Mafia III

Ik stap een kamer binnen waarin ik enkele jaren geleden ook de eerste gameplaybeelden van BioShock Infinite mocht bekijken. Filmen VERBOTEN, zelfs audio opnemen is uit den boze. Nou dan weet je dat uitgever 2K Games een grote titel wil laten zien, namelijk Mafia III.

Mafia III wordt gemaakt door een nieuwe ontwikkelstudio, die een nieuw verhaal in een nieuwe omgeving heeft bedacht. Veel Mafia-spelers zullen bij het lezen daarvan al vrezen voor hun geliefde franchise. Mafia staat bekend als enorm sfeervol, grauw en bepaald niet arcade. Hangar 13, de nieuwe studio, heeft dus een enorme kluif om de fans blij te maken. Deels is da ze gelukt, maar er zijn ook veranderingen die waarschijnlijk niet zo lekker zullen vallen.

Mafia III

Laten we bij het begin beginnen: het verhaal. Mafia III speelt zich af in een latere periode dan de eerste twee delen, want het is nu eens eind jaren zestig. Lincoln Clay, de antiheld van het spel, is opgegroeid als wees en werd opgenomen door een familie die in New Orleans deel uitmaakt van de plaatselijke maffia. In 1968 keert Lincoln terug uit Vietnam. Op een avond wordt de familie vermoord door de Italiaanse maffia en je raadt het al: Lincoln zint op wraak. In de vorige spellen ging je van binnen uit de maffia kapotmaken, dit keer verklaar je ze simpelweg de oorlog door je eigen bende op te richten en uiteindelijk de leider Sal Marcano te grazen te nemen. Een drastische verandering van setting dus.

De gameplaydemo wordt gestart en Lincoln wordt in de Franse wijk van New Orleans gezet. Het is al avond en de straten zijn gevuld met mensen die uitgaan in een van de vele bars. De drukte, de neonlichten van de verschillende bars, de uitsmijters en de muziek die uit verschillende gelegenheden klinkt zorgen voor veel sfeer. In de gehele demo alleen al kwamen The Kinks, Creedence Clearwater Revival en The Rolling Stones langs om het gevoel van die periode beter weer te geven.

Mafia III

Maar Lincoln is er niet om uit te gaan, hij is er om een van zijn rivalen uit te schakelen. Op weg naar een bar staat politie om een donker stelletje het leven zuur te maken. De ontwikkelaars willen wel een goed tijdsbeeld neerzetten in Mafia III, vandaar dat racisme een van de onderwerpen is die langskomen in het spel. Nu kan Lincoln ingrijpen, maar dan heeft hij meteen ruzie met de politie. Om de demo niet volledig in het honderd te laten lopen, laten ze de racistische politie dus met rust. Er zijn veel verschillende missies te vinden in de stad, het laat denken aan bijvoorbeeld Grand Theft Auto V, waar er in de straat zo af en toe ook iemand hulp nodig heeft. Op de kaart staan nog meer missies die niets met het hoofdverhaal te maken hebben, maar je krijgt dan meer invloed, wapens of andere bonussen.