Interview: Heroes of the Storm

Heroes of the Storm is nu een tijdje uit en heeft zich genesteld naast grote MOBA’s zoals League of Legends en DotA 2. Maar wat zijn de plannen en strategieën voor de komende tijd? Welke hero's en maps kunnen we nog meer verwachten? En hoe gaat Blizzard zijn MOBA op de kaart zetten in de wereld van de e-sports? FOK!Games sprak met Dustin Browder, de game director van Heroes of the Storm, en Kaeo Milker, senior game producer, over het reilen en zeilen van Heroes of the Storm voor nu en de komende tijd.

Heroes1

We kunnen nu wel zeggen dat Heroes of the Storm zichzelf heeft neergezet als een serieuze concurrent voor MOBA-reuzen zoals League of Legends en DotA 2. Hoe ga je deze positie behouden, en er op de lange termijn voor zorgen dat Heroes of the Storm blijft groeien?

Wil je als MOBA relevant blijven, dan moet je constant blijven evolueren. Om ervoor te zorgen dat Heroes of the Storm interessant blijft voor spelers, ligt het tempo van nieuwe toevoegingen bij ons ontzettend hoog. Er zullen dus regelmatig nieuwe hero's en maps verschijnen, maar ook kleine dingen dingen zoals mounts en andere outfits. Verder is het ook belangrijk om in contact te blijven met de community. Zij kunnen vaak aangeven wat de game nodig heeft en hierdoor kunnen we eventuele pijnpunten verhelpen.

Kort geleden is The Eternal Conflict uitgekomen, een patch met een Diablo-thema die allerlei Diablo-gerelateerde updates aan het spel toevoegt. Zal dit meer gaan voorkomen? Neem een franchise, en voeg dan een heleboel heroes en maps toe uit dat universum in één grote patch?

Er is erg enthousiast gereageerd op The Eternal Conflict en we zullen dit zeker vaker gaan doen, maar tussendoor kun je ook nog hero's verwachten die niet gerelateerd zijn aan een patch zoals Rexxar en Artanis, die op 5 Augustus zijn aangekondigd.

Om verder in te gaan op The Eternal Conflict, deze patch voegt ook de monk Kharazim uit Diablo III toe, die de eerste support uit het Diablo-universum gaat worden. Toevallig is op social media zoals Twitter en Reddit ook vaak gevraagd om een Diablo support en veel mensen vonden de monk toen de meest geschikte kandidaat. Toeval of niet, in hoeverre hebben spelers invloed op het toevoegen van nieuwe hero's en de ontwikkeling van de game in het algemeen?

Nou, Kharazim lag een beetje voor de hand, en we hadden hem al ver voor de release in gedachten als de eerste Diablo support. Maar het tweede is wel waar, spelers kunnen invloed hebben op de hero's die we toevoegen. Een goed voorbeeld daarvan is The Lost Vikings. Tijdens Blizzcon kregen wij heel veel vragen van mensen of we niet The Lost Vikings kunnen toevoegen, en veel mensen dachten ook dat The Vikings te moeilijk zou zijn om te programmeren. Daar zien wij een uitdaging in en het resultaat is een ingewikkelde, maar ook een ontzettend leuke hero om te spelen.

Ook gebeurt het regelmatig dat ontwikkelteams van andere franchises naar ons toe komen met een cool idee voor een hero uit hun universum. Zo zijn we op Artanis gekomen. Het Starcraft-team kwam naar ons toe en ze zeiden dat ze het ontzettend gaaf zouden vinden als we Artanis in Heroes of the Storm zouden stoppen. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.

Heroes2

De meeste hero's in Heroes of the Storm komen uit de grootste franchises van Blizzard: Warcraft, Starcraft en Diablo. Maar we hebben ook gezien dat heroes uit retro-franchises zoals The Lost Vikings een optie zijn. Kunnen we nog meer van dat soort hero's verwachten?

Absoluut. Blackthorne, Rock ‘n Roll racing, je kunt het zo gek niet bedenken of we kunnen het in Heroes of the Storm toevoegen.

We weten dat de wat oudere franchises een bron van inspiratie kunnen zijn, maar er komt ook een gloednieuwe franchise van Blizzard aan: Overwatch. Kunnen we hier ook hero's van verwachten, of staat de ontwikkeling daarvan nu op een laag pitje?

We willen Overwatch eerst de kans geven om zichzelf te ontwikkelen tot een echte franchise voordat we er bij Heroes of the Storm mee aan de slag gaan. Veel mensen zijn nog niet bekend met de lore en de verschillende personages, en we moeten zelf ook eerst nog maar zien hoe we al die ability's gaan vertalen naar Heroes of the Storm.

Een laatste vraag nog over de hero's. Het valt op dat er veel meer hero's uit het Warcraft-universum zijn dan heroes die bij Diablo of Starcraft horen. Dit zou wellicht tegen de borst kunnen stuiten bij fans van Diablo en Starcraft, maar die zelf geen fan zijn van Warcraft. Streven jullie naar een gelijke verdeling van het aantal universums of doen jullie gewoon wat het beste lijkt?

We hebben geen vuistregel van een eerlijke verdeling. We willen er natuurlijk wel voor zorgen dat de verdeling binnen de perken blijft, maar het kan zijn dat je wat meer Warcraft-hero's gaat zien. Dit komt mede doordat Warcraft zo’n enorm uitgebreide lore heeft waar je constant ideeën uit kan halen. Bovendien hebben we hebben liever een hero uit Warcraft die leuk is om te spelen dan eentje uit een ander universum die nauwelijks gebruikt wordt.

Heroes3

Afgelopen jaar hebben we al de eerste stappen gezien van Heroes of the Storm in de e-sportsscene, met als bekendste voorbeeld Heroes of the Dorm (een toernooi voor universiteiten in de Verenigde Staten, red.). Kunnen we meer van dit soort toernooien verwachten en zo ja, ga je je dan ook focussen op een specifiek publiek?

Omdat de release van Heroes of the Storm in juni was, viel dit een beetje onhandig met het e-sportsseizoen. Maar Heroes of the Dorm was een zeer geslaagd experiment, en we kunnen uiteraard de wereldkampioenschappen van Heroes of the Storm op Blizzcon organiseren, later dit jaar. Ook kijken we naar mogelijkheden om misschien een regionale versie van Heroes of the Dorm op te zetten op andere continenten zoals Europa en Azië. Volgend jaar gaan we vol inspelen op de e-sportsscene en dan kan je ook meer toernooien rondom Heroes of the Storm verwachten.