meer om de achtervolging te doen. Nu wel, dus niet heel veel later zit ik als bijrijder in een auto terwijl motoren en wagens ons inhalen om ons te beschieten. Wederom gebruikt deze game de Move-controllers. De een is een wapen, terwijl je met de ander munitie kan herladen. Snelle actie waarbij de kogels je om de oren vliegen terwijl je probeert die idioten dood te schieten. Of hun banden lek te krijgen, dat is net zo efficiënt. Van London Heist verwacht ik nog iets als een verhaal, dat je door allerlei VR-ervaringen heen loodst. Vorig jaar was ik nog een bank aan het beroven, nu weer een achtervolging, dus wie weet hoe het hele spel zich gaat ontwikkelen. Ook deze is net als Into The Deep meegeleverd in VR Worlds.

PlayStation VR - London Heist (Foto: Sony PlayStation)

Battlezone is een simpel ogende tanksimulatie. Denk Tron, maar dan in een tank. Je rijdt rond in een arena met obstakels die je tegelijkertijd wat veiligheid geven, omdat de tegenstanders je niet kunnen raken. Kleine tanks, grote tanks, vliegtuigjes en een zwerm irritant iets waarvan ik niet eens weet wat ze doen, want mijn EMP maakte er te snel korte metten mee. Het rijden, sturen en schieten gaat lekker snel, en mijn belangrijkste zorg (kots ik na een uur spelen de bank onder?) was ongegrond. Blijkbaar ben ik een van de gelukkigen die er wel tegen kan, want ik hoor om me heen wat klachten over misselijkheid. Nu ben ik een achtbaan-junkie, dus misschien helpt dat.

PlayStation VR - Battlezone (Foto: Sony PlayStation)

Headmaster is een geheel andere ervaring. Dit keer geen Move-controllers of Dual Shock, je moet letterlijk je hoofd gebruiken. Het is namelijk een kopbaltraining. Door de LED-lampjes op de bril kan de camera jouw hoofd en snelheid berekenen. De bedoeling is om de bal in het goal te koppen, maar al snel komen er borden met punten erop, zodat je wat preciezer te werk moet gaan. Later komen er dan nog ballen uit verschillende richtingen, of staan er obstakels voor het doel. Het toetje was een teaser, maar in die opdracht moet je eerst het doel vrijspelen door andere items te raken waardoor de ijzeren gordijn voor het goal open gaat.

In de ochtend met PlayStation VR ben ik niet misselijk geworden, maar ook geen steek wijzer ten opzichte van mijn vorige ervaring met Sony’s antwoord op VR. Ze konden ons nog steeds niet uitleggen waarom Amerika wel een bundel met VR, camera en Move-controllers krijgt en wij Europeanen niet. Let dus op, door het starters-pakket ter waarde van 399 euro aan te schaffen ben je waarschijnlijk nog niet klaar, de PlayStation 4-camera is verplicht. Leuk, dat is nog eens een ruime 50 euro. Alleen de Move-controllers zijn optioneel, maar in sommige spellen spelen ze wel veel gemakkelijker dan de standaard controller. Reken er dus voor het gemak 75 euro bij voor twee van deze controllers. Als je deze accessoires niet eerder hebt gekocht, natuurlijk.

PlayStation VR - Headmaster (Foto: Sony PlayStation)

Op de E3 2016 zelf zagen we nog veel meer in de pijplijn. Resident Evil 7, Final Fantasy XV VR, Batman Arkham VR, Star Wars Battlefront: X-Wing VR en Farpoint zien er veel meer als een complete game uit, maar helaas waren deze niet op de demo-ervaring aanwezig. Mijn eerdere ervaring met Adrift, Eve: Valkyrie, Project CARS en RIGS waren zeker beter, maar ook deze schitterden nu in afwezigheid. Sony zal met meer dan dit moeten komen om mensen te overtuigen, want tussen de “oeh”, “aaaahhh” en “wow” -momenten en minimaal 399 euro lappen om het thuis ook te kunnen spelen zit nog wel een groot verschil. Sony geeft aan dat er meer dan 100 games in ontwikkeling zijn, maar als ze de games van deze demo-dag meerekenen dan kun je dat statement met wat zout nemen.