Interview: Legacy of the Void

Starcraft II zag al vijf jaar geleden het levenslicht, maar pas dit najaar komt er een einde aan de trilogie. Na Wings of Liberty en Heart of the Swarm, waarin respectievelijk de terrans en de zergs in de spotlight stonden, is het nu de beurt aan de protoss in Legacy of the Void. Wat kunnen we allemaal in de game? FOK!Games sprak met Tim Morten, Lead Producer voor Starcraft II, en David Kim, Senior Game Designer en waarschijnlijk de meest gevreesde Blizzard-medewerker als je de multiplayer speelt.  

StarcraftII2

Legacy of the Void wordt het laatste deel in de Starcraft II-triologie, dat natuurlijk hoge verwachtingen met zich mee brengt. Zijn jullie tevreden hoe het uiteindelijke product is geworden?

Het team is heel tevreden met hoe Legacy of the Void uiteindelijk is geworden. De game voelt zo groot en uitgebreid aan dat het veel meer een game op zichzelf is dan een simpele uitbreiding. Hierom hebben we ook besloten om van Legacy of the Void een standalone uitbreiding te maken. Zo komt de game nog meer tot zijn recht.

Er zijn altijd twee dingen geweest in Starcraft II - de campaign en de multiplayer - welke van deze twee had nu de grootste prioriteit tijdens de ontwikkeling van Legacy of the Void?

Beide zijn voor ons even belangrijk en om ervoor te zorgen dat er geen kwaliteit verloren gaat tijdens de ontwikkeling van de game, hebben we altijd twee ontwikkelteams: eentje voor de campaign en eentje voor de multiplayer. Tijdens het maken van Legacy of the Void is daar nog een derde team bij gekomen, namelijk voor de coöpbeleving. Legacy of the Void krijgt twee nieuwe spelmodi, Allied Commander en Archon Mode, die speciaal gericht zijn op twee samenwerkende spelers. Om ervoor te zorgen dat deze twee modi ook goed uit de verf komen, hebben we hier ook een ontwikkelteam op gezet.

 MY LIFE FOR AIUR!

Tijdens de bèta hebben we een map gezien waar we geen Vespene Gas kunnen delven, in een andere map zien we dat Kerrigan op strooptocht is tegen de terrans terwijl wij ons daartussendoor moeten manoeuvreren en een missie waarbij de basis ontbreekt en waarbij je een tempel moet infiltreren. Welke variaties gaan we nog meer zien in de campaign?

De campaign zal ongeveer hetzelfde worden als in de vorige delen, waarbij we in elke nieuwe missie nieuwe gameplayelementen introduceren. Maar we hebben ook geleerd van onze ervaringen met Wings of Liberty en Heart of the Swarm. Veel spelers zijn positief geweest over de missies die toch weer significant afwijken van andere en je kunt daarom ook veel meer van het soort missies dat je net hebt opgenoemd verwachten.

Net zoals in Wings of Liberty en Heart of the Swarm is er ook een centraal personage in Legacy of the Void, dit keer de protoss Artanis. Hij staat voor een zware klus in de campaign om Aiur (de thuisplaneet van de protoss, red.) terug te winnen van de zerg. Hoe gaat hij dit doen?

Het heroveren van Aiur is slechts één taak van Artanis, daarnaast moet hij ook nog de Xel'Naga Amon een halt toeroepen. Tijdens deze taken heeft Artanis een groot Arkship tot zijn beschikking, de Spear of Adun. Dit Arkship kan worden verbeterd met solarite waardoor Artanis extra vaardigheden krijgt tijdens de missies. Daarnaast komt Artanis tijdens zijn missies verschillende protoss-stammen tegen die allemaal hun eigen voordelen bieden. Je moet tijdens de campaign kiezen welke protoss-stammen het meest nuttig voor je zijn.

StarcraftII1

We hebben al gezien dat er flink wat dingen gaan gebeuren, zoals Zeratul met zijn waarschuwing over de terugkeer van de Xel'Naga en de herovering van Aiur. Gaat Legacy of the Void alle vragen beantwoorden die er nog resten, of zullen sommige vragen onbeantwoord blijven? En gaat het verhaal ook nieuwe vragen oproepen?

We gaan niet gemeen zijn en spelers met vraagtekens achterlaten. Alles gaat op zijn plek vallen in Legacy of the Void, er zal geen 'wordt vervolgd ...' zijn.

In Legacy of the Void zijn in de multiplayer ook nieuwe maps en units toegevoegd. Zullen deze de meta-gameplay die we hebben gezien tijdens Heart of the Swarm fundamenteel gaan veranderen, of zijn het maar kleine aanpassingen die de multiplayergevechten net een klein beetje meer pit geven?

Naast de nieuwe units hebben we natuurlijk ook aan bestaande units lopen sleutelen, waardoor er een compleet nieuwe meta-game ontstaat. We hopen dat dit zal leiden tot nieuwe, interessante technieken en we denken dat de nieuwe units zich daar perfect voor lenen. Maar daarnaast wilden we ook dat het beste van Wings of Liberty en Heart of the Swarm bewaard bleef. De tactieken die spectaculair zijn om te zien in de multiplayer, zoals de Terran dropship-techniek, hebben daarom een kleine buff gekregen terwijl andere, zoals de Protoss 4-gatewaytactiek, wat zwakker zijn gemaakt.

Legacy of the Void kent ook een aantal nieuwe gameplay-elementen, zoals de herintroductie van Archon Mode, waarbij twee spelers met één team spelen. Zijn er nog andere gameplayelementen waar jullie heel enthousiast over zijn?

Iets waar we heel erg enthousiast over zijn, zijn de automated tournaments, waarbij toernooien die op dezelfde dag nog gespeeld kunnen worden en ongeveer drie tot vier uur in beslag nemen, georganiseerd kunnen worden. Hierbij word je gekoppeld aan mensen van je eigen level en elke wedstrijd duurt maximaal 25 minuten. Zo kunnen de mensen die alleen af en toe Starcraft spelen ook meemaken wat de professionele spelers meemaken tijdens grote toernooien.

Legacy of the Void komt dit najaar uit voor pc.